Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 10:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huisjesmelker rekent teveel huur. Terugvordering mogelijk?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stevenb

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 14:09    Onderwerp: Huisjesmelker rekent teveel huur. Terugvordering mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via de site van de Huurcommissie heb ik ontdekt dat ik volgens het puntensysteem ruim 60 Euro teveel aan huur per maand betaal voor de kamer waar ik sinds 1 november 2007 inzit.

Nu begrijp ik wel de procedure hoe ik een huurverlaging aan kan vragen, maar ik moet zeggen dat ik me wel behoorlijk beet voel genomen door deze huisjesmelker.

Is het mogelijk de huur die ik al die maanden teveel betaald heb terug te vorderen (of te verrekenen met aankomende huurtermijnen) of is het een kwestie van "jammer maar helaas, dan had je maar eerder aan de bel moeten trekken bij de Huurcommissie"?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
stevenb

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvulling op het bovenstaande ben ik verder gaan speuren op Google. Daar kwam ik uit op deze link:

http://www.huurdersvereniging-amsterdam.nl/krant_20040502.html

Quote:

HUURRECHT

Bij het afsluiten van uw huurovereenkomst heeft de verhuurder hoogstwaarschijnlijk met u een afspraak gemaakt over een maandelijkse vergoeding voor extra diensten die aan u geleverd worden. Deze zgn. servicekosten zijn een voorschot. Aan het einde van een huurjaar stuurt de verhuurder u dan een afrekening van de werkelijk gemaakte kosten en laat u weten of u geld terugkrijgt of bij moet betalen.

Vanaf 2004 heeft de verhuurder voor het indienen van de jaarafrekening nog maar een half jaar de tijd (de afrekening van 2004 moet dus vóór 1 juli 2005 bij de huurder zijn). Komt de afrekening daarná dan bent u niet meer verplicht tot betaling van de extra servicekosten.
Nieuw is ook dat u de redelijkheid van het servicekostenvoorschot op elk moment kan laten toetsen bij de huurcommissie. Wanneer dit aanzienlijk hoger is dan de te verwachten kosten dan kan de huurcommissie het voorschot verlagen.
Via de verhuurder verrekende kosten die niet direkt verband houden met de bewoning vallen hier niet onder (bijv. maaltijdservice, huishoudelijke hulp). Deze kunnen alleen door een rechter getoetst worden.

Wijzigingen in de serviceposten zijn alleen toegestaan met instemming van de huurder.
Wanneer echter de diensten alleen aan u en andere huurders gezamenlijk geleverd kunnen worden, dan is een wijziging pas toegestaan als 70% of meer van de huurders daarmee instemt.

Bovenop de kale huur betaal ik ook 50 Euro servicekosten. Echter een jaarlijkse afrekening heb ik nooit ontvangen. Is het correct zoals hierboven omschreven is, dat je dan maar moet stoppen om die extra kosten te betalen? Kan ook hier met terugwerkende kracht verrekend worden (dat zou dan in dit geval vanaf 1 juli 2008 zijn) en stel dat de verhuurder met terugwerkende kracht toch nog met een servicekosten overzicht op de proppen komt of zowaar iets voor 1 juli 2009 produceert over het jaar 2008 (iets wat ik sterk betwijfel of hij dat gaat doen) per wanneer zou ik de betalings-draad weer op moeten gaan pakken?

Is hier daadwerkelijk wetgeving voor of baseert de Amsterdamse huurdersvereniging in dit geval op jurisprudentie?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

stevenb schreef:
Bovenop de kale huur betaal ik ook 50 Euro servicekosten. Echter een jaarlijkse afrekening heb ik nooit ontvangen. Is het correct zoals hierboven omschreven is, dat je dan maar moet stoppen om die extra kosten te betalen?

Nee, dat is niet correct. De informatie klopt niet.

De verhuurder moet inderdaad wel steeds voor 1 juli een afrekening van de servicekosten versturen, maar komt hij deze verplichting niet na, dan ontslaat dat de huurders niet van de verplichting om later alsnog eventuele extra kosten te betalen.

Bij hardnekkig weigeren om een servicekostenoverzicht te sturen zou je mogelijk wel de betaling van servicekosten kunnen opschorten (door het geld apart te zetten, zodat je het later, zodra het overzicht binnen is, alsnog kunt overmaken).

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt niet meer naar de huurcommissie om de aanvangshuurprijs te laten toetsen (art. 7:249 BW: dit dient binnen zes maanden na aanvang van de huurovereenkomst te geschieden).

Als er sprake is van niet-geliberaliseerde woonruimte, kun je de verhuurder een verzoek tot huurprijsverlaging doen (art. 7:254 BW). Reageert de verhuurder niet of afwijzend op je verzoek, dan kun je je verzoek laten toetsen door de huurcommissie. Het verzoek dient te voldoen aan de vereisten die door art. 7:252 BW worden gesteld.

Voorzover ik weet, werkt huurprijsverlaging echter niet met terugwerkende kracht vanaf het begin van de overeenkomst, maar eerst vanaf de datum dat je het verzoek tot die verlaging hebt gedaan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds