Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

erfdienstbaarheid opheffen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pauluzz

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 06 jun 2009 19:18    Onderwerp: erfdienstbaarheid opheffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan vetrellen hoeveel kans ik maak op het opheffen van een erfdienstbaarheid en hoe dat in zijn werk gaat.

Ik ben in het bezit van een huis met erf waar een erfdienstbaarheid op rust.
Vroeger was mijn huis van een tuinder die een groot stuk land erbij had en over die grond liepen diverse buren achterom.
De gemeente heeft het huis met grond in de jaren zestig gekocht om een woonwijk te bouwen, iets wat in de jaren zeventig is gerealiseerd.
Toen zijn de erfdienstbaarheden opgeven, op die van de buren aan de andere zijkant van de poort na.
De oude poort die helemaal naar achter liep is alleen helemaal aan de achterzijde dichtgemetseld naast mijn huis loopt dus nogsteeds een strook in principe ongebruikte grond, waarover mijn buren en ik van de straat voor nog de achtertuin in kunnen komen.

Helaas hebben mijn buren het idee dat ze de hele strook grond op kunnen eisen en hun vuilnisbakken en eigendommen er op kunnen stallen.
Mijn idee is jullie overpad eindigt op het moment dat jullie erf begint dus een deurbreedte vanaf de achtergevel.

Jullie snappen natuurlijk wel dat we het niet eens werden en nu diverse aanvaringen, beledigingen etc verder ben ik het ZAT!!

Ik wil graag van het overpad af, mijn buren zijn in het bezit van een prachtige achterom ze hebben daar zelfs een garage!! dus m.i. is het overpad niet meer van toepassing.
Het overpad wordt alleen gebruikt als ze hun vuilnisbak aan de weg moeten zetten iets wat in de nieuwbouw woonwijk ook prima kan.

Want volgens mij is een overpad alleen voor mensen die geen achterom hebben, zodra dit wel mogelijk is vervalt het recht (of kan het aangevochten worden)
Helaas heeft de vorige bezitter van mijn woning (de gemeente) er zich nooit over bekommerd, het ging hun om de grond het huis interesseerde ze niet werd alleen voor een schijntje verhuurd.
Dus kan er sprake zijn van verjaring, gewoonterecht o.i.d. ik wil graag even weten hoe sterk ik sta voordat ik stappen onderneem.

Verder wil ik graag weten waar ik moet aankloppen als ik een kans maak, advocaat, rechter notaris, kadaster......?????

alvast bedankt!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 06 jun 2009 19:27    Onderwerp: Re: erfdienstbaarheid opheffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

pauluzz schreef:
De gemeente heeft het huis met grond in de jaren zestig gekocht om een woonwijk te bouwen, iets wat in de jaren zeventig is gerealiseerd.
Toen zijn de erfdienstbaarheden opgeven, op die van de buren aan de andere zijkant van de poort na.

Op wat voor manier is sinds de jaren 70 van die overgebleven erfdienstbaarheid gebruikgemaakt? En gaat het om een recht van overpad? Hoe luidt de omschrijving van de erfdienstbaarheid?

Quote:
Helaas hebben mijn buren het idee dat ze de hele strook grond op kunnen eisen en hun vuilnisbakken en eigendommen er op kunnen stallen.

Sinds wanneer?

Quote:
Het overpad wordt alleen gebruikt als ze hun vuilnisbak aan de weg moeten zetten iets wat in de nieuwbouw woonwijk ook prima kan.

Dat is alles? Wat heeft dat te maken met het stallen van eigendommen?

Quote:
Helaas heeft de vorige bezitter van mijn woning (de gemeente) er zich nooit over bekommerd, het ging hun om de grond het huis interesseerde ze niet werd alleen voor een schijntje verhuurd.

Dan valt er waarschijnlijk weinig tegen te doen.

Quote:
Verder wil ik graag weten waar ik moet aankloppen als ik een kans maak, advocaat, rechter notaris, kadaster......?????

De rechter, maar waarschijnlijk heb je daarbij een advocaat nodig.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 06 jun 2009 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik neem aan dat het om een erfdienstbaarheid gaat die bij notariële akte is geregeld. Zo'n erfdienstbaarheid vervalt niet zo maar vanzelf.

Erfdienstbaarheid ongedaan maken kan als een van de in de quote aangegeven situaties zich voordoet;

Quote:

als het recht waar erfdienstbaarheid aan gekoppeld is vervalt in de wet Art. 3:81 lid 2 sub a BW
als de tijd verstreken is waarin de erfdienstbaarheid bepalend is Art. 3:81 lid 2 sub b BW
als er door één van de erfdienstbaarheid betrokkene afstand van wordt gedaan Art. 3:81 lid 2 sub c BW
als er in de akte is geregeld dat opzegging mag en dat één van de erfdienstbaarheid betrokkene voldoet aan de voorwaarden van opzegging Art. 3:81 lid 2 sub d BW
als u het perceel van de ander koopt. Hierdoor ontstaat vermenging en vervalt de erfdienstbaarheid Art. 3:81 lid 2 sub e BW
als de rechter beslist op grond van omstandigheden die niet voorzien konden worden bij het sluiten van de erfdienstbaarheid. De rechter besluit altij in alle redelijkheid en billijkheid wat het beste is Art. 5:78 sub a BW
als de rechter vindt dat na 20 jaren de erfdienstbaarheden in strijd zijn met het algemeen belang Art. 5:78 sub b BW
als de rechter beslist op vordering van het dienende erf, dat de uitoefening van de erfdienstbaarheid onmogelijk is geworden. Ook als het heersende erf geen duidelijk belang meer heeft en niet meer verwacht dat dit belang zal komen Art. 5:79 BW
als de gemeente op grond van de onteigeningswet het stuk grond vordert.

Bron: http://www.woninghuur-bedrijfsruimte.nl/Onroerendgoed-Advies4-Erfdienstbaarheid.html

Is er in uw geval sprake van een erfdienstbaarheid die niet aan tijd gebonden is en waarin ook niets staat vermeld over beëindiging van dat recht, dan rest praktisch enkel nog het indienen van een verzoek bij de rechter. Deze kan bepalen dat er geen redelijk belang meer is om de erfdienstbaarheid in stand te laten.

Dus in feite: eerst de akte checken of daar iets in staat over beëindiging van de erfdienstbaarheid en daarna, indien nodig, een verzoek doen aan de rechter om de erfdienstbaarheid op te heffen. Of de rechter in uw geval zal beslissen de erfdienstbaarheid op te heffen, is een vraag die ik niet kan beantwoorden. Ik ben (nog) niet bekend met jurisprudentie hieromtrent.

Ik neem overigens aan dat voor het stallen van afvalbakken op uw grond geen erfdienstbaarheid is gevestigd, dus hiervoor bestaat het recht sowieso al niet. Het gaat, naar ik mag aannemen, enkel om een recht van overpad, is dat correct?
pauluzz

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides

*er is gelopen van en naar de straat aan de voorzijde inde akte staat er dat een erfdienstbaarheis wordt gevestigd van in-, uit-, en doorgang naar de ***straat

*ik vermoed sinds dat zij er wonen en dat is ruim 5 jaar volgens hunzelf

*als ze met de fiets weggaan gaan ze via de achteringang, het stallen van eigendommen is gewoon mooi makkelijk, je troep bij een ander ze zetten geen leuke plantenbakken o.i.d. neer!!

*ik hoorde over verjaring van 20 jaar vanaf 1992 kan ik daar wat mee? en tot 1991 was het huis van de buren ook van de gemeente, maar ik kan geen datum vinden wanneer de erfdienstbaarheid gevestigd is

@cia76

*het is inderdaad een bij akte gevestigde erfdienstbaarheid voor onbepaalde tijd

*ik vraag mij af wiens belangen zwaarder wegen, en hoe rechters er tegen aan kijken. feit is je hebt recht op overpad als je geen achterom hebt, die hebben ze nu, zal ook niet gaan veranderen, alleen de vorige eigenaar heeft er niets tegen gedaan.

*ze hebben inderdaad alleen recht op overpad GEEN recht op opstal

mvg pauluzz
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De erfdienstbaarheid geeft niet het recht om vuilnisbakken op jouw grond te stallen, maar het is mij niet duidelijk dat dat gebeurt. Als de buren alleen de vuilnisbak over jouw grond naar de kant van de weg brengen, lijkt mij dat binnen de erfdienstbaarheid te blijven.

Met verjaring kun je niet veel. Alleen als de uitoefening van de erfdienstbaarheid gedurende 20 jaar feitelijk onmogelijk is geweest zou dat kunnen leiden tot verjaring van de erfdienstbaarheid. Daar lijkt echter geen sprake van te zijn.

Als de buren niet willen meewerken aan opheffing van de erfdienstbaarheid, is de enige mogelijkheid om bij de rechter aan te voeren dat de buren geen redelijk belang bij de uitoefening meer hebben (en ook niet meer zullen krijgen). De kans dat zo'n vordering tot opheffing slaagt lijkt mij niet groot. Volgens Hof Den Bosch 6 november 2007, LJN BB7868 is er pas "geen redelijk belang" als uitoefening van de erfdienstbaarheid misbruik van recht zou opleveren. Dat is een heel streng criterium: alleen als uitoefening van de erfdienstbaarheid slechts kan dienen om jou te schaden, zou je opheffing kunnen vragen. Dat de buren de erfdienstbaarheid slechts uitoefenen om jou dwars te zitten is, los van je perceptie, niet waarschijnlijk. Het Hof formuleert het zo:
Hof schreef:
4.3.4. Concreet betekent dit dat de eigenaar van het dienende erf een zeer zwaarwegend belang zal moeten hebben bij de opheffing van de erfdienstbaarheid, terwijl de eigenaar van het heersende erf geen zeer zwaarwegend belang behoeft te stellen bij het in stand houden van de bestaande situatie.

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides

de buren zetten hun vuilnisbakken op het pad van de straat naar hun erf, op mijn erf dus.
Het lopen met een vuilnisbak zal uiteraard grenzen van erfdienstbaarheid vallen, fiets, kinderwagen, vuilnisbak komt ergens allemaal op hetzelfde neer.

maar kunnen de buren iets met verjaring omdat het al zo lang is toegestaan.

wat is redelijk belang, iedereen ziet dat anders, ze zijn in bezit van een hele goede achterom zelfsmet de auto berijkbaar die niet zal verdwijnen.
Hun recht om achterom te komen over andermans erf is daardoor niet meer noodzakelijk!! dus geen redelijk belang meer ze claimen een recht waar ze geen recht meer op hebben omdat de situatie is veranderd.

voorbeeld
mocht ik invalide raken maar kan nog wel auto rijden heb ik recht op een invalideparkeerplek voor mijn deur.
Genees ik over 30 jaar om wat voor reden dan ook heb ik dan nog recht op die parkeerplek?????
NEE ik heb er geen redelijk belang meer bij dus recht wordt ingetrokken blijf ik het gebruiken misbruik ik een recht

toch????

pauluzz
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pauluzz schreef:
de buren zetten hun vuilnisbakken op het pad van de straat naar hun erf, op mijn erf dus.

Dat kun je dus verbieden.

Quote:

Nee, dan zouden ze het al 20 jaar zo moeten doen, gerekend vanaf 1 januari 1992. Onmogelijk.

Quote:
wat is redelijk belang, iedereen ziet dat anders

Een redelijk belang is hier ieder denkbaar belang, maar niet het belang om jou te kunnen pesten. De buren gaan echter niet (alleen) over het pad om jou te pesten, maar ook omdat het handiger (neem ik aan).

Dat het niet noodzakelijk is staat er verder los van.

Quote:
voorbeeld
mocht ik invalide raken maar kan nog wel auto rijden heb ik recht op een invalideparkeerplek voor mijn deur.

Dat heeft niets met erfdienstbaarheden te maken. Er is ooit een erfdienstbaarheid "verkocht" door de eigenaar van jouw grond aan de eigenaar van de grond van je buren. Daar heb je nu nog steeds mee te maken. Toen je het huis kocht wist je dit ook (of had je dat moeten weten).

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pauluzz schreef:
Pauluzz doelt hier denk ik op rechtsverwerking, dus op de vraag: kan ik nu nog wel protesteren, nu ik dit al 5 jaar zo heb laten voortduren?

Laatst aangepast door tikSimone op zo 07 jun 2009 16:57, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
pauluzz

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het verbieden van de vuilnisbakken e.d hebben we al meerdere malen geprobeerd zonder succes.

De buren gebruiken het pad in gevallen dat het eventueel makkelijker zou zijn.
maar daaraantegen de meeste huizen in Nederland hebben een voor- en een achteringang een zij-ingang is een luxe!!
Daarom vraag ik mij af wat is hun belang bij de luxe van een extra ingang over de grond van iemand anders, want er zijn natuulijk legio situaties te bedenken dat het makkelijker is om over de grond van een ander te gaan.
Maar uiteindelijk heeft niemand meer recht dan een ander toch??

en dat voorbeeld over de invalideparkeerplek bedoel ik mee dat je een bepaald recht kan afdwingen als je dat nodig hebt maar wanneer je eht niet meer nodig hebt vervalt je recht
Het erfdienstbaarheid is toen verplicht afgegeven je kan er niet tegen protesteren, je hebt recht om op je achtererf te komen desnoods over het erf van een ander.

Toen ik vorig jaar het huis kocht wist ik van de erfdienstbaarheid alleen willen mijn buren nu meer opeisen dan waar ze recht op hebben en ook gebruiken voor opstal, aangezien er niet met ze over valt te praten is het vervallen van de erfdienstbaarheid voor mij de beste en makkelijkste optie

@tikSimone

Ik heb het huis pas een jaar, maar inderdaad vraag ik me af hoever zij recht kunnen ontlenen omdat zij dit al 5 jaar doen??
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat van die 5 jaar kun jij niet weten, lijkt me, omdat je zelf pas een jaar dit huis hebt. In dat jaar heb je ook geprobeerd het in der minne op te lossen. Daar willen zij niet aan meewerken.

Zoals al eerder gezegd: je kunt in rechte opheffing van de erfdienstbaarheid vorderen met als subsidiaire vordering dat ze hun recht alleen gebruiken waarvoor het bedoeld is (slechts doorgang, geen stalling).

Of de primaire vordering wat wordt weet ik niet, maar je kunt het in elk geval wel proberen.

Bedenk wel voordat je zo'n traject ingaat: of je vordering nu wordt toegewezen of niet: de prijs is altijd dat de relatie met je buren naar verwachting sterk zal verslechteren.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan die 5 jaar kunnen de buren geen rechten ontlenen. Zelfs als er stilzwijgend toestemming zou zijn gegeven (wat niet het geval is) kan die toestemming nog worden ingetrokken.

Een goederenrechtelijke vordering kan m.i. nooit door rechtsverwerking vervallen.

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hartelijk dank voor jullie meedenken en antwoorden.

Op dit moment is de relatie met de buren op zo een dieptepunt dat ik niet inzie dat er veel goed zal komen.
Helaas is er even te veel gebeurd en gezegd niet alleen tegen mij maar ook tegen mijn ouders.

Ik ga morgen contact opnemen met mijn rechtsbijstand, of weet iemand toevallig een goede advocaat in noord holland??

mvg Pauluzz
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 7:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regel het maar even via je rechtsbijstandsverzekering. Dit omdat men veelal met een lijstje met advocaten werkt en je anders het risico loopt dat de rechtsbijstandsverzekeraar de kosten niet vergoedt.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En ik ben wel benieuwd hoe dit nou uiteindelijk uitpakt.. Smile
Suc6!
pauluzz

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kreeg een tip van mijn zus, bij het programma de rijdende rechte uitzending van 03-03-2009 ging ook over overpad

bij iemand gingen diverse buren over zijn grond, een buurman had nu een door de gemeente gedoogde poort over eigen grond.
Die mocht van de rechter zolang als hij een eigen poort had GEEN gebruik maken van de erfdienstbaarheid, hij had er geen recht meer op.
De andere buren hadden geen andere mogelijheid om achterom te komen en bleven het overpad behouden.

http://player.omroep.nl/?aflID=9022148&kanaal=tvopjepc.nl

pauluzz
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds