Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 21:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afsluitkosten in gewijzigde algemene voorwaarden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Charismatik

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2009 18:17    Onderwerp: Afsluitkosten in gewijzigde algemene voorwaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met een vraag waarvan ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen.
Het zit als volgt;

(achtergrondinformatie)
In mei 2007 heb ik een internetcontract afgesloten met wat destijds Abel telecom heette. In tegenstelling tot heel veel andere gebruikers, beviel deze verbinding mij prima. Ik had nergens last van.
In november 2008 is Abel telecom failliet verklaard en zijn de diensten overgenomen door InterNLnet waarbij vermeld werd: ' InterNLnet neemt de contractverplichting over en respecteert de contracttermijn. ...'
tevens ' InterNLnet zal de dienstverlening volledig overnemen conform de huidige afspraken met Abel'.

Mijn vraag betreft de zogenaamde afsluitkosten. Doordat ik niet geheel tevreden ben met de service en het product van InterNLnet zou ik graag van mijn abonnement af willen. Ze beloofden namelijk 4mbps internet terwijl ik nu constant 1,5 mbps krijg onder het mom van, meer is niet mogelijk (wat natuurlijk onzin is, dat heb ik die knul van de klantenservice ook al duidelijk gemaakt).

Nu heb ik echter gevonden in de algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden dat er afsluitkosten zijn van €75,-. Zoals InterNLnet het zegt zijn dit kosten die BBNED (de netbeheerder) aan hen berekent, en zij rekenen het weer door aan de klant.
Dit is echter een vreemd verhaal want Abel zat ook bij BBNED en die rekenden eerst €30,- afsluitkosten (in de algemene voorwaarden die ik destijds ben aangegaan) en vervolgens geen afsluitkosten meer (getuige dit artikel:http://www.internetten.nl/nieuws/Geen-afsluitkosten-meer-bij-Abel-Telecom/3528/?titel=Geen-afsluitkosten-meer-bij-Abel-Telecom).
De vraag is als volgt: 'kan InterNLnet mij afsluitkosten van €75,- in rekening brengen terwijl zij hiervan geen notie hebben gegeven bij de overgang van Abel naar InterNLnet of tijdens mijn huidige contractsperiode'.

Tevens vind ik dat deze kosten mij belemmeren in de vrije keuze van een bedrijf. Maar ik vrees dat dat zeer weinig uitmaakt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mochten er vragen zijn naar specifiekere informatie, laat het dan alsjeblieft weten.
Ben een eerstejaars rechtenstudent maar dit is toch iets te moeilijk voor me Embarassed

Links:

AV van InterNLnet: http://www.internl.net/images/stories/PDF/voorwaarden/Algemene%20Voorwaarden%20InterNLnet.pdf
Aanvullende voorwaarden InterNLnet: http://www.internl.net/images/stories/PDF/voorwaarden/aanvullende%20voorwaarden%20flits%20thuis%20adsl_2008_v1.3.pdf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2009 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Persoonlijk ben ik van mening dat een beding in de AV op grond waarvan afsluitkosten in rekening kunnen worden gebracht bij het niet-verlengen van een abonnement gelet op art. 6:237 sub i BW vermoed wordt onredelijk bezwarend te zijn.
art. 6:237 sub i BW schreef:
dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

Bij een reguliere beëindiging van de overeenkomst kunnen de kosten die de provider daarbij maakt m.i. niet worden aangemerkt als verlies of gederfde winst. Wat art. 6:237 sub i BW wel toestaat is een redelijk bedrag aan annuleringskosten in het geval de klant al akkoord was gegaan om voor een bepaalde te ontvangen prestatie een bepaald bedrag te betalen. Als je een jaarcontract niet verlengt door tijdig op te zeggen, ben je juist niet akkoord gegaan met verlenging en heeft de provider naar mijn mening geen enkele aanspraak op een redelijke vergoeding voor dat niet-verlengen.

Of een rechter er ook zo over denkt is lang niet zeker Wink.

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de gebruiker van de AV wanprestatie levert, dan lijkt het mij eveneens onredelijk om kosten te berekenen voor het afsluiten. (Je moet de gebruiker dan wel eerst de mogelijkheid geven om het te herstellen.)

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja de vraag is dus of ik nu gehouden ben aan de geldende AV van IntraNLnet (huidige provider) of aan de AV van Abel zoals die gold ten tijde van het faillissement (vorige provider). Belangrijk is natuurlijk wel dat ze gezegd hebben alle contractuele verplichtingen over te zullen nemen.
Verder ben ik dus ook niet gewezen op enige wijziging en dat had ik wel graag gewild. (is het overigens voldoende als de AV van IntraNLnet op internet staan? of moeten zij mij ook wijzen op een verschil tussen de beide AV's?)

Hoop dat iemand hier licht op kan schijnen, ben ik nou trouwens per definitie akkoord gegaan met hun AV als ik het contract heb verlengd? (nogmaals ik ben nergens op geattendeerd) Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Charismatik schreef:
Ja de vraag is dus of ik nu gehouden ben aan de geldende AV van IntraNLnet (huidige provider) of aan de AV van Abel zoals die gold ten tijde van het faillissement (vorige provider). Belangrijk is natuurlijk wel dat ze gezegd hebben alle contractuele verplichtingen over te zullen nemen.

Dat is inderdaad de eerste vraag die moet worden beantwoord. Het lijkt mij dat in principe de oude AV blijven gelden, maar het is denkbaar dat op basis van een bepaling in die oude AV, de nieuwe provider de AV in jouw nadeel heeft mogen wijzigen. Dan moet dat wel ooit aan je zijn medegedeeld en moet je de kans hebben gehad om op te zeggen, en dat is blijkbaar niet gebeurd.

Quote:
ben ik nou trouwens per definitie akkoord gegaan met hun AV als ik het contract heb verlengd? (nogmaals ik ben nergens op geattendeerd) Confused

Nee. Het lijkt mij dat de oude AV bij de contractovername zijn blijven gelden, en ook na verlenging. Maar anders had er bij de verlenging (of evt. bij de contractovername) op de nieuwe AV moeten zijn gewezen, en hadden deze ter hand moeten zijn gesteld (door toezending).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds