Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 23:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onjuist handelen van bestuur? Wat kun je er tegen doen.
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rietje

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 12:42    Onderwerp: Onjuist handelen van bestuur? Wat kun je er tegen doen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben zelf een rechten student maar ben niet zeker van deze zaak. Wat kan je tegen een gemeente doen die onjuist handelt?

Dit is de casu.

Er is een tuinhuisje gebouwd die volgens de gemeente niet voldoet aan het vergunningvrij bouwen. Dit laten zij weten aan die burger op 24 juni 2008. De gemeente vraagt tekeningen van het bouwwerk en deze stuurt de burger op. Echter hoort de burger hierna een hele tijd niets meer van de gemeente. Half november ontvangt de burger ineens een brief met een dreiging tot dwangsom. De burger gaat verhaal halen bij de gemeente en deze geeft aan dat de gemeente wel een brief heeft geschreven maar nooit heeft opgestuurd. De gemeente luistert naar de zienswijze van de burger en stuurt daarop een kort verslag. De burger vult met een brief zijn zienswijze aan met tal van vragen ivm onduidelijkheden van de gemeente en verstuurd deze op 7 december. De burger ontvangt een brief terug van de gemeente waarop zij aangeven binnen 6 weken te reageren en mocht het langer duren dat de gemeente de burger op de hoogte stelt. De burger ontvangt of hoort verder nooit meer iets. Tot op 27 mei 2009. Dan ontvangt de burger een brief. Met hieraan aangegeven dat de burger het huisje voor 13 juli 2009 moet verlagen of verwijderen. Getekend door het college van burgemeesters en wethouders.

Naam mijn idee is de gemeente veel te laat met reageren. Maar wat valt eraan te doen? Kan dit gedrag ervoor zorgen dat het tuinhuisje toch mag blijven staan in zijn huidige staat? Of kan men er helemaal niets aan doen. Behalve bezwaar maken? Kan de gemeente op een andere manier aangepakt worden? De gemeente heeft hier de beginselen van behoorlijk bestuur toch ruim overscheden alsmede de AWB? Als een gemeente deze beginselen en wet overschrijd. Wat zijn hier dan de gevolgen van voor de gemeente.

Ik ben bezig met het tweede jaar nederlandsrecht (deeltijd) en ben erg benieuwd naar hoe dit gaat. Ik heb wel een beetje een idee maar echt precieze duidelijkheid heb ik helaas nog niet.

Alvast bedankt voor uw/ je reactie.

Met vriendelijke groet,

Rianne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
fiasc o

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 14:54    Onderwerp: Re: Onjuist handelen van bestuur? Wat kun je er tegen doen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rietje schreef:
Wat kan je tegen een gemeente doen die onjuist handelt?

Je weet al zeker dat de gemeente onjuist handelt?!

Quote:
Er is een tuinhuisje gebouwd die volgens de gemeente niet voldoet aan het vergunningvrij bouwen. Dit laten zij weten aan die burger op 24 juni 2008. De gemeente vraagt tekeningen van het bouwwerk en deze stuurt de burger op. Echter hoort de burger hierna een hele tijd niets meer van de gemeente. Half november ontvangt de burger ineens een brief met een dreiging tot dwangsom.

Hieruit maak ik op dat een vooraankondiging van een last onder dwangsom is toegezonden. Naar aanleiding daarvan kan normaliter een zienswijze worden kenbaar gemaakt.

Quote:
De gemeente luistert naar de zienswijze van de burger en stuurt daarop een kort verslag. De burger vult met een brief zijn zienswijze aan met tal van vragen ivm onduidelijkheden van de gemeente en verstuurd deze op 7 december. De burger ontvangt een brief terug van de gemeente waarop zij aangeven binnen 6 weken te reageren en mocht het langer duren dat de gemeente de burger op de hoogte stelt. De burger ontvangt of hoort verder nooit meer iets.

Wie heeft de zienswijze namens 'de gemeente' aangehoord en wie stuurde het verslag en wat was de inhoud van het verslag?
Voor zover het te bepalen is aan de hand van deze informatie, lijkt mij dat de zienswijze niet geheel (correct) is behandeld.
Indien concrete toezeggingen zijn gedaan door daartoe bevoegde personen (gemandateerde ambtenaar, wethouder) dan heb je een klein kansje. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Quote:
Tot op 27 mei 2009. Dan ontvangt de burger een brief. Met hieraan aangegeven dat de burger het huisje voor 13 juli 2009 moet verlagen of verwijderen. Getekend door het college van burgemeesters en wethouders.

Hiertegen staat (zoals waarschijnlijk wel vermeld) bezwaar open.

Quote:
Naam mijn idee is de gemeente veel te laat met reageren. Maar wat valt eraan te doen? Kan dit gedrag ervoor zorgen dat het tuinhuisje toch mag blijven staan in zijn huidige staat? Of kan men er helemaal niets aan doen. Behalve bezwaar maken?

Je kan inderdaad bezwaar maken. De kans dat het huisje mag blijven staan omdat de gemeente (te) laat reageert of ondeugdelijk motiveert (bijvoorbeeld bij de zienswijze, is zeer klein. Mogelijk krijg je in bezwaar of anders bij de rechter 'gelijk', maar B&W zullen dan opnieuw een besluit nemen wat waarschijnlijk hetzelfde gevolg heeft.

Wat volgens mij belangrijker is: is het huisje wel daadwerkelijk vergunningvrij? Zo ja, dan handhaaft de gemeente op verkeerde gronden, en zo niet, dan kan toch een bouwvergunning aangevraagd worden?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan dit gedrag ervoor zorgen dat het tuinhuisje toch mag blijven staan in zijn huidige staat?

Als er een bouwvergunning is aangevraagd, en deze niet tijdig is afgewezen, dan kan sprake zijn van een toewijzing van rechtswege.
De gemeente heeft wel verzocht om een tekening (waarschijnlijk om te zien of e.e.a. gelegaliseerd kan worden), maar dit kan niet gezien worden als een aanvraag van een bouwvergunning.

Het gevolg van het niet tijdig nemen van een besluit in overige gevallen, is dat dit een fictief besluit oplevert, waar je in beginsel tegen in beroep kunt gaan. Dat kan er echter alleen toe leiden dat de rechter het bestuursorgaan gebiedt alsnog een besluit te nemen.

Quote:
Behalve bezwaar maken?

Bezwaar? Je zit waarschijnlijk al bij beroep bij de rechtbank. Je gaf aan dat de burger al een dwangsombesluit had gehad, waartegen hij in bezwaar was gegaan ("gaat verhaal halen").
De beslissing die de burger dan gisteren heeft ontvangen is een beslissing op dit bezwaar, waartegen hij in beroep kan.

Quote:
Hieruit maak ik op dat een vooraankondiging van een last onder dwangsom is toegezonden.

Dat zou ook kunnen. Dan staat inderdaad nog bezwaar open. E.e.a. zal op het betreffende besluit staan aangegeven.
Als de gemeente hier niet aan mee wil werken, zal voor de opschorting van de dwangsom wel een voorlopige voorziening bij de rechtbank aangevraagd moeten worden.
fiasc o

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als er een bouwvergunning is aangevraagd, en deze niet tijdig is afgewezen, dan kan sprake zijn van een toewijzing van rechtswege.

Waarschijnlijk is er geen bouwvergunning aangevraagd. De gemeente is het namelijk niet met de eigenaar van het huisje eens dat het vergunningvrij is. Tevens zou bij de aanvraag een tekening aangeleverd zijn.

Quote:
Bezwaar? Je zit waarschijnlijk al bij beroep bij de rechtbank. Je gaf aan dat de burger al een dwangsombesluit had gehad, waartegen hij in bezwaar was gegaan ("gaat verhaal halen").
De beslissing die de burger dan gisteren heeft ontvangen is een beslissing op dit bezwaar, waartegen hij in beroep kan.

Beroep lijkt mij niet waarschijnlijk. TS spreekt eerst over 'dreiging van met een dwangsom'. Dat lijkt mij geen besluit, temeer omdat er geen concrete termijn in wordt genoemd. Het schrijven van B&W lijkt mij het dwangsombesluit. (waartegen inderdaad bezwaar kan worden gemaakt.)
Rietje

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
ik weet dat de gemeente fout zit

sorry dat was mijn rechtvaardigheidsgevoel....

Deze hoeft niet juist te zijn natuurlijk. Maar de manier van handelen van de gemeente lijkt me niet juist. Een burger in onzekerheid laten zitten en dit aandoen is absoluut niet netjes.

Laatst aangepast door Rietje op do 28 mei 2009 16:12, in totaal 1 keer bewerkt
Rietje

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Wie heeft de zienswijze namens 'de gemeente' aangehoord en wie stuurde het verslag en wat was de inhoud van het verslag?
Voor zover het te bepalen is aan de hand van deze informatie, lijkt mij dat de zienswijze niet geheel (correct) is behandeld.

De zienswijze is aangehoord en op Schrift gesteld door iemand van de afdeling Vergunning en handhaving. Deze heeft ook de zienswijze: samenvatting van de kant van het verhaal van de burger met daarin niet alles vermeld vandaar de aanvulling.

Waar kan meer info vinden over zienswijze en de manier van handelen? U spreekt van het evt. niet geheel (correct ) behandeld. Waarom niet?

Er is nu een dwangsom opgelegd. De zienswijze ging over het voornemen van een dwangsom op te leggen.

Quote:
Wat volgens mij belangrijker is: is het huisje wel daadwerkelijk vergunningvrij? Zo ja, dan handhaaft de gemeente op verkeerde gronden, en zo niet, dan kan toch een bouwvergunning aangevraagd worden?.

Dat was het probleem waarom er nog geen vergunning is aangevraagd. De burger geeft aan dat een schoorsteen niet word gezien als hoogste punt van het dak. Zonder deze schoorsteen is het huisje onder de 3 meter. Met schoorsteentje iets boven de 3 meter. Hierover was onduidelijkheid. En de burger had het idee dat het allemaal informeel ging omdat er onduidelijkheid was en er een brief was geschreven door de gemeente aan de burger maar nooit is opgestuurd. De burger kreeg ineens een brief na een zeer lange tijd dat er voornemens waren om een dwangsom op te leggen. De burger is naar de gemeente gegaan om te vragen hoe nou alles zat omdat er langs elkaar gepraat werd en het volledig onduidelijk was. Dit werd achteraf als zienswijze gebracht... Maar ook in de laatste brief staan onduidelijkheden en onwaarheden. Zoals dat die brief wel zou zijn verstuurd terwijl een medewerker zelf heeft gezegd dat dit vergeten was en niet verstuurd is. Een grote rommel dus...

De burger is eigenlijk de gang van zaken bij de gemeente zat. De burger hoort een hele tijd niets en denk dat alles dan wel oke zou zijn. En nu toch weer. daarnaast vind de burger dat de gemeente 2 keer zeer lang op zich laat wachten. En wil graag de gemeente hierop aanspreken.

De burger wil gerust een vergunning aanvragen. Maar door onduidelijkheid is men gaan vragen wat er bij de gemeente de bedoeling is
fiasc o

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De zienswijze is aangehoord en op Schrift gesteld door iemand van de afdeling Vergunning en handhaving. Deze heeft ook de zienswijze: samenvatting van de kant van het verhaal van de burger met daarin niet alles vermeld vandaar de aanvulling.
Waar kan meer info vinden over zienswijze en de manier van handelen? U spreekt van het evt. niet geheel (correct ) behandeld. Waarom niet?

Het bestuursorgaan dient de zienswijze in de besluitvorming te betrekken. Dat zal, als het goed is, uit het uiteindelijke dwangsombesluit blijken. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de niet beantwoorde brieven deel uitmaakten van de zienswijze. Behandeling van zienswijze behoort onder meer tot de motivering van een besluit. Als niet in wordt gegaan op een zienswijze dan ligt een motiveringsgebrek voor de hand

Quote:
Dat was het probleem waarom er nog geen vergunning is aangevraagd. De burger geeft aan dat een schoorsteen niet word gezien als hoogste punt van het dak. Zonder deze schoorsteen is het huisje onder de 3 meter. Met schoorsteentje iets boven de 3 meter. Hierover was onduidelijkheid. En de burger had het idee dat het allemaal informeel ging (..) Een grote rommel dus...

Inderdaad niet netjes, maar doorgaans leidt 'dergelijke rommel' er niet toe dat een illegale situatie mag blijven voortbestaan.

Quote:
De burger is eigenlijk de gang van zaken bij de gemeente zat. De burger hoort een hele tijd niets en denk dat alles dan wel oke zou zijn. En nu toch weer. daarnaast vind de burger dat de gemeente 2 keer zeer lang op zich laat wachten. En wil graag de gemeente hierop aanspreken.

Voor klachten bevat de Awb een afzonderlijke regeling. De gemeentelijke ombudscommissie is wellicht een optie. Maar als de burger verstandig is, maakt hij bezwaar tegen het dwangsombesluit, vraagt hij een vergunning aan en verzoekt hij het bestuursorgaan de begunstigingstermijn (die nu tot 13 juli loopt) te verlengen, zodat een bouwvergunningprocedure kan worden doorlopen. Indien het bestuursorgaan de termijn niet wil verlengen, kan hij een voorlopige voorziening aanvragen bij de bestuursrechter. Dit alles om te voorkomen dat de dwangsom(men) verbeur(t)en.
fiasc o

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dubbel geplaatst Confused
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De status van alle al dan niet door de gemeente verzonden brieven is me niet helemaal duidelijk. Als ik het goed heb, is er onlangs een (primair) besluit genomen tot het opleggen van een last onder dwangsom teneinde het tuinhuisje zodanig te laten aanpassen dat deze voldoet aan de criterie voor vergunningsvrij bouwen.

Is dat het geval, dan zou ik nu snel een bouwvergunning aanvragen, bezwaar maken tegen het besluit om een last onder dwangsom op te leggen en daarnaast een verzoek te doen om de begunstigingstermijn op te schorten tot na de beslissing op bezwaar. Gaat het college niet in op dit laatste verzoek, dan kun je het beste een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank (naast je bezwaarschrift dat je richt aan het college).

Als het goed is, heeft het college onderzocht of er concreet zicht is op legalisatie van de bestaande toestand. Hiervan is nooit sprake indien er geen vergunningaanvraag is ingediend. Een bouwvergunning kan immers niet "ambtshalve" worden verstrekt.
Daarnaast is het wel zo netjes als het college, voordat wordt overgegaan tot handhavend optreden, enig onderzoek doet naar de vraag of het bouwwerk legaliseerbaar is op het moment dat een aanvraag zou worden ingediend. Is vergunning verlening op voorhand niet uitgesloten, dan zal het college eerst in een "lichte brief" dringend verzoeken om een aanvraag in te dienen.

Ik kan uit je verhaal niet halen in hoeverre dit is gebeurd. Hoe zit het met het bestemmingsplan? Voldoet het bouwwerk aan de bestemmingsplanregels (of aan de criteria als genoemd in een eventueel ontheffingenbeleid)? Hoe zit het met welstand? Voldoet het bouwwerk wellicht aan sneltoetscriteria?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds