|
Auteur |
Bericht |
Johnsonandjohn
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 27 mei 2009 14:01 Onderwerp: Redelijke toerekening gedraging tov strafuitsluitingsgronden |
|
|
Hoe staat de redelijke toerekening van gedragingen in verhouding tot strafuitsluitingsgronden?
Is het iets dat zich beperkt tot slechts de eerste materiele vraag? Indien het ook bij de derde vraag ten sprake kan komen, is het dan niet gewoon nóg een schulduitsluitingsgrond?
Of is de redelijke toerekening puur een vorm van causaliteit en beperkt het zich tot de omvang van de strafbaarheid van de verdachte? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 27 mei 2009 14:21 Onderwerp: |
|
|
Redelijke toerekening speelt m.i. slechts bij de bewijsvraag en/of de kwalificatievraag (afhankelijk van hoe de tenlastelegging is geformuleerd).
Ik zie niet direct in hoe het een schulduitsluitingsgrond zou kunnen geven of wat redelijke toerekening en "omvang van de strafbaarheid van de verdachte" met elkaar te maken hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Johnsonandjohn
|
Geplaatst: wo 27 mei 2009 14:45 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik zie niet direct in hoe het een schulduitsluitingsgrond zou kunnen geven | Ik vraag naar de verhouding tussen de redelijke toerekening en de strafuitsluitingsgronden onderling. Ik vraag dat omdat beide de vraag "tot hoeverre kan de gedraging de dader verweten kan worden" ten grondslag hebben. Als ze het element verwijtbaarheid kennelijk gemeen hebben (ergo, schulduitsluitingsgrond), wat is dan de distinctie?
bona fides schreef: | wat redelijke toerekening en "omvang van de strafbaarheid van de verdachte" met elkaar te maken hebben. |
Causa proxima? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 27 mei 2009 15:07 Onderwerp: |
|
|
Johnsonandjohn schreef: | Ik vraag dat omdat beide de vraag "tot hoeverre kan de gedraging de dader verweten kan worden" ten grondslag hebben. |
Redelijke toerekening is het criterium dat wordt gebruikt bij het beantwoorden van de vraag of een bepaald resultaat in juridische zin het gevolg is van een bepaalde gedraging. Dus niet in hoeverre de gedraging aan de dader kan worden toegerekend.
Een causaliteitseis komt voort uit de delictsomschrijving, en is dus aan de orde bij de bewijsvraag en/of de kwalificatievraag.
Quote: | bona fides schreef: | wat redelijke toerekening en "omvang van de strafbaarheid van de verdachte" met elkaar te maken hebben. |
Causa proxima? |
Redelijke toerekening heeft alleen invloed op de vraag of een bepaald feitencomplex valt onder een specifieke strafbepaling (die een causaliteitseis stelt). Dat lijkt me los te staan van de "omvang van de strafbaarheid van de verdachte", wat daar precies ook mee bedoeld mag worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Johnsonandjohn
|
Geplaatst: wo 27 mei 2009 15:55 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Redelijke toerekening is het criterium dat wordt gebruikt bij het beantwoorden van de vraag of een bepaald resultaat in juridische zin het gevolg is van een bepaalde gedraging. Dus niet in hoeverre de gedraging aan de dader kan worden toegerekend. |
Okay, dan is mij dat verder duidelijk zo. Bedankt. |
|
|
|
 |
|