|
Auteur |
Bericht |
Navy19
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 20:35 Onderwerp: Wijzigen foutief opgegeven geboortedatum |
|
|
Ik heb eigenlijk een probleem wat me al heel lang dwarszit. Mijn vader heeft vlak na mijn geboorte bij de gemeente per ongeluk de verkeerde datum opgegeven. Ik ben namelijk vlak na middernacht geboren dus eigenlijk toen het net 20 mei was. Hij gaf op 19 mei .
Toen het was ingevoerd, ontdekte hij de door hem gemaakte fout. Toenertijd kon het alleen tegen een (belachelijk) hoge prijs worden gecorrigeerd. Geloof dat het toen 700 gulden was.
Ik vraag me af of dit nog steeds zo belachelijk duur is want ik zou graag m'n geboortedatum hersteld zien. Ik moet dikwijls tegen mensen vertellen dat ik eigenlijk 20 mei jarig ben maar dat ik verplicht ben 19 mei op te geven omdat ik zo ingeschreven staat. Bovendien is het genant dat ik dan trakteer op een dag dat ik eigenlijk niet jarig ben .
Wie kan mij antwoord geven? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 21:57 Onderwerp: |
|
|
In Den Haag is dat gratis, lijkt het, en in Alphen blijkbaar ook.
Alleen: hoe ga jij dat bewijzen?
Enfin, bel gewoon even naar de afdeling Burgerzaken van de gemeente, dat weet je het precies en dan weet je ook wat je evt. mee moet nemen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 14:26 Onderwerp: |
|
|
Gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dag van. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 14:33 Onderwerp: |
|
|
Zolang de fout niet hersteld is vind ik wel dat hij zijn profiel hier moet aanpassen  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 14:37 Onderwerp: |
|
|
TikSimone zegt: Hoe ga je dat bewijzen?
Ben je in een ziekenhuis geboren, moet het toch in het argief liggen?
Of als je thuis geboren bent toch bij de (wroedvrouw)verpleegster?
De tijd van Geboorte moet vastgesteld zijn door de aanwezigen op dat moment.
Kun je dat achterhalen ?(met copie). |
|
|
|
 |
Navy19
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 15:38 Onderwerp: |
|
|
tussenwalenschip schreef: | TikSimone zegt: Hoe ga je dat bewijzen?
Ben je in een ziekenhuis geboren, moet het toch in het argief liggen?
Of als je thuis geboren bent toch bij de (wroedvrouw)verpleegster?
De tijd van Geboorte moet vastgesteld zijn door de aanwezigen op dat moment.
Kun je dat achterhalen ?(met copie). |
@Suijkerbuijk
Dank je wel
Ik heb hier een geboorteakte liggen van het ziekenhuis waarin ik geboren ben... dus dat moet voldoende bewijs zijn lijkt mij. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 16:32 Onderwerp: |
|
|
*note to self* Vertel je kinderen nooit dat ze eigenlijk op een andere dag geboren zijn, scheelt jarenlange verjaardagtrauma's
En gefeliciteerd dus!
Even ontopic: het staat dus ook verkeerd op je geboorteakte (die van de gemeente, niet de verklaring van het ziekenhuis)?
Is het dan wel voldoende om slechts de GBA gegevens te wijzigen? Of moet dan ook de geboorteakte worden gewijzigd? Volgens mij kan dat niet zomaar.
Laatst aangepast door Chantalle op wo 20 mei 2009 16:39, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Navy19
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 16:38 Onderwerp: |
|
|
Chantalle schreef: | *note to self* Vertel je kinderen nooit dat ze eigenlijk op een andere dag geboren zijn, scheelt jarenlange verjaardagtrauma's
En gefeliciteerd dus!
Even ontopic: het staat dus ook verkeerd op je geboorteakte?
Is het dan wel voldoende om slechts de GBA gegevens te wijzigen? Of moet dan ook de geboorteakte worden gewijzigd? |
Nee, juist niet. Op mijn geboorte-akte staat het goed vermeld. Maar in de GBA staat het verkeerd gemeld omdat mijn vader de verkeerde datum opgaf toenertijd. Daarom is mijn geboorte-akte een goed bewijs dat mijn geboortedatum verkeerd is geregistreerd. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 16:43 Onderwerp: |
|
|
Navy19 schreef: | Nee, juist niet. Op mijn geboorte-akte staat het goed vermeld. Maar in de GBA staat het verkeerd gemeld omdat mijn vader de verkeerde datum opgaf toenertijd. Daarom is mijn geboorte-akte een goed bewijs dat mijn geboortedatum verkeerd is geregistreerd. |
Ik vermoed dat die verklaring van het ziekenhuis niet hetzelfde is als je geboorteakte. Volgens de website van de gemeente:
De geboorteakte is een authentieke akte die wordt opgemaakt door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand. U kunt dit zien als een bewijsstuk van de geboorte van een persoon.
De geboorte van uw kind moet binnen drie dagen (waarvan tenminste twee werkdagen zijn) na de dag van de geboorte aangegeven worden bij de publieksbalie van de gemeente waar het kind geboren is. De geboorteakte blijft altijd bewaard in de geboortegemeente.
[edit] Maar die akte van het ziekenhuis is vast voldoende bewijs om je geboortedatum te wijzigen, bij welke gemeente dit ook moet gebeuren (degene waar je nu woont of degene waar je bent geboren). |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 17:46 Onderwerp: |
|
|
O, dan lijkt het me inderdaad geen enkel probleem om dat te wijzigen.
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|