Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 10:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

80 DB in werkomgeving
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kiezel

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 16 mei 2009 22:52    Onderwerp: 80 DB in werkomgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet een actuele situatie, maar voor mij als tinnitus (oorsuizen) persoon toch altijd vraagwaardig.

Ik lees altijd dat men in een omgeving van 80 DB en meer verplicht gehoorbescherming op moet. Nu zie ik echter NOOIT in een disquoteek, kroeg of iets dergelijks personeel met gehoorbescherming, ook niet eenvoudige oordoppen.
Zit daar een uitzondering op? Of is deze regel een recht, maar geen verplichting?

En zit er een wettelijke norm aan de productie van geluid van bijv treinen? Scooters kunnen er op getest worden, maar veel (goederen)treinen halen makkelijk de 118 decibel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009 1:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken die regels niet precies, maar het lijkt me dat de werkgever verplicht is erop toe te zien dat werknemers voldoende effectieve oordoppen gebruiken, al was het maar om aan aansprakelijkheid op grond van art. 7:658 BW te ontkomen. Ik vermoed eigenlijk dat personeel in discotheken vaak wel degelijk oordoppen in heeft.

Of de grens 80 dB is, geen idee.

BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik let er wel op, gezien ik zelf tinnitus en hyeracussis heb (oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid), mede door uitgaan. Mensen in een kroeg zie ik nooit met oordoppen in; hooguit een extra oordop voor communicatie.

80 DB zou een normale norm zijn, dan wel 85 DB omdat vanaf dat niveau geluid op termijn schadelijk kan zijn.

Al meet ik nooit persoonlijk het aantal DB in een kroeg; een scooter kan over de 85DB heen gaan, een standaard gesprek met 2 mensen is 60 DB, met 2x2 mensen dus 63DB.

Bij remmende goederentreinen zie ik vaak mensen weg lopen of hun oren dicht drukken, wat betekend dat ze het niet alleen irritant vinden, maar ook pijnlijk en de geproduceerde DB dus bij de 120DB in de buurt komt of er zelfs overheen gaat. Wat betekend dat er mensen zullen zijn met directe kans op onherstelbare gehoorbeschadiging.

Eventuele link:
http://www.hoorwijzer.nl/hoorhulpmiddelen/beschermende-hoorhulpmiddelen/gehoorbeschermers-voor-werksituaties.html
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In discotheken wordt inderdaad vaak wel tussen 85 en de 90 db(a) geproduceerd. Of dit in de verhouding werkgever werknemer tot aansprakelijkheid van de werkgever kan leiden is inderdaad wel een goeie. Het lijkt me eigenlijk van wel als vast staat dat zulke hoge geluidsniveaus een aanmerkelijke kans op gehoorbeschadiging op de lange termijn veroorzaakt. Maar nu nog het causale verband bij een aansprakelijkheidsstelling! Of er specifiekere regels voor zijn, zoals bijvoorbeeld in Arbowetgeving weet ik niet. Het zou eigenlijk wel vreemd zijn als het niet zo was.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welk forumlid werkt er bij de Arbeidsinpectie?

Controle op geluid in discotheken
Quote:
De inspectie wil dat werkgevers het personeel gehoorbeschermers geven die het geluid terugbrengen tot maximaal 80 decibel. Zij moeten erop toezien dat de medewerkers deze ook dragen.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2009 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meeste geluidstechnici hebben wel tabellen waain staat hoe lang zij aan wat voor geluidssterktes zij blootgesteld mogen worden zonder permanente gehoorschade, maar ik heb geen idee of een gemiddelde dj die ook heeft.

Wel is het natuurlijk zo dat een dj vaak 'achtter' de speakers staat, waar de geluidssterkte in principe lager is.

Wat de juridische kant van dit verhaal betreft: geen idee Smile
MarcelB

Leeftijd: 53
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk bij een adviesbureau ondermeer op het gebied van lawaaibeheersing en studeer daarnaast Nederlands Recht aan de OU.

Op basis van de gewijzigde arbeidsomstandighedenbesluit blootstelling werknemers aan lawaai Staatsblad 2006 56 van 25-1-2006 in werking vanaf 15-2-2006 geldt bij een dagelijkse blootstelling van meer dan 80 dB(A) dat aan de werknemers passende, naar behoren aangemeten, individuele gehoorbeschermers er beschikking worden gesteld. De individuele gehoorbeschermers voorkomen het risico van gehoorbeschadiging of brengen dit risico tot een minimum terug.
Als de dagelijkse blootstelling aan lawaai hoger is dan 85 dB(A) worden op basis van de beoordeling en meting, worden technische of organisatorische maatregelen vastgesteld en uitgevoerd om de blootstelling tot een minimum te beperken.
Voorts mag in bepaalde gevallen een weekgmiddelde van 87 dB(A) gehanteerd worden.

De Arbo wetgeving blijft onverminderd van toepassing op medewerkers in discotheken.
MarcelB

Leeftijd: 53
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2009 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk bij een adviesbureau ondermeer op het gebied van lawaaibeheersing en studeer daarnaast Nederlands Recht aan de OU.

Op basis van de gewijzigde arbeidsomstandighedenbesluit blootstelling werknemers aan lawaai Staatsblad 2006 56 van 25-1-2006 in werking vanaf 15-2-2006 geldt bij een dagelijkse blootstelling van meer dan 80 dB(A) dat aan de werknemers passende, naar behoren aangemeten, individuele gehoorbeschermers er beschikking worden gesteld. De individuele gehoorbeschermers voorkomen het risico van gehoorbeschadiging of brengen dit risico tot een minimum terug.
Als de dagelijkse blootstelling aan lawaai hoger is dan 85 dB(A) worden op basis van de beoordeling en meting, worden technische of organisatorische maatregelen vastgesteld en uitgevoerd om de blootstelling tot een minimum te beperken.
Voorts mag in bepaalde gevallen een weekgmiddelde van 87 dB(A) gehanteerd worden.

De Arbo wetgeving blijft onverminderd van toepassing op medewerkers in discotheken.
Kiezel

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah. Ik zie het toch eigenlijk niet. Soms bij grote tent feesten wel, een enkeling van de vrijwilligers met gele oodropjes van de DA/kruidvat.

Eigen keuze dus, geen verplichting.
Zit er eigenlijk uberhaupt een maximum norm aan het geluid?
Als werknemer mag je dan misschien niet in meer dan 80DB staan, als bezoeker van de kroeg nog wel. Maar het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat je dan over de 110 oid heenmag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds