|
Auteur |
Bericht |
voyager4
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 13:01 Onderwerp: Algehele uitsluiting laten wijzigen |
|
|
Wij zijn tien jaar geleden gehuwd onder huwelijkse voorwaarden, zijnde een algehele uitsluiting. Nu willen wij dit veranderen naar in gemeenschap van goederen. Is dit te regelen zonder tussenkomst van een notaris? Ik vraag mij dus af of er een wat makkelijkere manier en natuurlijk goedkopere is om deze verandering door te voeren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 13:17 Onderwerp: |
|
|
Het opheffen van huwelijkse voorwaarden is een vorm van wijzigen.
art. 1:119 BW schreef: | 1. Het maken of wijzigen van huwelijkse voorwaarden tijdens het huwelijk behoeft de goedkeuring van de rechtbank. Bij het verzoekschrift der echtgenoten wordt een ontwerp van de notariële akte overgelegd. Het verzoekschrift kan zonder tussenkomst van een advocaat worden ingediend.
2. De gehele of gedeeltelijke goedkeuring wordt slechts geweigerd, indien gevaar voor benadeling van schuldeisers bestaat, of indien een of meer voorwaarden strijden met dwingende wetsbepalingen, de goede zeden of de openbare orde.
3. Indien de akte niet is verleden binnen drie maanden na het in kracht van gewijsde gaan van de beschikking waarbij de goedkeuring is verleend, vervalt deze. |
Het moet dus via de notaris en de rechtbank.
In theorie kun je ook scheiden en opnieuw trouwen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
voyager4
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 13:25 Onderwerp: |
|
|
Beankt voor je reactie, dat laatste (In theorie kun je ook scheiden en opnieuw trouwen) lijkt me geen goed plan
p.s. heb ondertussen wel gelezen dat ze er mee bezig zijn om dit te gaan versoepelen, dus geen tussenkomst van de recht bank meer. Maar wanneer dit gaat gebeuren vind ik nergens terug |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 13:27 Onderwerp: |
|
|
voyager4 schreef: | p.s. heb ondertussen wel gelezen dat ze er mee bezig zijn om dit te gaan versoepelen, dus geen tussenkomst van de recht bank meer. Maar wanneer dit gaat gebeuren vind ik nergens terug |
Dat las ik ook:
judex.nl schreef: | Er zijn nieuwe wettelijke regels in de maak waardoor de verplichte inschakeling van de rechtbank niet meer nodig is. U kunt deze huwelijkse voorwaarden dan intrekken of wijzigen via een notaris. Naar verwachting treden deze nieuwe wettelijke regels eind 2010/begin 2011 in werking. |
Ik ken het wetsvoorstel niet, maar duurt de parlementaire behandeling van dit soort zaken in de regel bijzonder lang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 13:48 Onderwerp: |
|
|
Het gaat denk ik om wetsvoorstel 28867, bijv. in te zien op www.overheid.nl/op/ (kamerstukken). Het lijkt erop dat art. 1:119 BW komt te vervallen. Ik neem aan dat dat betekent dat huwelijkse voorwaarden door het verlijden van een nieuwe notariële akte kunnen worden gewijzigd (of opgeheven). Interessant is het overgangsrecht:
Quote: | De artikelen 119 en 166, derde zin, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, zoals deze luidden vóór de inwerkingtreding van deze wet, blijven van toepassing op vóór dat tijdstip gemaakte of gewijzigde huwelijkse voorwaarden. |
Het lijkt dus weinig zin te hebben om invoering van het wetsvoorstel af te wachten.
Ik zie trouwens dat (huidig) art. 1:166 BW in de weg staat aan mijn theoretische suggestie:
art. 1:166 BW schreef: | Indien de gescheiden echtgenoten met elkander hertrouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, herleven alle gevolgen van het huwelijk van rechtswege, alsof er geen echtscheiding had plaats gehad. Nochtans wordt de geldigheid van rechtshandelingen die tussen de ontbinding van het huwelijk en het nieuwe huwelijk of het geregistreerd partnerschap zijn verricht, beoordeeld naar het tijdstip der handeling. Op het maken of wijzigen van de voorwaarden, bedoeld in titel 8, voor het aangaan van het nieuwe huwelijk of de registratie vindt artikel 119 overeenkomstige toepassing. |
Aan notaris en rechtbank valt dus niet te ontkomen, als ik alles goed begrijp. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 16:43 Onderwerp: |
|
|
De toestemming van de rechtbank komt door invoering van het wetsvoorstel inderdaad te vervallen. Wanneer (en of) het wetvoorstel ingevoerd gaat worden is nog niet duidelijk.
Essentieel onderdeel van het wetsvoorstel was dat de er een beperkte gemeenschap zou komen die in zou houden dat schenkingen en erfenissen die je tijdens het huwelijk ontvangt, buiten de gemeenschap zouden blijven. Bij één van de laatste wijzigingen is dit echter komen te vervallen.
Hier is momenteel nog veel discussie over. Men vindt dat zonder deze bepaling het wetsvoorstel niet veel toegevoegde waarde heeft. Dus ik zou niet durven gokken op 1-1-2010. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|