|
Auteur |
Bericht |
Misterkilobyte
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 jun 2009 23:08 Onderwerp: Aangehouden (art 225 Sr) info achterhouden inwonend vriendin |
|
|
Ben vandaag aangehouden met artikel 225,
De Socialedienst zegt dat ik informatie heb achtergehouden van een vriendin van mij, die bij mij zou wonen.
Alleen is mijn vrindin alleen in het weekend bij mij, en ik heb een hond, die ze na haar werk ook wel eventjes uitlaat in de week, maar avonds gaat ze altijd naar haar vader en moeder te slapen en te eten om 10 uur.
En de volgende dag weer naar haar werk (ik heb een bijstandsuitkering vanwege mijn ziekte, alleen nu praten ze over het aantal uren dat mijn vriendin bij me is dat dat niet mag, maar nergens wordt er over gerept hoeveel uur dat dat is bij de Gemeente Dantumadeel, nu ben ik aangehouden met artikel 225)
Wie weet wel wat wel mag en niet, want je schrikt namelijk vreselijk toen ze mij vanmorgen van bed lichten |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 10 jun 2009 11:18 Onderwerp: |
|
|
Het verbaast me dat je bent aangehouden op basis van valsheid in geschrifte... Ik wist niet dat uitkeringsfraude hieronder viel. Zo leer je nog eens wat.
Uitkeringsfraude dus. Zo te lezen verdenken ze je ervan dat je een gezamenlijke huishouding voert met je vriendin.
Volgens de Wet werk en bijstand is er sprake van een gezamenlijke huishouding indien "twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins."
Het is in jouw geval vrij duidelijk dat je vriendin niet haar hoofdverblijf in jouw woning heeft. Het is inderdaad niet zo dat je vriendin maar een x aantal uren bij je mag zijn, maar als zij vaker bij jou woont dan in haar eigen huis, zou beredeneerd kunnen worden dat jouw woning haar hoofdverblijf is geworden.
Dat alleen is echter nog niet voldoende om aan te nemen dat er sprake is van een gezamenlijke huishouding, daarvoor is meer vereist, namelijk het zorg dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding.
Op basis van jouw verhaal lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je zal worden veroordeeld. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 jun 2009 12:28 Onderwerp: |
|
|
Chantalle schreef: | Het verbaast me dat je bent aangehouden op basis van valsheid in geschrifte... Ik wist niet dat uitkeringsfraude hieronder viel. Zo leer je nog eens wat.
|
Om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering moet je maandelijks formulieren invullen. Door een eventuele gezamelijke huishouding te verzwijgen maar wel te ondertekenen voor het naar waarheid invullen van de formulieren pleeg je dus feitelijk valsheid in geschrifte. Zie ook LJN: AZ7902.
Aanhouding op grond van art. 227b Sr kan ook, maar art. 225 Sr heeft een hogere strafbedreiging. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 jun 2009 18:46 Onderwerp: |
|
|
Chantalle schreef: | Op basis van jouw verhaal lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je zal worden veroordeeld. |
Dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar je zit wél flink in de puree. Alleen ga je het niet redden. Ga als een speer naar een advocaat. Als ze de uitkering inhouden, wat ik verwacht, kan er een voorlopige voorziening worden gevraagd. Voor de eigen bijdrage in de kosten van de rechtshulp kun je bijzondere bijstand aanvragen. Bespreek dit alles met de advocaat.
Niets ondertekenen of zeggen voordat je met de advocaat hebt gesproken.
Heel veel succes.
Van dit soort berichten, van het overheidsoptreden in deze, wordt ik altijd woest. Het past perfect in een rechtse dictatuur. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Misterkilobyte
|
Geplaatst: wo 10 jun 2009 20:08 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Chantalle schreef: | Op basis van jouw verhaal lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je zal worden veroordeeld. |
Dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar je zit wél flink in de puree. Alleen ga je het niet redden. Ga als een speer naar een advocaat. Als ze de uitkering inhouden, wat ik verwacht, kan er een voorlopige voorziening worden gevraagd. Voor de eigen bijdrage in de kosten van de rechtshulp kun je bijzondere bijstand aanvragen. Bespreek dit alles met de advocaat.
Niets ondertekenen of zeggen voordat je met de advocaat hebt gesproken.
Heel veel succes.
Van dit soort berichten, van het overheidsoptreden in deze, wordt ik altijd woest. Het past perfect in een rechtse dictatuur. |
Ja helaas heb ik wel al een verklaring afgelegt, want ze dreigden me met woorden (als je geen verklaring aflegt blijf je hier 3 dagen zitten) dat zou voor mij geen punt wezen als ik niet ziek was geweest, maar heb last van hartritme stoornissen, en dan ben ik avonds liever thuis (dus dat was een dreigemend) wel ben ik vandaag al naar mijn Advocaat geweest, en die zij het zelfde als jij, maar ja het is nu niet anders.
Mijn vriendin verblijft alleen in het weekend, en door de week tot 10 uur bij me en gaat naar haar vader en moeder te slapen, en overdag naar haar werk.
Ik eet in de week bij mijn vader die in het zelfde dorp woon, maar nu denken ze toch dat we een gezamelijke huihouding hebben.
Ook heb ik een hond die ook gehecht is aan mijn vriedin, en zij wil die hond natuurlijk ook zien en uitlaten vandaar dat ze bij me komt in de week tot 10 uur en gaat ze weg (maar dat mag warschijnlijk niet, heb ik nooit geweten.En ze beginnen over het aantal uren dat ze bij mij is te zeuren, maar daar heb ik nog nooit van gehoord, dat dat mee telt)
Iemand ervaring met deze wetgeving, want ik snap de ballen er niet meer van  |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: wo 10 jun 2009 21:35 Onderwerp: |
|
|
Het voeren van een gemeenschappelijke huishouding zit verrassend in elkaar. Is iemand merendeels [het aantal uren!!!) bij iemand anders , dan wordt al snel gezegd dat de twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben. Als er samen wordt gegeten, heet het al snel zorg voor elkaar.
Je kunt de zaak het beste overlaten aan de advocaat. Hij/zij zal thuis zijn in deze problematiek, kent je verhaal en je verklaring. Wat je hebt verklaard, of beter wat er is opgeschreven, zal een cruciale rol spelen.
Quote: | want ze dreigden me met woorden (als je geen verklaring aflegt blijf je hier 3 dagen zitten) dat zou voor mij geen punt wezen als ik niet ziek was geweest, maar heb last van hartritme stoornissen, en dan ben ik avonds liever thuis |
Ze maken misbruik. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 jun 2009 22:25 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Quote: | want ze dreigden me met woorden (als je geen verklaring aflegt blijf je hier 3 dagen zitten) dat zou voor mij geen punt wezen als ik niet ziek was geweest, maar heb last van hartritme stoornissen, en dan ben ik avonds liever thuis |
Ze maken misbruik. |
Dat is menselijk. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: do 11 jun 2009 10:16 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | JetKroket schreef: | Quote: | want ze dreigden me met woorden (als je geen verklaring aflegt blijf je hier 3 dagen zitten) dat zou voor mij geen punt wezen als ik niet ziek was geweest, maar heb last van hartritme stoornissen, en dan ben ik avonds liever thuis |
Ze maken misbruik. |
Dat is menselijk. |
En daarbij, dit kan onmogelijk zomaar uit de lucht zijn komen vallen. Ik weet dat de overheid uitkeringsfraude strenger wil gaan aanpakken, maar iemand aanhouden gebeurt naar mijn weten niet zo snel. Het is niet zo dat je 1 keer een formulier verkeerd invult en je meteen uit je bed wordt geplukt. Het lijkt me dat je in elk geval op de hoogte moet zijn gesteld en de mogelijkheid hebben gekregen je "fout" te corrigeren. De gemeente heeft toch andere (bestuursrechtelijke) mogelijkheden dan de politie om de ongewenste situatie te laten beëindigen?
Volgens de site van het ministerie SZW: "De gemeente stelt zelf de regels vast voor het bestrijden van fraude. Als het fraudebedrag hoger is dan 6000 euro doet de gemeente altijd aangifte bij de politie."
Misschien is dit wishful thinking, want helaas heb ik geen ervaring met de praktijk in dezer zaken, maar iets anders kan ik me gewoon niet voorstellen.
Overigens als de vriendin inderdaad elk weekend en elke dag tot 10 uur bij Misterkilobyte "woont" en in feite alleen 5 nachten per week weg is, is de kans al groter dat er sprake is van het hebben van een hoofdverblijf bij Misterkilobyte...
Hoe zit het met de zorg dragen? Misterkilobyte: wat voor bijdrage levert je vriendin in (de kosten van) de huishouding? |
|
|
|
 |
caligula
Leeftijd: 135 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 25
|
Geplaatst: do 11 jun 2009 13:22 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | JetKroket schreef: | Quote: | want ze dreigden me met woorden (als je geen verklaring aflegt blijf je hier 3 dagen zitten) dat zou voor mij geen punt wezen als ik niet ziek was geweest, maar heb last van hartritme stoornissen, en dan ben ik avonds liever thuis |
Ze maken misbruik. |
Dat is menselijk. |
Maar wel in strijd met art 29 Sv lid 1 (In alle gevallen waarin iemand als verdachte wordt gehoord, onthoudt de verhoorende rechter of ambtenaar zich van alles wat de strekking heeft eene verklaring te verkrijgen, waarvan niet gezegd kan worden dat zij in vrijheid is afgelegd. De verdachte is niet tot antwoorden verplicht) en art 6 EVRM. Uit deze bepalingen blijkt dus een pressieverbod.
Om zulke gevallen van misbruik definitief tot het verleden te laten behoren zou er gewoon standaard een advocaat bij het verhoor aanwezig moeten zijn (zoals met veel andere strafvorderlijke beschermingsbepalingen loopt Nederland hier in internationaal opzicht weer eens schromelijk achter). |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 11 jun 2009 13:49 Onderwerp: |
|
|
caligula schreef: |
Om zulke gevallen van misbruik definitief tot het verleden te laten behoren zou er gewoon standaard een advocaat bij het verhoor aanwezig moeten zijn (zoals met veel andere strafvorderlijke beschermingsbepalingen loopt Nederland hier in internationaal opzicht weer eens schromelijk achter). |
En da's precies m'n huiswerk voor deze week  |
|
|
|
 |
Misterkilobyte
|
Geplaatst: do 11 jun 2009 17:00 Onderwerp: |
|
|
Chantalle schreef: | HenkR schreef: | JetKroket schreef: | Quote: | want ze dreigden me met woorden (als je geen verklaring aflegt blijf je hier 3 dagen zitten) dat zou voor mij geen punt wezen als ik niet ziek was geweest, maar heb last van hartritme stoornissen, en dan ben ik avonds liever thuis |
Ze maken misbruik. |
Dat is menselijk. |
En daarbij, dit kan onmogelijk zomaar uit de lucht zijn komen vallen. Ik weet dat de overheid uitkeringsfraude strenger wil gaan aanpakken, maar iemand aanhouden gebeurt naar mijn weten niet zo snel. Het is niet zo dat je 1 keer een formulier verkeerd invult en je meteen uit je bed wordt geplukt. Het lijkt me dat je in elk geval op de hoogte moet zijn gesteld en de mogelijkheid hebben gekregen je "fout" te corrigeren. De gemeente heeft toch andere (bestuursrechtelijke) mogelijkheden dan de politie om de ongewenste situatie te laten beëindigen?
Volgens de site van het ministerie SZW: "De gemeente stelt zelf de regels vast voor het bestrijden van fraude. Als het fraudebedrag hoger is dan 6000 euro doet de gemeente altijd aangifte bij de politie."
Misschien is dit wishful thinking, want helaas heb ik geen ervaring met de praktijk in dezer zaken, maar iets anders kan ik me gewoon niet voorstellen.
Overigens als de vriendin inderdaad elk weekend en elke dag tot 10 uur bij Misterkilobyte "woont" en in feite alleen 5 nachten per week weg is, is de kans al groter dat er sprake is van het hebben van een hoofdverblijf bij Misterkilobyte...
Hoe zit het met de zorg dragen? Misterkilobyte: wat voor bijdrage levert je vriendin in (de kosten van) de huishouding? |
Ze levert totaal geen bijdrage aan de huishouding van mij, voor het dagelijkse kosten en maandelijkse kosten zoals huur-gas-water enz... die betaal ik zelf, wel doet ze in het weekend een paar boodschappen, waar we dan met z,n 2 tween van eten verder niets. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 jun 2009 10:56 Onderwerp: |
|
|
Met alle respect, maar je schrijft
"Mijn vriendin verblijft alleen in het weekend, en door de week tot 10 uur bij me en gaat naar haar vader en moeder te slapen, en overdag naar haar werk"
Dan lijkt het mij niet zo onbegrijpelijk dat men tot de gedachte komt dat jullie een gemeenschappelijke huishouding voeren. Jouw vriendin is dan toch het grootste deel van de week bij jou? In feite slaapt zij alleen thuis. Ik kan mij voorstellen dat men dit niet direct geloofwaardig vind. Je kunt gelijk hebben, maar een onderzoek is niet gek lijkt mij. De reactie van Jetkroket is zwaar overdreven. Wel eens gehoord van hoor en wederhoor?
Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid. Je kunt de schijn wekken en wellicht was het verstandig geweest dit te melden of te bespreken met de gemeente. Op elke uitkeringsspecificatie staan opmerkingen hierover en ik heb begrepen dat er ook geregeld inkomstenverklaringen moeten worden ingevuld. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 13 jun 2009 12:12 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | De reactie van Jetkroket is zwaar overdreven. Wel eens gehoord van hoor en wederhoor? |
Volgens het bericht van TS is hij van bed gelicht zonder hoor en wederhoor. Dat had ook wel anders gekund. TS lijkt mij niet vluchtgevaarlijk. (Natuurlijk is de situatie weer anders als blijkt dat TS wel is uitgenodigd voor een gesprek op het politiebureau maar daar niet op is ingegaan. Of dat is gebeurd weten wij geloof ik niet.)
Ter zake, als TS nu wordt beschuldigd van het opzettelijk verzwijgen dat hij een gezamenlijke huishouding voert, dan lijkt mij dat onbewijsbaar. Het is zeker niet overduidelijk dát hij een gezamenlijke huishouding voert, en zelfs als dit wel het geval zou blijken, mag m.i. niet van hem verwacht worden dat hij dit wist (volgens mij weten wij het ook niet, bijvoorbeeld).
Als de sociale dienst echter gerichte vragen heeft gesteld om het soort feiten als "vriendin is elk weekend bij hem" boven water te krijgen, en TS heeft hierover gezwegen, dan lijkt me dat weer wel verwijtbaar.
Dus wat wordt TS nu verweten? Dat hij op een formulier "gezamenlijke huishouding" niet heeft aangevinkt, of dat hij gerichte feitelijke vragen van de sociale dienst niet naar waarheid heeft beantwoord? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: za 13 jun 2009 19:59 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | De reactie van Jetkroket is zwaar overdreven. Wel eens gehoord van hoor en wederhoor? |
Pliezie, hé? Gelijk een mep. Vooreerst dienstbaar en waakzaam aan ondernemers en overheid, niét aan de rechtstaat.
@Bona, bedankt voor je pleit.
Het lijkt me dat het probleem hier schuilt in het begrip gezamenlijke huishouding. Voor TS, en hij is niet de enige, voer je een gezamelijke huishouding wanneer je, kort gezegd, daadwerkelijk samenwoont. Volgens de Wet werk en bijstand is er sprake van een gezamenlijke huishouding indien "twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins."
Interessant is of de gemeente uitleg heeft gegeven aan dit begrip. Dus heeft de gemeente TS geïnformeerd over wanneer er sprak is van een gezamelijke huishouding.
@TS Wat is vooraf gegaan aan het van het bed lichten? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Laatst aangepast door JetKroket op za 13 jun 2009 20:02, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Misterkilobyte
|
Geplaatst: za 13 jun 2009 20:01 Onderwerp: |
|
|
Er is niks gebeurt en niks aangezegd door de gemeente voor mijn aanhouding toen ik uit bed gelicht ben, dus ja ik begrijp er ook niks meer van, zeker niet van de gemeente, ook hebben ze me altijd vrijgescholden van de gemeentelijkebelastingen enz... ook nooit eens geweigerd (vreemdhe)
In hoe verre telt een rechter het water verbruik en gas en electrisch mee in een rechtzaak.
Want mijn verbruik is werkelijk alleen gericht hier mijn ver bruik.
Laatste 5 jaar (water = 30m Kup dus)
Gemiddeld gasverbruik (1440m kup)
Electrisch gemiddeld (1800KWh)
Dit is echt van 1 persoon en ik kan het aan tonen.  |
|
|
|
 |
|