Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 27 jun 2025 18:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

poging tot zware mishandeling door collega
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vice2009

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2009 14:00    Onderwerp: poging tot zware mishandeling door collega Reageer met quote Naar onder Naar boven

geachte experts, ik ben nieuw hier en weet niet of ik dit op de juiste plek of manier voorleg. maar alvast excuus indien dit niet correct is.

Het volgende is het geval:

Ik ben vanmorgen door een collega aangereden en fysiek aangevallen en bedreig op mijn werkplek.

in het kort zal ik proberen een en ander te schetsen hoe het verliep.

Ik werk in een garagebedrijf, waarbij een collega met een bestelbus in de werkplaats staat. ik loop er langs en vouw de rechterbuitenspiegel naar voren, zodat hij niets kan zien om achteruit te rijden.
ipv het sportief als een geintje op te vatten, reageert hij zeer aggressief en rijdt hij met de bus op mij in. Ik vouw de spiegel terug en meneer begint te schelden en vloeken. Omdat ik nog steeds niet zijn agressiviteit kan inschatten herhaal ik de vouwactie opnieuw. Nogmaals als geintje bedoelt. Hij rijdt opnieuw op mij in en raakt mijn knie en handen (afweren) met de bestelbus. Daarna komt hij al scheldend en vloekend op mij af en duwt mij met 2 handen op de borst naar achteren.
ik stamel dat hij niet zo agressief moet reageren op een geintje omdat hij zelf ook vaak geintjes uithaalt.

Heb mijn baas dit incident gemeld, en hij vroeg aan mij wat ik van hem verwacht. Rolling Eyes Heb gezegd dat ik mij in mijn veiligheid voel aangetast op mijn werkplek en dat dat zijn verantwoordelijk is.
En dat ik verwacht dat hij mijn collega op het'matje' roept.
Ik heb aangegeven aan mijn baas dat ik twijfel over aangifte doen bij de politie van poging tot doodslag cq poging tot zware mishandeling cg bedreiging.

Wat zijn mijn rechten en wat is verstandig om te doen.
Voorop gesteld , dat ik normaal nooit problemen met de collega heb en ik weet dat mijn baas laks is Rolling Eyes .
Ik wil vooralsnog gewoon blijven werken, maar voel me niet langer veilig op mijn werkplek.

alvast bedankt voor de reacties
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je je onveilig voelt op je werkplek, gaat aangifte dit probleem vermoedelijk niet direct oplossen. Je collega blijft namelijk je collega.

Wat ik zou aanraden is zo spoedig mogelijk om de tafel gaan zitten met deze collega en je baas. Je werkgever kan dan optreden als een soort bemiddelaar. Hij heeft er immers ook baat bij dat jullie dit probleem oplossen. Praat er op een rustige manier over, zodat jij kan uitleggen dat je het niet kwaad bedoelde en hij kan uitleggen waarom hij zo reageerde. Misschien had hij zijn dag niet of heeft hij niet door wat voor impact het op jou heeft gehad. Misschien zag hij als een treiterij dat jij voor de 2e keer de spiegel vouwde terwijl hij toch duidelijk kenbaar had gemaakt dit niet op prijs te stellen. Je weet het niet en zo'n gesprek kan de benodigde inzicht verkrijgen. Probeer samen tot een oplossing te komen.

Als je naar aanleiding van dit gesprek denkt dat dit een structureel probleem gaat zijn en je onveilig zal blijven voelen, lijkt het me verstandig om alsnog aangifte te doen. Waarschijnlijk wordt je collega gehoord, maar ik denk niet dat hij in voorlopige hechtenis wordt genomen (afhankelijk van de ernst van je letsel, maar je zegt daar verder niks over). Poging tot doodslag vind ik wel erg ver gaan, maar de politie (de officier van justitie) zal er zelf een kwalificatie aan geven. Jij hoeft slechts te vertellen wat er is gebeurd en dan vertalen zij het naar juridische begrippen/strafbepalingen.

Ik zie dat je dit gisteren hebt gepost. Hoe ging het vandaag op werk? Was je collega er ook?

Civielrechtelijk gezien hoort je werkgever inderdaad zelf een gesprek aan te gaan met je collega, hem "op het matje roepen". Hij is verantwoordelijk voor een goede werksfeer. Eventueel zou hij je collega hiervoor kunnen "berispen" of tijdelijk schorsen (als ik het goed heb).
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit gedrag valt onder de term "mobbing" en wordt momenteel als actueel beschouwd bij de Arbeidsinspectie. Google eens op mobbing en dan kom je automatisch terecht bij de kenners van dit fenomeen.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 4:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het eens met Chantalle: ga rond de tafel en praat het uit.

Als dat niet wil dan kun je altijd nog verder kijken.

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 6:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Dit gedrag valt onder de term "mobbing"
Ja, dat van vice2009!; poging tot zware mishandeling? niet meteen exkuses aanbieden, maar naar de baas stappen?? zich onveilig voelen?? wat zijn mijn rechten?? is hij nou werknemer in een garage of een overigens werkeloos PvdA-deelgemeenteraadslid in Amsterdam? wat een flauwekul.

Laatst aangepast door cvb op wo 27 mei 2009 6:43, in totaal 1 keer bewerkt
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 6:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cvb, dat lijkt me niet de manier waarop we vragenstellers hier benaderen.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 7:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Wil je dat nu ook toelichten?

Laatst aangepast door cvb op wo 27 mei 2009 8:13, in totaal 1 keer bewerkt
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 7:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar zoekopdrachten over mobbing levert op dat het moet gaan om een groep die het individu stelselmatig lastig valt, intimideert of iets in die vorm en dat op de werkvloer. Er is hier geen sprake van een groep (een meute) die een individu stelselmatig "pest" op de werkvloer, dus onderhavig geval valt m.i. niet onder "mobbing".

Het "betere" advies is m.i. al gegeven. Praat het uit, wees flink en koester geen wrok. Als het een structureler probleem wordt heeft de werkgever m.i. de plicht om hier iets aan te doen in het kader van goed werkgeverschap en afhankelijk van de precieze omstandigheden van het geval biedt het recht nog bepaalde andere mogelijkheden om dit juridisch te bestrijden.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
arizona schreef:
Wil je dat nu ook toelichten?

Ik ben Arizona dan wel niet maar wil best mijn mening reflecteren:

Je post doet vermoeden dat je je over het gedrag van de TS opwindt.
Dat te uiten kan wrevel opwekken zonder iets structureels bij te dragen aan een oplossing voor TS.

Probeer 'neutraal' te blijven Smile

En opbouwender Smile

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat was ongeveer de strekking van mijn opmerking inderdaad.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mobbing kan wel degelijk voortkomen uit een enkel persoon. De Arbowet (2007; artikel 3, tweede lid) verplicht werkgevers in Nederland om binnen het algemene arbeidsomstandighedenbeleid een beleid te voeren gericht op voorkoming en indien dat niet mogelijk is beperking van psychosociale arbeidsbelasting. Dit houdt onder meer in dat een werkgever een beleid moet voeren inzake seksuele intimidatie, agressie en geweld en pesten.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 8:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit geval heeft m.i. veel overeenkomsten met dat van Jewel, waarbij iemand, in dit geval vice2009, ongewenst gedag vertoont in een groep.
Dat is natuurlijk sowieso uit den boze, maar kan gebeuren. Daar behoren dan m.i. bij eerste gelegenheid verontschuldigingen voor te worden aangeboden.
Zolang het in dit geval bij een incident blijft, heeft de werkplaatschef er m.i. voornamelijk/alleen mee te maken als ter zake aangesproken mede-groepslid en zou hij m.i. in die hoedanigheid moeten aangeven geen zin te hebben in flauwekul en er op toe te zien, dat zijn medewerkers het onderling oplossen. Zolang er geen sprake is van opzettelijk of systematisch gedrag, resp. schade of doden of gewonden zal de werkgever zich er m.i. niet als zodanig mee in te laten.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarin verschil je dan van mening met onze wetgever.
Dit soort zaken, ook al is er sprake van een incident, behoren wel degelijk tot kwesties waarmee de werkgever zich moet bemoeien.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Daarin verschil je dan van mening met onze wetgever.
Dit soort zaken, ook al is er sprake van een incident, behoren wel degelijk tot kwesties waarmee de werkgever zich moet bemoeien.
Met de formulering
Quote:
de werkgever zich er m.i. niet als zodanig mee in te laten
bedoelde ik wel degelijk zich er mee bemoeien, echter voor deze ene keer niet verdergaand dan een goed gesprek tussen vrienden.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor deze ene keer moet dat ook, omdat de werkgever zorg moet dragen voor veilige werkomstandigheden en het voorkomen van schade aan/bij zijn werknemers. Hij zal de acterende collega heel duidelijk moeten maken dat dit soort gedrag niet getolereerd wordt.
Zo simpel ligt dat gewoon.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds