Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 8:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anon

Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 15:18    Onderwerp: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft iemand een voorbeeld van een dagvaarding als je zelf gaat dagvaarden? Ik heb tot nu toe alleen maar dagvaardingen gezien waarin diegene die de dagvaarding heeft opgesteld niet zelf de eiser is, maar een gemachtigde van de eiser. Ik ben dus op zoek naar een voorbeeld waarin de eiser zelf procedeert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 16:18    Onderwerp: Re: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

anon schreef:
Heeft iemand een voorbeeld van een dagvaarding als je zelf gaat dagvaarden? Ik heb tot nu toe alleen maar dagvaardingen gezien waarin diegene die de dagvaarding heeft opgesteld niet zelf de eiser is, maar een gemachtigde van de eiser. Ik ben dus op zoek naar een voorbeeld waarin de eiser zelf procedeert.

Die verschillen kun je toch zelf wel bedenken? Het stellen van de gemachtigde haal je uit de aanhef en je ondertekent met je eigen naam ipv. met gemachtigde.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vervang je dan "eiser" steeds door "ik"? Wink
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Vervang je dan "eiser" steeds door "ik"? Wink

Nee, want de dagvaarding is een stuk dat door een derde, de deurwaarder, wordt uitgebracht Smile
Bekijk de homepage
anon

Leeftijd: 70

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties. Ik zou het alleen fijn vinden om toch een voorbeeld te hebben hoe de dagvaarding in dat geval in elkaar wordt gezet. Dus als iemand een dergelijke dagvaarding heeft dan zou diegene mij daar erg blij mee maken Smile
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK geeft aan hoe je een dagvaarding mét procesvertegenwoordiging omzet in een dagvaarding zonder procesvertegenwoordiging. Wat wil je nog meer?

Misschien weet je ook niet hoe een dagvaarding mét procesvertegenwoordiging in elkaar wordt gezet?

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, dat weet hij wel, want daarvan heeft hij voorbeelden gezien.

Anon, het is niet zo moeilijk. Laat gewoon elke verwijzing naar advocaat weg (dat zijn er niet zo veel) en hou de rest van de passages aan. Je moet gewoon over jezelf in de derde persoon schrijven. Doe maar even of jij de advocaat bent die de dagvaarding maakt (waarbij jij je eigen cliënt bent). That's all.
lawyer

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 11:12    Onderwerp: Re: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
anon schreef:

Die verschillen kun je toch zelf wel bedenken? Het stellen van de gemachtigde haal je uit de aanhef en je ondertekent met je eigen naam ipv. met gemachtigde.

Ik zou niet zelf ondertekenen, tenzij je natuurlijk toevallig zelf deurwaarder bent. De deurwaarder ondertekent immers de dagvaarding (art. 45 lid 4 Rv).
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb al eens een voorbeeld geplaatst, maar vooruit... ik ben in een goede bui!

DAGVAARDING

Vandaag, de (ruimte open laten voor stempel deurwaarder) tweeduizendnegen,

Heb ik,
(ruimte open laten stempel drw)

Op verzoek van ....
(Je eigen voornamen en achternaam plaatsen, tevens (post)adres)

GEDAGVAARD:
(persoon, dan wel rechtspersoon noemen met (post) adres)

aldaar mijn exploot doende door van dit stuk een afschrift te laten aan:
(ruimte openlaten voor aantekening van de deurwaarder)

OM:
te verschijnen op (als je geen roldata weet, dan open laten voor drw) om (als je geen tijd weet van de roldata, dan open laten)

MET AANZEGGING:

dat gedaagde dient te verschijnen, etcetera etcetera
(mogelijkheden voor antwoord en verschijnen door wederpartij noemen)

TENEINDE:
te procederen op grond van hierna genoemde argumenten:
(argumenten en feiten)

aparte kopjes:
- verweer van wederpartij (VERPLICHT!)
- conclusie
- bewijsaanbod

MITSDIEN:

Verzoeker vordert, zo ver mogelijk uitvoerbaar bij voorraad dat gedaagde de genoemde bedragen inclusief wettelijke rente etcetera etcetera moet voldoen aan eiser. Gedaagde dient veroordeeld te worden in de kosten van dit geding.

De kosten dezes van mij, deurwaarder, bedragen €

Eigenlijk is een dergelijke dagvaarding dus niets anders dan een "gewone" dagvaarding die door de advocaat wordt opgesteld. Het enige wat je er niet in zet, is dat je woonplaats kiest aan de het adres van de gemachtigde.

Voor wat betreft het overige, moet je het als volgt zien. De dagvaarding wordt door de deurwaarder betekend. Hij brengt het stuk dus ter kennisgeving van de gedaagde. het stuk dient dus ook geschreven te worden alsof de deurwaarder het gehele verhaal verteld aan de gedaagde (en aan de rechter). Dus het maakt niet uit of jizelf over je eigen situatie schrijft of jouw advocaat dat doet. De feiten en omstandigehden worden altijd in derde persoon geschreven. Om het voor iedereen (inclusief jijzelf) gemakkelijk te houden, kun je het best consequent de termen eiser en gedaagde gebruiken.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 13:37    Onderwerp: Re: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
StevenK schreef:
anon schreef:

Ik zou niet zelf ondertekenen, tenzij je natuurlijk toevallig zelf deurwaarder bent. De deurwaarder ondertekent immers de dagvaarding (art. 45 lid 4 Rv).

Yup, je hebt helemaal gelijk, my bad.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds