Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 19:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Annulering Hotel
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcoenleon

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 10:55    Onderwerp: Annulering Hotel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een tijde geleden een Hotel geboekt met half-pension. Door omstandigheden zijn wij genoodzaakt om te annuleren. Dit is gedaan 10 dagen vóór de aankomstdatum. Er zijn geen algemene voorwaarden waar wij op gewezen zijn ook geen voorwaarden betreft het annuleren. Dit erkennen ze ook. Nu zegt het hotel dat het de gewoonte is dat zo kort voor het annuleren 50% gerekend wordt van de hotelkosten. Hier ga ik niet mee accoord omdat ik 10 dagen ruim binnen de termijn vind. Als tweede zijn wij nooit gewezen op annuleringsvoorwaarden of algemene voorwaarden en hebben deze ook niet als gezien of gelezen aangemerkt. Ze geven ook aan dat ze die niet hebben.
Mijn inziens staan wij in ons recht om zonder kosten te annuleren.
Graag reactie

Alvast bedank Leon Bolier
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat er geen voorwaarden zijn overhandigd bij het sluiten van de ovk. dient te worden gekeken naar wat partijen in gegeven omstandigheden redelijkerwijs van elkaar mogen verwachten gezien in samenhang met de omstandigheden van het geval; de redelijkheid en billijkheid is van toepassing.

In gewoon Nederlands betekent dit dat aan de hand van de omstandigheden bekeken moet worden wat redelijk is in een dergelijke situatie. Bijvoorbeeld, naar mijn weten is het gangbaar dat er een annuleringsverzekering kan worden afgesloten, dit is niet gebeurd. Hier staat tegenover dat de voorwaarden niet zijn uitgereikt.

Een andere belangrijke omstandigheid is dat het gaat om een professionele partije en een partij die dat niet is. Hierdoor verschuift het risico enigszins naar de kant van het hotel.

Ik zou het hotel voorstellen om 10% van de som te betalen. 10 dagen is niet een erg lange periode om in het laagseizoen de kamer weer te kunnen verhuren.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jarko1980 schreef:
Omdat er geen voorwaarden zijn overhandigd bij het sluiten van de ovk. dient te worden gekeken naar wat partijen in gegeven omstandigheden redelijkerwijs van elkaar mogen verwachten gezien in samenhang met de omstandigheden van het geval; de redelijkheid en billijkheid is van toepassing.

Waarbij het dus eerst de vraag is of annulering überhaupt wel mogelijk is. Er kan immers geen beroep worden gedaan op een annuleringsclausule uit de algemene voorwaarden. Er is in het algemeen geen recht om een reeds gesloten overeenkomst te ontbinden. Ik betwijfel of zo'n recht wel moet worden aangenomen in het geval van een hotelboeking als daar niets over is afgesproken.

Het hotel zou zich dus op het standpunt kunnen stellen dat annulering in principe niet mogelijk is, maar dat uit "coulance" wordt aangeboden om te annuleren tegen 50% van de kosten.

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 14:06    Onderwerp: Annulering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor jullie reactie. ik ga eens kijken wat ik hiermee kan doen.

groet Leon Bolier
marcoenleon

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 14:22    Onderwerp: Hotel annulering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb toch nog een opmerking. Toen wij de reservering hebben gemaakt konden wij nergens uit opmaken hoe annuleren geregeld is ooj niet dat het niet mogelijk is. Het is toch wettelijk mogelijk om een afspraak te ontbinden? In één van de laatste mailtjes van een medewerker staat " Het is standaard dat 1 week van te voren te kort is om gratis te annuleren. Gezien het feit dat dit 10 dag is en geen 7 geeft zij eigenlijk te kennen dat als dit langer dan 7 dagen is wel accoord is.
Als ik op internet kijk bij de reserveringen bij andere hotels word ik gewezen op de AV tevens die bij annuleren. Bij de meeste hotels is het annuleren gratis zeker als je dit 10 dagen van te voren doet.

Groeten Leon Bolier
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 17:47    Onderwerp: Re: Hotel annulering Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcoenleon schreef:
Het is standaard dat 1 week van te voren te kort is om gratis te annuleren.

...

Bij de meeste hotels is het annuleren gratis zeker als je dit 10 dagen van te voren doet.

Ik reis veel voor mijn werk en heb de laatste 5 van m'n reserveringen eens bekeken. Elke reservering heeft dezelfde limiet: bij annulering na 18:00 uur op de dag van aankomst wordt 1 nacht in rekening gebracht. Alles daarvoor is kostenloos. De hotels waar het hier om ging zijn oa. Radisson, Crown Plaza, Sheraton. Het staat in m'n reserveringen standaard als:

Quote:
CONFIRMATION: 61LLTKS
1 GUEST
CHECK IN: 31MAR CHECK OUT: 03APR
150.00 EUR PER NIGHT STARTING 31MAR FOR 03 NIGHT(S)
450.00 EUR TOTAL RATE STARTING 31MAR FOR 03 NIGHT(S)

GUARANTEE GIVEN
CANCELLATION POLICY: CANCEL ON 31MAR2009 BY 18:00 LT TO AVOID A CHARGE OF 180.00
TAX: NOT INCLUDED

(LT staat voor Local Time)
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zijn de zakelijke boekingen en vaak ook zakelijke prijzen.

Leon, hoe heb jij gereserveerd? Via internet? Telefonisch? Heb je een bevestiging ontvangen?
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
jarko1980 schreef:

Waarbij het dus eerst de vraag is of annulering überhaupt wel mogelijk is. Er kan immers geen beroep worden gedaan op een annuleringsclausule uit de algemene voorwaarden. Er is in het algemeen geen recht om een reeds gesloten overeenkomst te ontbinden. Ik betwijfel of zo'n recht wel moet worden aangenomen in het geval van een hotelboeking als daar niets over is afgesproken.

Het hotel zou zich dus op het standpunt kunnen stellen dat annulering in principe niet mogelijk is, maar dat uit "coulance" wordt aangeboden om te annuleren tegen 50% van de kosten.

Ik ben het deels met je eens. Echter, wanneer niets overeengekomen is terwijl beide partijen wel van mening zijn dat het mogelijk moet zijn dat er geannuleerd kan worden, dit blijkt uit de berichten, dient mijns inziens te worden gekeken naar wat beide partijen voor ogen hebben gehad bij het sluiten. Ook dient de aanvullende werking van 6:248 R&B te worden toegepast.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat wij het oneens zijn.

Het hotel geeft nu inderdaad aan dat het de gewoonte is om onder deze omstandigheden 50% in rekening te brengen. Als ik het hotel was, zou ik dat brengen als een coulanceregeling: wij kunnen 100% in rekening brengen, maar wij zijn zo vriendelijk om genoegen te nemen met 50%. (Of de volle 100% in rekening zou kunnen worden gebracht kun je ook weer over twisten, maar valt m.i. te verdedigen.)

Als je het echter opvat als een erkenning dat op grond van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid de hotelboeking kan worden geannuleerd, dan is 50% annuleringskosten vermoedelijk wat aan de hoge kant.

BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 15:25    Onderwerp: Annulering Hotel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb direct via internet gereserveerd bij het hotel zelf dus. Ik weet dat je bij een boekingssite namelijk wel voorwaarden krijgt.
Je kunt het hebben van geem voorwaarden op meerder manieren opvatten en ter discussie stellen maar om onduidelijkheid te voorkomen zijn voorwaarden heel belangrijk. Bijvoorbeeld wat is een redelijke termijn om te annuleren of kun je wel annuleren. Ik heb de afgelopen dagen contact gehad met het hotel en uiteindelijk ben ik in het gelijk gesteld dus daar ben ik blij om natuurlijk.
Ik bedank jullie voor jullie input. Natuulijk blijft de vraag heb ik gelijk gehad of geven ze me gelijk. Al met al de moeite waard geweest.

Groeten Leon
Kami73

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik wil me eens mengen in deze discussie. Ik zie dat TS er met het hotel is uitgekomen, dat is altijd prettig in ieder geval.

Ik zit met een lichtelijk vergelijkbare situatie en naar wat googlen ben ik op deze site terechtgekomen en dit topic gevonden.Ik kan er een nieuw topic van maken als dat beter is, maar het sluit wel aan op hetgeen hier besproken wordt.

Mijn situatie :

Hotelreservering in Luxemburg voor 2 nachten gemaakt via email. Hotel vraagt ter bevestiging een creditcardnummer welke ik gegeven heb. Op de site zijn geen voorwaarden te vinden, ook bij reservering zijn geen voorwaarden bekend gemaakt.
Ik heb vanwege ziekte moeten annuleren, dit is gebeurd op de ochtend van de dag van aankomst.
Het hotel heeft bij het annuleren niet kenbaar gemaakt dat er kosten aan zijn verbonden maar daarna wel de kosten voor 1 overnachting op mijn creditcard in rekening gebracht. Hiervoor heeft men geen toestemming gevraagd aan mij. Hotel stelt nu dat men het CC-nummer heeft gevraagd als garantie, hetgeen dus onjuist is. Op mijn vraag of/en welke voorwaarden van toepassing zijn beroept men zich op algemene regels, internationale wetten etc. zonder specifiek aan te geven welke regels/wetten dit zijn.
Het meest verbolgen ben ik over het feit dat men zonder goedkeuring een transactie uitvoert. Als men dit vooraf had gemeld dan had ik er wel vrede mee gehad, maar door deze werkwijze wordt ik een beetje tegendraads.
Staat het hotel in zijn recht in deze situatie ? Of dient men een factuur te sturen met het verzoek te betalen ?

Alvast bedankt !

groeten
Kami
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er nergens melding wordt gemaakt van die voorwaarden staat het hotel niet in zijn recht. Tenzij het Luxemburgse recht al heel anders zou zijn dan het onze, maar dan heb jij volgens mij nog wel Europeesrechtelijke consumentenbescherming.
Kami73

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tnx,

Ok, dat zou betekenen dat ik in principe niet verplicht ben ook maar iets te betalen ?
Hierboven wordt gesproken over billijkheid ed. Is dat hier niet van toepassing ?
Ik zal iig eens wat navraag gaan doen bij mijn rechtsbijstand voordat ik ga storneren.

greetz
Kami
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kami73 schreef:
Tnx,

Ok, dat zou betekenen dat ik in principe niet verplicht ben ook maar iets te betalen ?
Hierboven wordt gesproken over billijkheid ed. Is dat hier niet van toepassing ?
Ik zal iig eens wat navraag gaan doen bij mijn rechtsbijstand voordat ik ga storneren.

greetz
Kami

Tussen niet in je recht staan en niets te hoeven betalen zit nog genoeg speelruimte. De redelijkheid vraagt van partijen dat zij rekening houden met wat de andere partij moet hebben bedoeld en wat in een dergelijke situatie gangbaar is. Wel is er sprake van een prof. partij en een die dat niet is. Dit zorgt er voor dat het risico mijns inziens richting het hotel schuift. Maar dit ligt aan alle omstandigheden van het geval.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds