|
Auteur |
Bericht |
marjan 70
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 21:51 Onderwerp: Nota via mail niet ontvangen |
|
|
Via direct incasso kreeg ik een brief dat ik een betaling bij Vinzei niet had voldaan, gelijk gebeld, nu blijkt dat dit bedrijf de rekeningen via de mail heeft verstuurd, ook de herinnering en de laatste aanmaning zijn via de mail gegaan.
Alleen ik heb ze nooit ontvangen, gebruik ook geen spam.
Maar het rare is dat ik wel van Vinzei de nieuwsbrief via de mail binnen krijg.
Heb inmiddels via direct incasso een kopie van de rekening gekregen, met daarop de datum van verzending, tijd, en het mail adres is goed.
Hoe kan dit ?
En hoe bewijs ik dat ik deze nota`s niet ontvangen heb ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 23:36 Onderwerp: |
|
|
In principe is het aan de verzender om te bewijzen dat de mail ontvangen is, dat wil zeggen in jouw mailbox is beland.
Als je je mail niet leest komt dat dus voor jouw rekening, al moet het dan denk ik wel om een mailadres gaan dat jij zelf hebt doorgegeven en waarvan je moest begrijpen dat er mail op zou kunnen binnenkomen. In jouw geval lijkt het puur te gaan om de vraag of de mail in jouw mailbox is aangekomen.
De kopie van de rekening bewijst dat de mail is verzonden, maar strikt genomen niet dat de mail is aangekomen. Normaal gesproken komt een verzonden mail natuurlijk ook aan, maar dat kan natuurlijk wel eens misgaan.
Ik denk persoonlijk niet dat de kopie van de rekening voldoende is om te bewijzen dat jij de mail hebt ontvangen. Dat verstuurde mails in zeg 99,99% van de gevallen ook aankomen zegt in dit geval maar weinig; dat jij tot die 0,01% behoort is niet zo vreemd want anders zou het hele probleem nooit zijn ontstaan en had je hier je vraag ook niet gesteld.
Ik vraag me nog af of het tijdsverloop tegen je kan werken, d.w.z. of je in verband met het uitblijven van de rekening zelf aan de bel had moeten trekken, maar ik denk niet dat dat snel het geval is. (Misschien wel als je bijv. moet weten dat zo'n rekening altijd binnen een paar dagen komt, of zo, of als daar een afspraak over is gemaakt.)
In principe ben je, naar mijn mening, dus geen incassokosten verschuldigd. Uiteraard moet je de oorspronkelijke rekening nog wel betalen. Uit praktische overwegingen kun je natuurlijk ook besluiten om ("uit coulance" ) toe te geven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 23:37 Onderwerp: |
|
|
Dat kun je eigenlijk niet.
Is de factuur wel als separate bijlage meegestuurd? Want dat schijnt een eis te zijn.
Ik denk dat je dit even praktisch moet proberen op te lossen door aan te bieden de oorspronkelijke rekening natuurlijk te willen betalen en tevens even zeker te stellen met de verzender dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 728
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 7:48 Onderwerp: |
|
|
Voor het verzenden van een nota is wel meer vereist.
De nota moet als bijlage aan de e-mail zijn bevestigd.
De e-mail moet verzonden zijn met een bericht van ontvangst.
Pas als aan deze voorwaarde is voldaan staat de eiser sterk als hij een rechtszaak wil beginnen.
Overigens komt een nieuwsbrief van een bedrijf van een ander e-mail adres dan die waar de rekeningen van komen. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 441
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 13:52 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | In principe is het aan de verzender om te bewijzen dat de mail ontvangen is, dat wil zeggen in jouw mailbox is beland.
Als je je mail niet leest komt dat dus voor jouw rekening, al moet het dan denk ik wel om een mailadres gaan dat jij zelf hebt doorgegeven en waarvan je moest begrijpen dat er mail op zou kunnen binnenkomen. In jouw geval lijkt het puur te gaan om de vraag of de mail in jouw mailbox is aangekomen.
De kopie van de rekening bewijst dat de mail is verzonden, maar strikt genomen niet dat de mail is aangekomen. Normaal gesproken komt een verzonden mail natuurlijk ook aan, maar dat kan natuurlijk wel eens misgaan.
Ik denk persoonlijk niet dat de kopie van de rekening voldoende is om te bewijzen dat jij de mail hebt ontvangen. Dat verstuurde mails in zeg 99,99% van de gevallen ook aankomen zegt in dit geval maar weinig; dat jij tot die 0,01% behoort is niet zo vreemd want anders zou het hele probleem nooit zijn ontstaan en had je hier je vraag ook niet gesteld.
|
Kleine aanvulling: veel bedrijven sturen hun automatisch verstuurde rekeningen met een afzender als bijvoorbeeld "noreply@bedrijf.nl" waarbij e-mail gericht aan het afzenderadres in een zwart gat beland. Mijn eerste vraag zou dan ook zijn: wat was het afzenderadres? Was dat een "persoonlijk" adres of een geautomatiseerd adres?
E-mail kan om veel verschillende redenen niet aankomen:
- het IP-adres van de verzendende computer staat in een zwarte lijst;
- het e-mail adres van het afzenderadres staat in een zwarte lijst;
- de e-mailpostbus van de ontvanger is vol of heeft niet genoeg ruimte voor de e-mail+bijlage;
- enz.. enz...
Wel vraag ik me af waarom het bedrijf er niet voor heeft gekozen om na de initiele e-mailverzending over te gaan tot snailmail... |
|
|
|
 |
|