Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 9:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanvechten Testament uit 1989
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bruutone

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2009 8:36    Onderwerp: Aanvechten Testament uit 1989 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vader is overleden en heeft in zijn testament, opgemaakt in 1989, vastgelegd dat zijn nalatenschap wordt verdeeld onder 3 partijen; mijn stiefmoeder, zus en ik. Het is een zogenaamd langstlevenden testament, mijn stiefmoeder krijgt dus de beschikking over het gehele vermogen met dien verstande dat zij aan ons het erfdeel (1/3) verschuldigd blijft. De verschuldigde bedragen zijn pas opeisbaar bij het overlijden van mijn stiefmoeder en in een aantal bijzondere gevallen zoals opname in verpleegtehuis, aanvraag bijstandsuitkering etc.

Echter, de volgende bepaling is er ook in opgenomen en ik vraag me af of ik op enige wijze alsnog terstond mijn erfdeel op kan eisen:

"Indien een van mijn nakomelingen met een beroep op zijn wettelijk erfdeel of op grond van andere benadeling bovenstaande beschikkingen met rechtsgevolg mocht aantasten, handhaaf ik bovenstaande boedelverdeling, doch voor dat geval deel ik aan de betreffende nakomeling slechts toe een vordering op mijn genoemde echtgenote tot betaling in contanten van een bedrag, gelijk aan zijn wettelijke erfdeel, welke vordering terstond opeisbaar zal zijn."

Tevens vraag ik mij af of het mogelijk is om het testament aan te vechten aangezien deze is opgemaakt voor ingang van het nieuwe erfrecht en zo de bepalingen zoals deze voorheen golden alsnog te doen laten gelden. Mijn vader heeft -naar alle redelijkheid?- namelijk met het vroegere erfrecht in ogenschouw nemende, zijn testament laten opmaken.

Het zou fijn zijn als iemand mij kan vertellen of ik hier een zaak heb. Graag wat opheldering! Bij voorbaat dank voor de reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bruutone

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan niemand mij van advies voorzien?
usiena

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een testament kan niet worden aangevochten omdat het is opgemaakt voordat het nieuwe erfrecht werd ingevoerd, de bepalingen in dat testament zijn gewoon van kracht.

Je zou je kunnen afvragen of het aanvechten van het testament 'handig' is, deze procedures kunnen jaren duren én je zou aantoonbaar moeten kunnen maken dat jouw erfdeel in het geding is. Stel dat je (stief)moeder alles opmaakt of verkoopt, dan blijft de vordering van/op jouw erfdeel gewoon staan omdat je recht hebt op dat 1/3e deel. Wanneer zij alles zou opmaken zou je misschien wel een vordering kunnen instellen voor jouw erfdeel.

Helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet.....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds