Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beroep op colportagewet art. 25 mogelijk?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ilonka

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 16:50    Onderwerp: Beroep op colportagewet art. 25 mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was bezig mij te orienteren op het openen van een bankrekening bij een andere bank. Hiervoor was noodzakelijk dat ik een gsprek zou hebben met een adviseur van de bank. Naar aanleiding van dat gesprek is gelijk een overeenkomst met de bank gesloten voor het openen van een bankrekening.

Na een paar dagen kreeg ik toch wel spijt dat ik met die bank in zee ben gegaan. Heb binnen 2 werkdagen (eerst mondeling) en na 5 werkdagen schriftelijk gewezen op art. 25 van de Colportagewet en dat de overeenkomst als ontbonden moest worden beschouwd. Dus vernietiging van de overeenkomst. Er ontstond vervolgens een discussie met de bank die zei dat ik een beeindigingsovereenkomst moest tekenen.

Heb ik terecht gewezen op art. 25 van de Colportagewet of zit ik er falikant naast?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermoedelijk loopt je beroep op art. 25 stuk op:
art. 1 lid 2 Colportagewet schreef:
Voor de toepassing van het eerste lid, onder c, wordt als persoonlijk bezoek niet aangemerkt het persoonlijk bezoek, dat in overwegende mate voortvloeit uit een initiatief van degene, die wordt bezocht, tenzij (...)

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hele overeenkomst valt niet onder de Colportagewet. U heeft de adviseur uitgenodigd en u wist waarover het gesprek zou gaan. De handelingen vallen mijns inziens gewoon onder de Wet financieel toezicht.
ilonka

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bank bepaalde dat ik een afspraak moest maken voor informatie. Ik was in eerste instantie op de bonnefooi naar de bank gegaan om informatie te gaan halen. Mijn intentie was op dat moment nog niet om een bankrekening daar te openen. Het gesprek met de aviseur zou vrijblijvend zijn. Op het moment dat ik inderdaad toch besloot een rekening te openen heb ik verder niet de gelegenheid gehad om over die informatie na te denken.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dan zou er ook sprake zijn van colportage als je zonder specifieke intentie een electronicazaak inloopt, en dankzij een goed verhaal van de verkoper met een nieuwe televisie naar huis gaat.

Een beroep op art. 25 Colportagewet loopt dus al stuk op het ontbreken van een persoonlijk bezoek.

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat is toch ook het geval als je iets koopt op bijvoorbeeld de Huishoudbeurs of je laat je een abonnement aansmeren op zo'n beurs?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 1 lid 1 sub d Colportagewet schreef:
colporteur: degene die in de uitoefening van een beroep of bedrijf door persoonlijk bezoek dan wel door of in samenhang met de aanprijzing van een goed of een dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aanwezige personen, tracht een particulier te bewegen tot het sluiten van een overeenkomst, strekkende tot het aan deze verschaffen van het genot van een goed, het aan deze verlenen van een dienst of het door deze als kredietnemer deelnemen aan een goederenkrediet;

Bij "in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aanwezige personen" moet worden gedacht aan goedkope busreisjes die in werkelijkheid zijn bedoeld om producten te slijten. Ook tupperwareparties vallen hier onder.

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als ik het goed begrijp kan ik in deze situatie geen beroep doen op de Colportagewet.
Maar het is wel zo toen ik de algemene voorwaarden thuis aan het lezen was, ik achter zaken kwam die mij niet waren verteld tijdens het informatieve gesprek met de adviseur. Deze bank gaat namelijk behoorlijk ver met het indringen van je privacy. Zo was al voordat wij het informatieve gesprek hadden, informatie opgevraagd bij het BKR. Dit was niet gecommuniceerd aan ons. En zo waren er nog een aantal dingen, die niet goed voelden. Ik heb me tijdens het gesprek laten meeslepen door de adviseur en mijn man. Naderhand kreeg ik dus enorme spijt dat ik met die bank in zee ben gegaan. Maar goed ik kan me dus niet ergens op beroepen dat de overeenkomst vernietigd is?

Klopt het dat ik dan wel een beeinidgingsovereenkomst moet ondertekenen bij de bank?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Algemene voorwaarden die niet voor of bij het tekenen ter hand zijn gesteld, zijn vernietigbaar.

Quote:
Klopt het dat ik dan wel een beeinidgingsovereenkomst moet ondertekenen bij de bank?

Als de bank daar genoegen mee neemt, dan kan dat natuurlijk.

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bank had die beeindigingsovereenkomst al klaar liggen. Maar ik heb geweigerd die te tekenen, omdat ik in mijn brief al had meegedeeld dat ik de overeenkomst heb opgezegd. Ben ik wel verplicht die overeenkomst te tekenen? Ik vind het namelijk een beetje overdreven.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2009 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vindt het overdreven dat je iets moet doen om ongedaan te maken waar je eerder voor hebt getekend? Je moet blij zijn dat je het zonder al te veel problemen ongedaan kunt maken.

Zodra je ergens mee akkoord bent gegaan, staat het je niet meer vrij om daarop terug te komen wanneer je dat leuk vindt of wanneer je dat beter uitkomt. Ik heb verder geen reden om aan te nemen dat de bank op grond van één of andere wet genoegen zou moeten nemen met jouw schriftelijke opzegging.

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik zat dus verkeerd met mijn gedachtengang. Al doende leert men, niet waar.

Maar ik wil even iets rechtzetten. Ik krijg de indruk dat jij vindt dat ik op een onbezonnen manier een bankrekening heb geopend en er nu van af wil, omdat ik dat zo leuk zou vinden. Ik heb er juist goed over nagedacht. Ik wilde af van de bank die ik al jaren heb, omdat het grote graaien aan de top daar mij zeer tegen de borst stuit. Ik dacht een goede andere bank te hebben gevonden. Maar achteraf bleek dat deze bank wel op een hele rare manier omgaat met de privacy en niet transparant en wantrouwend handelt naar de klant toe. Dan moet je een afweging maken, vind ik. Ofwel accepteren dat de top van mijn eigen bank hoge bonussen in zijn zak steekt en de service aan de klant is goed, ofwel een bank die zich niet bezig houdt met aandeelhouders en de service aan de klant is stukken minder.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er zeker niets op tegen dat je van gedachten verandert, maar mijn punt is dat het niet automatisch is dat de andere contractspartij daarmee akkoord gaat.

Je kunt natuurlijk een hoop tijd besteden om uit te zoeken of je op basis van één of andere regel het recht blijkt te hebben om schriftelijk op te zeggen zonder een door de bank opgestelde beëindigingsovereenkomst te tekenen, maar ik voel er weinig voor om dat voor je te doen. Je kunt namelijk ook gewoon die overeenkomst tekenen.

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ilonka.

Een bank is verplicht alvorens dat je een nieuwe rekening kunt openen te controleren of je aangemeld staat bij het BKR, dat deze bank het heeft gedaan voor dat ze met jou in gesprek gingen lijkt mij heel normaal, nu kon de vertegenwoordiger van de bak direct de zaak afhandelen zonder jou langer aan het lijntje te moeten houden.

Overigens elke bank wil jou als klant om er aan te verdienen.
ilonka

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bank is verplicht het te controleren bij het BKR als je krediet wenst. Als je alleen maar een betaalrekening wenst te openen, mag een bank het controleren bij het BKR. Maar dit was helemaal niet gecommuniceerd met ons.
En trouwens het BKR heeft niet een waterdicht systeem. Ik begeleid mensen met schulden. Een daarvan heeft een schuld van 15.000,- bij diverse instanties waarbij gerechtsdeurwaarders aan te pas zijn gekomen. Die persoon staat dus niet bij het BKR geregistreerd. Dus in theorie zou deze persoon makkelijk krediet kunnen verkrijgen bij een bank. Is toch ook krom?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds