|
Auteur |
Bericht |
malani23
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 12:11 Onderwerp: kan huisbaas zomaar schade verhalen op huurders? |
|
|
Hallo,
Ik huur een kamer voor 350 euro per maand. Nu is een paar maand geleden de douche overstroomd op mijn verdieping en dat is door het plafond van een kamer op een verdieping eronder gelekt. (ik ben haast niet te vinden in die kamer, omdat het 1 grote zooi is in de keuken en er muizen zitten enz dus ben vaak bij mn vriend). Nu heb ik de huur opgezegd, want het is geen ideale leefomgeving te noemen en woon ondertussen in een andere kamer. Nu moet ik vandaag de sleutels inleveren, zodat ik mijn borg terugkrijg. Echter kwam de huisbaas er gisteren mee dat hij de schade die door de overstroming van de douche veroorzaakt is (ongeveer 3 maanden geleden), in gaat houden op de borg. In totaal was de schade volgens hem 360 euro en dat wordt dan verdeeld over 4 personen. Ik vraag mij af of dit kan. Ten eerste omdat ik er geen schuld aan heb (hoewel dat moeilijk te bewijzen is, want de andere huisgenoten zeggen ook dat het niet aan hun ligt) en ten tweede omdat de huur best hoog is (350 euro voor een kamer van 18m2) moet de verhuurder dan niet zelf opdragen voor dit soort schade? en ten derde omdat er een scheur in het plafond zat van de verdieping beneden waar het water doorheen kwam, dus sprake van achterstallig onderhoud?
In het contract staat helaas wel dat de huurder aansprakelijk is voor alle schade. (maar ik weet niet of deze bepaling in strijd is met de wet?)
Ik baal er wel van, want je kunt er zo weinig mee beginnen. Niet betalen is geen optie, want het wordt ingehouden van mijn borg. En het is echt een huisjesmelker. Voor het contract moet iedereen ook 50 euro aan contractskosten betalen, wat ook in strijd is met de wet, maar als je een kamer nodig hebt dan betaal je dat wel op dat moment.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes Malani |
|
|
|
 |
Krom
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 09 jul 2009 2:02 Onderwerp: |
|
|
Hoi malani,
voor schade aan het gehuurde is de huurder aansprakelijk, tenzij hij kan aantonen dat die schade geen gevolg is van door hem veroorzaakte wanprestatie.
Je huisbaas kan in beginsel dus wel de schade op je verhalen.
Je huisbaas heeft dan een vorderingsrecht op jou en mag deze verrekenen met de borg indien de aard van de prestaties aan elkaar beantwoorden en de vordering opeisbaar is, wat i.c. m.i. i.b. het geval is.
Je huisbaas is echter verplicht onderhoud te plegen aan het huis, mede aan de watervoorziening. Doet deze dit niet of niet voldoende, kan hij aansprakelijk zijn voor de gevolgschade. Je kan hem dus voor een gedeelte van de schade aansprakelijk stellen, ware het dat je met je medehuurders aansprakelijk blijft voor de oorzaaksschade.
Als huurder kan je een aantal dingen ondernemen om ervoor te zorgen dat je huisbaas alsnog onderhoudt pleegt:
[list=]De huurder kan huurverlaging aanvragen bij de huurcommissie, op grond van de zogeheten ‘gebrekenregeling’.
De huurder kan naar de rechter stappen en nakoming van de huurovereenkomst eisen. De rechter kan oordelen dat de verhuurder zijn onderhoudsverplichting voor een bepaalde datum moet nakomen, zo nodig op straffe van een dwangsom voor elke dag dat dit na die datum nog niet is gebeurd.
De huurder kan naar de rechter stappen een huurvermindering vorderen die evenredig is aan de vermindering van het woongenot.
De huurder kan een ‘kortgedingprocedure’ beginnen tegen de verhuurder. Voordeel daarvan dat de verhuurder kan worden verplicht op korte termijn de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Voorwaarde voor zo’n procedure is wel dat de huurder een ‘spoedeisend belang’ heeft. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als de regen via het plafond naar binnen stroomt.
De huurder kan de gemeentelijke Bouw- en Woningdienst inschakelen.
De huurder kan een gebrek laten herstellen en de kosten daarvan verhalen op de verhuurder. [/list]
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Ben je deze vakantie nog in de UB? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 jul 2009 7:53 Onderwerp: |
|
|
Heb je geen WA-verzekering? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 09 jul 2009 15:02 Onderwerp: |
|
|
Een en ander lijkt mij een beetje afhankelijk van bijvoorbeeld de oorzaak van het overstromen van de douche. Ook is belangrijk de vraag of de bewoners de huisbaas onverwijld hebben ingelicht zodat deze de mogelijk heeft gehad de schade te herstellen.
Opmerking verdient ook dat de waterschade gevolgschade betreft van de overstroming en niet de oorzaak. Dus er mag niet direct geconcludeerd worden dat de scheur een oorzaak betreft.
Er vanuitgaande dat de melding is gedaan en de oorzaak heeft gelegen in het achterstallig onderhoud lijkt mij artikel 7:217 BW, dat gaat over de plicht voor de huurder om kleine schades zelf te betelen, niet van toepassing. Het betreft mijns inziens geen "kleine" schade.
De bepaling uit de voorwaarden, dat alle schade voor rekening komt voor de huurder lijkt mij in strijd met artikel 6:237, onder f, BW. Dit is een bepaling uit de "grijze lijst", wat betekent dat de voorwaarde vernietigbaar is tenzij de verhuurder kan aantonen dat de voorwaarde redelijk is.
Resumé: het is afhankelijk van de oorzaak van de overstroming of de schade voor rekening komt van de huurder. Mijns inziens dient de verhuurder aan te tonen dat de huurder zich niet heeft opgesteld als een goed huurder (qua schoonmaak en inlichting verschaffing) omdat hij degene is die de schade wil verhalen. |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 22:11 Onderwerp: |
|
|
makkelijk gezegd komt het hierop neer;
waarom is de douche overstroomd?
is het omdat de douchebak niet goed gemonteerd is en aan de voegen lekt?
is de afvoer van de douche gaan lekken?
dan is het m.i. de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
is het de schuld van een van de huurders? (verkeerd gerichte waterstraal, haar in het putje, overlopen douchebak) dan is het redelijk de schade op de huurders te verhalen.
het maakt dan niet uit dat jij het niet bent geweest; jullie zijn samen verantwoordelijk voor de douche en dus allemaal aansprakelijk als er niet een iemand naar voren komt die alles betaald en schuld op zich neemt.
daarnaast moet je altijd de verhuurder direct op de hoogte brengen als er lekkage wordt geconstateerd.
als je dat niet doet ben je alsnog aansprakelijk voor (een deel van) de schade.
die kan immers door het nalaten van reparatie erger zijn geworden.
hebben jullie zelf alles goed schoongemaakt?
wie heeft de douche gerepareerd en wat was er aan de hand? |
|
|
|
 |
|