Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 16:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leuke inswinger?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JRH

JRH

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 22:41    Onderwerp: Leuke inswinger? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Voor het vak strafrecht moet ik voor een nagespeelde zitting een pleidooi als advocaat houden. Nu ben ik nog op zoek naar een leuke inswinger. Mijn vraag: wie weet er één? Smile

De casus is als volgt: het gaat over een meneer die al meermalen is veroordeeld voor diefstal. Nu staat hij wederom terecht voor tweemaal diefstal, waarvan één naar mijn mening te bewijzen is. Daarom gooi ik het vooral op een strafmaatverweer. Hij is namelijk op zestienjarige leeftijd vader geworden en verzorgt sindsdien zijn kind en vriendin (tevens moeder van het kind). Hij werkt, maar door geldproblemen heeft hij de diefstallen gepleegd. Dit om zijn gezin te kunnen onderhouden. Die link wil ik dus ook leggen, om medelijden te kweken.

Wie helpt mij en weet hier een leuke inswinger bij voor het begin van mijn pleidooi? Een citaat, gezegde, liedje o.i.d.; alles is welkom! Smile Ik had er al één, maar die vond ik nog niet zo sterk:

''Armoede is de vader van revolutie en misdaad" volgens de Griekse filosoof Aristoteles.

Alvast bedankt! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 6:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Armoede, gebrek aan ondersteuning en zijn kind willen geven wat hij gemist heeft is de basis van dit drama.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was er niet een Nederlandse bisschop die zei dat arme mensen een brood mochten stelen?
Ik ken zijn onderbouwing voor die stelling niet en weet ook niet hoe daarop gereageerd werd.

JRH

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt theod en HenkR!

Die katholieke moraalleer had ik inderdaad ook al gevonden. Ik zal kijken of ik die van theod er nog in kan verwerken, die vind ik ook leuk! Tot nu toe heb ik dit:

Edelachtbaar college, geachte Officier van Justitie,

Inleiding:

Graag begin ik met een verwijzing naar een oude stelregel van de katholieke moraalleer. Volgens die leer is diefstal een zonde, maar iemand die geen brood kan kopen en dan - door hoger gedreven - brood steelt, begaat geen zonde. Dat mijn cliënt, de heer Passer, geen zonde heeft begaan en geen straf verdient, hoort u mij niet zeggen. Met deze verwijzing hoop ik mijn volgende punt duidelijk te maken, dat luidt:

''Armoede is de vader van revolutie en misdaad" zoals de Griekse filosoof Aristoteles al eeuwen geleden verwoordde. De heer Passer heeft zich, gelet op deze zaak, laten leiden door zijn vaderrol; door armoede kwam de misdaad om de hoek kijken. Om zijn gezin te kunnen verzorgen, zag mijn cliënt zich genoodzaakt om, naast zijn legale inkomsten, illegaal inkomsten te verwerven.

Edelachtbaar college, ik vraag u dan ook deze zaak te bezien met deze bijzondere omstandigheden in het achterhoofd.

Ook heb ik nog:

Een gevangenisstraf is hier niet op zijn plaats, omdat de heer Passer daarmee zijn financiële problemen nog minder zal overzien, hetgeen kan leiden tot het bekende gezegde van de Amerikaan Stern: ''de bitterste straf voor onze fouten is, dat ze ons bijna altijd noodzaken om nieuwe te begaan."

en

Deze omstandigheden kunnen niet leiden tot rechtvaardiging van het gepleegde misdrijf. Toch vraag ik u een noodzakelijke straf op te leggen, om een recidive te voorkomen. Zoals de bekende Amerikaanse filosoof en tevens psycholoog de heer Fromm zich al afvroeg: "Waarom zou de maatschappij zich enkel verantwoordelijk voelen voor de opvoeding van kinderen, maar niet voor de opvoeding van volwassenen van alle leeftijden

Is dit too much? Overigens is nog steeds alles welkom! Smile

Groetjes[/b]
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pas wel op dat je uitspraken niet met elkaar te rijmen gaan zijn:

Stellen dat het geen zonde is om een brood te stelen om de kinderen te voeden contra 'recidive moet voorkomen worden'.

Verder kan ik je aanraden om het niet droog over oude stelregels van de katholieke moraalleer te hebben maar om man en paard te noemen; dus de naam van de bisschop die kortgeleden die uitspraak deed en de reactie van het volk/politiek en media daarop te melden. Dat spreekt meer tot de verbeelding en heeft meer waarde dan een oude stelregel die misschien niet valide meer is.
Onderbouw/veranker je stellingen.

JRH

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okee bedankt, ga ik doen! Smile Nog een tip om toch deze uitspraken te kunnen noemen en verankeren, zonder het te laten rijmen met elkaar?
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet je uitspraken juist WEL met elkaar laten rijmen uiteraard Wink

Wat mij opvalt is dat je een handjevol uitspraken doet die je niet terugkoppelt naar de zaak waar je voor pleit.
Je moet je uitspraken verankeren in feiten van algemene bekendheid en die feiten van algemene bekendheid moet je koppelen aan deze speciale zaak; anders zijn ze nietszeggend.

Als je alleen leuke quote's produceert dan veegt de OvJ de vloer met je aan.

Toon de relevantie voor deze speciale zaak aan.

En onthoud: het beste verhaal wint.

Bewijsmateriaal speelt de tweede rol.

Lees 'ns het hoofdstuk 'verankering' van het boek 'Dubieuze Zaken' van de heren Crombag, Van Koppen en Wagenaar.
Daar staat in waar het om draait bij een pleidooi.

JRH

BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okee, ga ik doen! Bedankt voor je expertise, heel handig en daar kan ik wat mee! Razz Heb in een ander bericht nog gevraagd of iemand een toepasselijk arrest weet die mij in deze casus kan helpen. Of een schuld/rechtvaardigingsgrond o.i.d. die ik onderbouwen.

Weet jij er nog een? Het laatste wat ik je zal vragen uiteraard! Very Happy Ik wil echt graag winnen en hoe meer personen hun juridische visie hebben gegeven, hoe beter!

Alvast bedankt!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 06 jun 2009 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Henk: het was bisschop Muskens

@ JRH: less is more. dus hou je bij één dig, zou ik zeggen.

Wat heeft deze meneer gestolen? Want als dat over een t.v. gaat, dan is dat citaat over het brood heel erg misplaatst en kun je er op wachten dat je die driedubbel om je oren krijgt.
JRH

JRH

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, het waren inderdaad multimedia goederen. Maar hij is betrapt toen hij ze net wou verkopen en dat geld zou die dan gebruiken voor zijn gezin/schulden.

Is het dan nog steeds misplaatst? Razz

Ben het met je eens; less is more. Maar ik heb in deze zaak al zo weinig, dat ik hoop met deze uitspraken mijn strafmaatverweer te kunnen onderbouwen. Zou niet weten wat ik anders zou moeten. In ieder geval bedankt voor je reactie!

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zou ik het eerder aan het einde gooien (mede gezien de opzet van 350 Sv) en iets opzetten in de trant van:

Edelachtbare,

Vandaag worden twee strafbare feiten waarvan mijn cliënt, (voornaam, maak het persoonlijk, mede omdat hij nog jong is. Het is gewoon psychologisch iets lastiger om Anton hard aan te pakken dan "de heer Passer") Passer, verdacht wordt behandeld.

V.w.b. het eerste feit, de xxxxx, ben ik van mening dat dit feit niet bewezen kan worden. Immers, .....

Voor wat betreft het tweede ten laste gelegde feit, de diefstal van multimediapparatuur bij .... op .... geeft cliënt toe dat hij dit feit gepleegd heeft. (als dat zo is, he!!!! Check ook nog even of je dit tot iets lichters kunt herleiden, bijv slechts een poging)

Cliënt dient te worden vrijgesproken voor de ..... en voor wat betreft een op te leggen straf voor de multimediaapparatuur wil ik u het volgende in overweging geven:

Een bekende Amerikaan, Stern, heeft eens gezegd dat de bitterste straf voor onze fouten is, dat ze ons bijna altijd noodzaken om nieuwe te begaan. Dat is in het geval van mijn cliënt zéker van toepassing.
Hij is namelijk op zestienjarige leeftijd al vader geworden. Veel jongens van die leeftijd zouden zijn weggelopen voor die verantwoordelijkheid. Gelukkig heeft Anton dat niet gedaan. Hij verzorgt al sinds zijn 16e zijn kind en vriendin. Hij werkt, maar door geldproblemen is hij op het slechte pad geraakt, zodat hij zijn gezin ondanks de financiële situatie toch kan blijven onderhouden.

Anton een gevangenisstraf opleggen zou naar mijn mening beslist niet op zijn plaats zijn, omdat hij daardoor zijn baan zal verliezen en daarmee zijn financiële problemen nóg groter zal maken. Anton wil ook graag schoon schip maken en een punt zetten achter zijn verleden.

Ik pleit er daarom voor in dit geval ......

Ik dank u voor uw aandacht.
JRH

JRH

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Super tikSimone! Dat van die verantwoordelijkheid op 16 jarige leeftijd zal ik zeker gebruiken, geniaal! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.. Embarassed

Ook die met het schoon schip maken en een punt achter zijn verleden zetten vind ik mooi verwoord.

Echt super bedankt! Very Happy
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds