|
Auteur |
Bericht |
laagl001
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 13:18 Onderwerp: Gezag vader naar OTS |
|
|
Mijn kinderen zijn onder toezicht gesteld bij BJZ.
Nu spannen moeder en BJZ zich samen en nemen beslissingen zonder overleg met vader.
Een aantal voorbeelden zijn:
Moeder is samen met de kinderen verhuisd zonder overleg met vader.
Kinderen zijn aan een psychologisch onderzoek onderworpen waar vader geen weet van had
Jongste zoon is chirurgisch geholpen aan een zeker niet levensbedreigende aandoening, ook zonder afstemming met vader
Schoolkeuze is gemaakt waarvan vader niet op de hoogte is
Mijn vraag, mag dit als je kind onder toezicht staat en wat kan ik hieraan doen met welke argumenten? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 13:36 Onderwerp: |
|
|
Heb jij ook het gezag? Of heeft de moeder dat alleen?
Als jij gezag hebt, dan is dit ontoelaatbaar. Evt behandelplannen etc moeten ook met jou worden besproken. Je kunt een fax of aangetekende brief aan de gezinsvoogd (cc aan de inhoudelijk manager; per telefoon op te vragen wie dat is) sturen en aangeven dat je inhoudelijk betrokken dient en wilt worden. Mocht er binnenkort een zitting bij de kinderrechter zijn ivm bv verlenging ots, dan zou ik ook zeker een cc aan de kinderrechter sturen zodat dit op zitting besproken kan worden. |
|
|
|
 |
laagl001
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 14:01 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad is er sprake van gezamelijk gezag.
Hieruit begrijp ik dus dat met een OTS niet automatisch het gezag van vader komt te vervallen maar er dus een drie spraak moet zijn tussen vader,moeder en BJZ alvorens er een beslissing mag worden genomen. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 14:09 Onderwerp: |
|
|
Ots is hulpverlening in een dwingend kader. Het gezag blijft in stand. Het is wel zo dat een Stichting schriftelijke aanwijzingen kan opleggen die ouders in principe moeten opvolgen, maar daartegen kun je in beroep bij de kinderrechter. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 21:44 Onderwerp: |
|
|
Let wel op de termijn van het in beroep gaan (het in beroep gaan houdt in dat je een verzoekschrift indient) en dit dient binnen 14 dagen te geschieden. Voor de behandeling van zo'n verzoekschrift staan geen termijnen maar het kan soms lang duren.
Ik vernam onlangs dat de CRVB bepaald zou hebben dat alle besluiten van Bjz schriftelijke aanwijzingen zijn waartegen je beroep kunt instellen bij de kinderrechter binnen 14 dagen dan.
Ze hebben daarmee de Algemene Wet Bestuursrecht niet meer van toepassing verklaard en daarmee de rechtsbescherming van kinderen en ouders geheel uitgehold omdat uit onderzoek van het WODC is gebleken dat kinderrechters beschikkingen niet bestuursrechtelijk toetsen zoals ze zouden moeten doen blijkens de MvT Wjz. In de uitspraak
BD1113 geeft het college nog aan dat de kinderrechter in de civiele procedure als voorvraag de rechtmatigheid van het besluit dient te toetsen. Hieruit volgt dat indien een besluit voor vernietiging in aanmerking komt er geen inhoudelijke behandeling van de civiele procedure meer kan komen omdat Bjz eerst een nieuw besluit dient te nemen. De rechter kan los van de procedure natuurlijk ambtshalve besluiten nemen indien dat in de situatie wenselijk is.
Helaas vindt toetsing van deze voorvraag nagenoeg niet plaats, waardoor je mogelijk te maken krijgt met onbevoegd genomen besluiten. En dat was toch een kern van het bestuursrecht.[/url] |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 10:31 Onderwerp: |
|
|
klokluider schreef: | Let wel op de termijn van het in beroep gaan (het in beroep gaan houdt in dat je een verzoekschrift indient) en dit dient binnen 14 dagen te geschieden. Voor de behandeling van zo'n verzoekschrift staan geen termijnen maar het kan soms lang duren.
|
Bij de rechtbank waar ik werk wordt per zaak gescreend en wordt de zaak binnen 2 weken (spoed) of 4 weken op zitting behandeld. |
|
|
|
 |
klokluider
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 16:02 Onderwerp: |
|
|
dan kunnen we de conclusie trekken dat er ook rechtbanken zijn die anders werken.
Ik weet dat bij dezelfde rechtbank ook een voorlopige voorziening 5 maanden op zich heeft laten wachten.
Behandeld jouw rechtbank dan ook alle beroepsschriften tegen Bjz besluiten als zijnde schriftelijke aanwijzingen? |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 18:38 Onderwerp: |
|
|
Je moet wel een verschil maken tussen een beroep tegen een indicatiebesluit en een beroep tegen een schriftelijke aanwijzing; die laatste moeten behandeld worden in het kader van 1:259 BW (vervallenverklaring) of 1:260 BW (intrekking) en ligt er dus aan wat de advocaat aanvoert. |
|
|
|
 |
klokluider
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 22:12 Onderwerp: |
|
|
sietske1980 schreef: | Je moet wel een verschil maken tussen een beroep tegen een indicatiebesluit en een beroep tegen een schriftelijke aanwijzing |
Ik refereerde naar deze uitspraak van CRVB waarin onderstaande is opgenomen.
5.4.10. Ingevolge artikel 8:5, eerste lid, van de Awb en onderdeel H, onder 3, van de bijlage bij de Awb kan, voor zover hier van belang, geen beroep worden ingesteld tegen een besluit als bedoeld in artikel 3, vierde lid, van de WJZ en evenmin tegen een besluit als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de WJZ voor zover dit besluit is genomen ter uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 10, eerste lid, aanhef en onder b, van de WJZ.
Door besluiten die strekken tot het verlenen van zorg in het kader van de gezinsvoogdij op de negatieve lijst van de Awb te plaatsen, is bezwaar en beroep tegen dergelijke besluiten op grond van de Awb niet mogelijk. Blijkens de wetsgeschiedenis acht de wetgever voldoende rechtsbescherming aanwezig, omdat de schriftelijke aanwijzing van de stichting in het kader van de ondertoezichtstelling, die een cliënt verplicht zorg te aanvaarden, kan worden getoetst door de kinderrechter (TK, 2002-2003, 28 168, nr. 10, blz. 34).
In deze stukken van de Tweede Kamer zie je dat men hier schriftelijke aanwijzingen bedoelen.[/url] |
|
|
|
 |
|