Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 21:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

loonbeslag en reiskosten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties en de discussie op mijn vraag. Op enkele reacties wil ik graag het volgende melden:

Het UWV biedt geen enkele mogelijkheid om mijn probleem (deels) te verhelpen)

Iemand in de forum zei dat de deurwaarder vaak wel instemt met het verhogen van de voet omdat er anders helemaal geen inkomsten meer zijn. Dit is nu juist het punt; er blijft juist helemaal niets meer over voor de deurwaarder als hij/zij akkoord gaat met de extra aftrek van de reiskosten. Een deurwaarder zou kunnen gaan gokken op het feit dat het UWV uiteindelijk misschien toch afziet om mij te verplichten deze baan te nemen of ik moet uiteindelijk de bijstand in wat eigenlijk bijna precies hetzelfde bedrag is wat ik nu krijg. En de bijstand verplicht mensen niet zo snel een baan te nemen met deze condities; zij richten zich meer duurzaamheid ook al moet je in de bijstand alle soorten banen accepteren.

Overigens heeft de deurwaarder laten weten niet akkoord te gaan. Ik zit er nu aan te denken om mijn auto te verkopen. Het lijkt mij dat dit een recht is en dat dit geen gevolgen kan hebben voor mijn uitkering?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn we afgedwaald, want Paul kreeg nu juist geen reiskostenvergoeding, toch?

Inderdaad lijkt me een aanpassing van de beslagvrije voet hier op zn plaats.

Wanneer de beslagvrije voet het minimum inkomen voor levensonderhoud is, zal het niet verhogen van deze bvv wegens de te maken reiskosten leiden tot (in de woorden van de eerder aangehaalde rechtbank):

het onaanvaardbare resultaat dat de werknemer die door loonbeslag - ingevolge de beslagvrije voet - 10% onder het bijstandsniveau komt te verkeren, hetwelk als minimum wordt geacht om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen voorzien, van dit minimum ook nog de ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten voldoet.

Paul: Ik weet niet of die deurwaarder wel zoveel keuze heeft. Hij moet ervoor zorgen dat jij genoeg geldt overhoudt om te kunnen voorzien in je levensonderhoud. Jouw reiskosten horen bij je noodzakelijke kosten.

Verhoging van de bvv gebeurt wel in schuldsaneringsregelingen, zie deze berekening en het boek Insolventierecht door E.F. Tjittes-Groot.

Waarom wil je je auto verkopen? Zodat je die ene baan niet meer kan accepteren? Wordt dat niet gezien als werkweigering?
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Volgens mij zijn we afgedwaald, want Paul kreeg nu juist geen reiskostenvergoeding, toch?

Wanneer de beslagvrije voet het minimum inkomen voor levensonderhoud is, zal het niet verhogen van deze bvv wegens de te maken reiskosten leiden tot (in de woorden van de eerder aangehaalde rechtbank):

het onaanvaardbare resultaat dat de werknemer die door loonbeslag - ingevolge de beslagvrije voet - 10% onder het bijstandsniveau komt te verkeren, hetwelk als minimum wordt geacht om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen voorzien, van dit minimum ook nog de ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten voldoet.

Paul: Ik weet niet of die deurwaarder wel zoveel keuze heeft. Hij moet ervoor zorgen dat jij genoeg geldt overhoudt om te kunnen voorzien in je levensonderhoud. Jouw reiskosten horen bij je noodzakelijke kosten.

Verhoging van de bvv gebeurt wel in schuldsaneringsregelingen, zie deze berekening en het boek Insolventierecht door E.F. Tjittes-Groot.

Waarom wil je je auto verkopen? Zodat je die ene baan niet meer kan accepteren? Wordt dat niet gezien als werkweigering?

Gezien het feit dat ik in een half jaar tijd van 1400 netto naar ongeveer 800,- euro netto ben gegaan (bij oude werkgever steeds minder uren) wou ik eigenlijk al mijn auto verkopen die toch al erg oud is en veel onderhoud vereist. Ik heb hem zo lang gehouden in de hoop dat ik nog een goede baan zou kunnen vinden.

Lijkt mij sterk dat het werkweigering is als ik mijn auto verkoop. Het hebben van een auto is toch een luxe en als je 800,- euro per maand hebt (bijstandsniveau) is het juist logisch dat ik mijn auto zou willen verkopen.
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:

Maar daar lijkt geen wettelijke basis voor te zijn.

edit: de link die je vond is interessant, maar lijkt op het eerste gezicht te gaan over schuldsanering. Ik geef wel toe dat het raar zou zijn als er voor TS geen oplossing te bedenken is.

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Chantalle schreef:

Maar daar lijkt geen wettelijke basis voor te zijn.

edit: de link die je vond is interessant, maar lijkt op het eerste gezicht te gaan over schuldsanering. Ik geef wel toe dat het raar zou zijn als er voor TS geen oplossing te bedenken is.

Ik gaf toch aan dat het over schuldsanering ging?
Op zich wordt er in de schuldsaneringsregelingen gebruik gemaakt van dezelfde artikelen uit het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. De berekening gaat over dezelfde beslagvrije voet volgens artikel 475d Rv.

Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me raar als het bij loonbeslag niet mogelijk zou zijn. Aan de andere kant: kennelijk kan alleen de rechter de bvv verhogen (in geval van schuldsanering op basis van artikel 295 lid 3 Faillissementswet), dus ik denk dat je gelijk hebt.
Mea Culpa

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 07 jul 2009 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

E.e.a. nagevraagd bij de deurwaarder. Reele eiskosten vallen buiten het beslag.

Bvv zal in dit geval niet aangepast worden door de dw.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds