Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 15:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opzegtermijn sportschool
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Over de bewijsovereenkomst (de regel "ik heb de algemene voorwaarden ontvangen en geaccepteerd" in een contract) merkt Van Wechem (a.w., par. 2.3.4) nog op, dat deze bepaling zelf geen algemene voorwaarde is, maar tegelijkertijd sluit deze niet uit c.q. beperkt deze niet de mogelijkheid om bewijs te leveren tegen de toepasselijkheid.

Dat lijkt aardig in overeenstemming te zijn met HR 21 september 2007. Als er zo'n regel is, is het blijkbaar aan de klant om te bewijzen dat terhandstelling niet heeft plaatsgehad.

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Over de bewijsovereenkomst (de regel "ik heb de algemene voorwaarden ontvangen en geaccepteerd" in een contract) merkt Van Wechem (a.w., par. 2.3.4) nog op, dat deze bepaling zelf geen algemene voorwaarde is (...)

Das opmerkelijk. Zo'n zin is wel geschreven om in meerdere overeenkomsten te worden opgenomen.

art. 6:231 aanhef en onder a BW schreef:
In deze afdeling wordt verstaan onder: algemene voorwaarden: een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd;

bona fides schreef:
Er moet wel op enig moment zijn verwezen naar de AV, maar dat is wat anders dan een terhandstelling.

Onder automatisch versta ik dat de verkoper niets hoeft te doen om zich er op te kunnen beroepen. We zijn het er over eens dat als de verkoper vergeet om zelfs zo'n zinnetje op te nemen dat dan regelend recht geld, dat is dan in mijn ogen juist niet automatisch.

bona fides schreef:
In HR 21 september 2007 ging het om een paprikaverkoper. De procedure bij een sportschool zal inderdaad anders zijn, vandaar mijn vraag of in het ondertekende contract zo'n regel is opgenomen.

Ik had vanochtend wat weinig tijd. Daarboven ging het over verzekeraars. Op zo'n regeltje kan de volgende benadering worden losgelaten:

Quote:
(a) de bepaling heeft dwingende bewijskracht in de zin van art. 157 lid 2 Rv, (86) (b) de bepaling wordt gezien als een verklaringsfictie waaraan juist niet de betekenis van een partijverklaring in de zin van art. 157 Rv mag worden gehecht, (87) (c) de verklaring is onredelijk bezwarend in de zin van art. 6:236 sub k BW, (88) en (d) het opnemen van de bepaling en het daartegen niet protesteren wordt als een onvoldoende aanwijzing geoordeeld om van terhandstelling uit te gaan. (89)

bron

Quote:
De procedure speelt tussen een 'kopende' paprikakweker enerzijds en de verkoper van een substraatunit anderzijds (hierna: de wederpartij resp. de gebruiker). In de procedure speelt een rol (a) dat in de aan de wederpartij toegezonden offertebevestiging vermeld was 'meegezonden is tevens een exemplaar van onze leveringsvoorwaarden' en (2) dat de wederpartij (desondanks) heeft betwist dat de ALIB-voorwaarden haar voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand zijn gesteld in de zin van art. 6:234 lid 1, onder a BW. Het hof oordeelde hierop - in lijn met benadering (a), dwingende bewijskracht als hiervoor omschreven - dat nu niet is gesteld of gebleken dat de wederpartij op deze offertebevestiging heeft gereageerd, dit betekent dat ervan moet worden uitgegaan dat de wederpartij de ALIB-voorwaarden heeft ontvangen. (95).

bron

De koper had alle tijd om de offerte door te lezen en vervolgens (schriftelijk) kunnen reageren dat ze de AV waren vergeten er bij te plaatsen. Nu hij dat heeft nagelaten kon benadering a worden gevolgd. Dit is anders bij een contract, en dus is het niet uitgesloten dat daar een van de andere benadering op los te laten is.

Vandaar dat ik aangaf het erg kort door de bocht te vinden. Het kan ook best zo zijn dat er bij de sportschool direct een krabbeltje is gezet en dan zou benadering b best de juiste kunnen zijn.

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ah, je kunt dus op ieder moment opzeggen, alleen is de termijn 3 maanden? Dan zul je die m.i. gewoon in acht moeten nemen.

Dit is inderdaad het geval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Onder automatisch versta ik dat de verkoper niets hoeft te doen om zich er op te kunnen beroepen. We zijn het er over eens dat als de verkoper vergeet om zelfs zo'n zinnetje op te nemen dat dan regelend recht geld, dat is dan in mijn ogen juist niet automatisch.

Ok, maar het ging in de eerste plaats om de vraag wie er een beroep deed op art. 6:233 sub b en 6:234 BW. Dat is dus de klant. Maar we zijn het eens dat de hoofdregel van art. 150 Rv niet geldt (de HR lijkt dat impliciet trouwens ook te bevestigen in dat arrest), dus veel doet dit er niet meer toe.

Quote:
Op zo'n regeltje kan de volgende benadering worden losgelaten:

Quote:
(a) de bepaling heeft dwingende bewijskracht in de zin van art. 157 lid 2 Rv, (86) (b) de bepaling wordt gezien als een verklaringsfictie waaraan juist niet de betekenis van een partijverklaring in de zin van art. 157 Rv mag worden gehecht, (87) (c) de verklaring is onredelijk bezwarend in de zin van art. 6:236 sub k BW, (8Cool en (d) het opnemen van de bepaling en het daartegen niet protesteren wordt als een onvoldoende aanwijzing geoordeeld om van terhandstelling uit te gaan. (89)

Klopt, en de HR kiest in zijn arrest voor benadering (a).

Quote:
De koper had alle tijd om de offerte door te lezen en vervolgens (schriftelijk) kunnen reageren dat ze de AV waren vergeten er bij te plaatsen. Nu hij dat heeft nagelaten kon benadering a worden gevolgd. Dit is anders bij een contract, en dus is het niet uitgesloten dat daar een van de andere benadering op los te laten is.

Je hebt gelijk dat de HR nog wijst op bepaalde omstandigheden, en in het bijzonder lijkt van belang te zijn dat niet om een op het briefpapier voorgedrukte opmerking ging.

Het lijkt me dat het hier gaat om de vraag of de klant op basis van art. 3:33 en 3:35 BW gebonden wordt door de verklaring. (Wat ook weer inhoudt dat die regel geen algemene voorwaarde is, want de binding aan algemene voorwaarden wordt niet geregeld door art. 3:33/35 BW maar door art. 6:232 BW.)

Of, een klein beetje anders gezien (zonder dat dit volgens mij tot een andere uitkomst kan leiden), een getekend contract levert dwingend bewijs in de zin van art. 157 lid 2 Rv, maar het is nog wel de vraag wat de inhoud is van dat contract, en in het bijzonder of de verklaring dat de AV zijn ontvangen deel uitmaakt van die inhoud. Die vraag wordt beantwoord aan de hand van Haxiltex. (En Haviltex is niet veel anders dan art. 3:33/35 BW, vanuit een wat andere hoek.)

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen4 schreef:
bona fides schreef:
Ah, je kunt dus op ieder moment opzeggen, alleen is de termijn 3 maanden? Dan zul je die m.i. gewoon in acht moeten nemen.

Dit is inderdaad het geval.

Ik neem aan dat je het contract met de sportschool nog hebt. Staat daar iets in over de algemene voorwaarden? Bijvoorbeeld dat jij die hebt ontvangen?

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de overeenkomst gevonden. De naam van de sportschool en mijn persoonlijke gegevens heb ik wit gemaakt.

Er blijkt toch een automatische verlenging te zijn, maar het is niet duidelijk of het 6 of 12 maanden zijn.

bona fides

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De algemene voorwaarden staan kennelijk aan de achterkant. Die zijn dus op de juiste manier ter hand gesteld.

Kun je per iedere datum opzeggen, of alleen per 6 of 12 maanden? De letters zijn voor mij te klein om te kunnen lezen.

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de voorwaarden staat per 6 of 12 maanden, 3 maanden voor de einddatum. Voor mijn abonnement geldt een periode van 12 maanden, omdat er geen andere termijn staat aangegeven. Dat zou betekenen dat ik tot 1-2-2010 lid moet blijven.

Ik weet nog niet of ze daar strict aan vasthouden. De salesmedewerker zei alleen dat er een opzegtermijn is van 3 maanden.

Misschien is het mogelijk om voor een paar dagen te "verhuizen" door me tijdelijk bij een familielid in te schrijven. Als ik een kopie van inschrijving in een nieuwe gemeente kan laten zien, dan kan ik mijn abonnement namelijk direct opzeggen. Is het toegestaan om voor een paar dagen te verhuizen om zo een abonnement op te kunnen zeggen?

Deze directe links hebben een betere kwaliteit en er kan ingezoomed worden:
http://img145.imageshack.us/img145/6660/voorkantp.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/6463/achterkantz.jpg
bona fides

BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen4 schreef:
In de voorwaarden staat per 6 of 12 maanden, 3 maanden voor de einddatum. Voor mijn abonnement geldt een periode van 12 maanden, omdat er geen andere termijn staat aangegeven. Dat zou betekenen dat ik tot 1-2-2010 lid moet blijven.

En vóór 1-11-2009 moet opzeggen.

Gelet op de uitspraken die we tot nu toe hebben gevonden lijkt het onwaarschijnlijk dat het je zou lukken het beding vernietigd te krijgen op de grond dat het onredelijk bezwarend zou zijn. Dat betekent dat je in ieder geval tot 1-2-2010 aan het contract vastzit, tenzij de sportschool instemt met eerdere beëindiging.

Quote:
Ik weet nog niet of ze daar strict aan vasthouden. De salesmedewerker zei alleen dat er een opzegtermijn is van 3 maanden.

Valt te proberen.

Quote:
Misschien is het mogelijk om voor een paar dagen te "verhuizen" door me tijdelijk bij een familielid in te schrijven. Als ik een kopie van inschrijving in een nieuwe gemeente kan laten zien, dan kan ik mijn abonnement namelijk direct opzeggen. Is het toegestaan om voor een paar dagen te verhuizen om zo een abonnement op te kunnen zeggen?

Nee. Mogelijk zelfs strafbaar op basis van de Wet GBA (of anders misschien als fraude).

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer is de laatste dat je er gebruik van hebt gemaakt? (of staat dat al ergens?)

Opzegtermijn van drie maanden vernietigt omdat de klant geruimte tijd geen gebruik heeft gemaakt van de sportschool.
LJN: BC8047

BerichtGeplaatst: di 09 jun 2009 1:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Opzegtermijn van drie maanden vernietigt omdat de klant geruimte tijd geen gebruik heeft gemaakt van de sportschool.
LJN: BC8047

In dit geval mag het niet moeilijk zijn om nog vóór 1 november op te zeggen.

(En de opzegtermijn is in die uitspraak niet vernietigd.)

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu een schriftelijke bevestiging ontvangen van de sportschool, maar op dat formulier staat:

Quote:
Ab. opgezegd, geldig t/m 28-2-2010

Mijn contract kan echter maar op 1 moment per jaar opgezegd worden, namelijk per 1 februari. Is de schriftelijke bevestiging van de sportschool dan wel geldig?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds