Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Ziggy
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 12:30 Onderwerp: Wel op de hypotheekakte, maar niet op de koopakte |
|
|
Goedemiddag,
Mijn partner heeft na 10jaar de relatie beeïndigd . Nu moeten er een aantal zaken geregeld worden, o.a. het huis.
Ik sta wel op de hypotheekakte, maar niet op de koopakte.
Wat zijn mijn rechten? Word ik nu als "huurder" gezien?
Als 2 mensen 1 lening (de hypotheek in deze) aangaan, kan het huis dan toch maar van 1 persoon zijn, de persoon waarvan de naam op de koopakte staat? Zo ja; dan neemt dus 1 persoon een schuld op een product (in deze het huis) wat niet van hem/haar is?
We hebben een samenlevingscontract, maar volgens mij stelt dit niets voor m.b.t. het huis.
Alvast bedankt voor de reacties!!
Ziggy |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 13:15 Onderwerp: Re: Wel op de hypotheekakte, maar niet op de koopakte |
|
|
Ziggy schreef: | Goedemiddag,
Mijn partner heeft na 10jaar de relatie beeïndigd . Nu moeten er een aantal zaken geregeld worden, o.a. het huis.
Ik sta wel op de hypotheekakte, maar niet op de koopakte.
Wat zijn mijn rechten? Word ik nu als "huurder" gezien?
|
Nee, want er is niets wat op huur wijst
Quote: |
Als 2 mensen 1 lening (de hypotheek in deze) aangaan, kan het huis dan toch maar van 1 persoon zijn, de persoon waarvan de naam op de koopakte staat?
|
Ja.
Quote: |
Zo ja; dan neemt dus 1 persoon een schuld op een product (in deze het huis) wat niet van hem/haar is?
|
Correct, maar dat is iets waarover bij het aangaan van de hypotheek nagedacht had moeten worden en waarover ook de notaris wel wat toelichting behoort te geven.
Er zijn echter wel omstandigheden waaronder de overwaarde gedeeld zal moeten worden. Daarbij is vooral de vraag hoe de kosten van de woning gedragen zijn tijdens de relatie. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 16:45 Onderwerp: |
|
|
Het samenlevingscontract kan overigens wel van waarde zijn hoor. Hier staan veelal afspraken in over (tijdelijke) woonbescherming voor de niet-eigenaar na het beëindigen van een relatie.
Het zou zelfs kunnen dat er nog iets van een meerwaarde-clausule in staat waarin is bepaald dat beiden recht hebben op de helft van de overwaarde.
Het is dan ook niet onverstandig om het samenlevingscontact nog even nauwkeurig te bekijken. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|