Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 16:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

boeten inhouden op loon
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
romke

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 7:32    Onderwerp: boeten inhouden op loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij is naar nu blijkt een inhouding op mijn loon gedaan van 42 euro wegens een snelheidsboete (10 km te snel in bedrijfs auto).
Met op de loonstrook de vermelding overige inhoudingen .
Ik heb de boete zelf nooit onder ogen gehad dus heb ook nooit kunnen kontroleren of alles juist is .
Ik heb nergens een handtekening of iets dergelijks gezet dat ik akkoord was met de inhouding .
Dat ik de boete moet betalen zal zo zijn maar kan de werkgever deze zomaar inhouden ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Baas is het officieel zelfs verplicht omdat te doen, ook bij belastingschulden.

Ik zou bij het JIB proberen te achterhalen wanneer de post verzonden is en dan een klacht neer te leggen bij TNT om te trachten te voorkomen dat het vaker voorkomt.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier om een bedrijfsauto. Dan worden de boetes gewoonlijk door de leasemaatschappij naar het bedrijf gestuurd. Is de wagen niet geleased, dan gaat de boete rechtstreeks naar het bedrijf. Immers: het kenteken staat niet op naam van de berijder.

Wat romke moet doen is gewoon even naar de administratie en daar een kopie vragen of de beschikking bekijken.
romke

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 10:15    Onderwerp: boete inhouden op loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik begrijp dat ik kan vragen om een kopie maar ik kan mijn niet voorstellen dat de werkgever voor mij beslist of ik een beschikking betaal ja dan of nee
in dit geval beslist de werkgever toch wel voo mij of zie ik het fout
romke

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 10:16    Onderwerp: boete inhouden op loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik begrijp dat ik kan vragen om een kopie maar ik kan mijn niet voorstellen dat de werkgever voor mij beslist of ik een beschikking betaal ja dan of nee
in dit geval beslist de werkgever toch wel voo mij of zie ik het fout
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever beslist inderdaad voor jou; dat zie je goed.
De wagen staat op naam van de werkgever, dus formeel wordt die boete hem aangerekend. Als jij dus niets zou doen, dan krijgt de werkgever de verhoging voor zijn kiezen. Je moet het zien zoals het gaat als jij je privé-auto uitleent aan een vriend: die rijdt te hard en jij krijgt post van het CJIB, omdat de wagen nu eenmaal op jouw naam staat. De enige gronden om dan de beschikking te kunnen vernietigen staan onder punt 2 op de achterzijde van de beschikking.

Je zou kunnen betogen dat het in strijd is met goed werkgeverschap om die boete maar direct te betalen zonder overleg, omdat jij wellicht bezwaar zou willen aantekenen (in dat geval hoeft namelijk nog niet betaald te worden, zie onder 6 op de achterzijde). Belangrijker voor jou is echter de bepaling van art. 7:632 BW: verrekening door de werkgever is maar voor een beperkt aantal gevallen toegestaan. De boetes waarvan in dat artikel sprake is betreffen overigens boetes die door een werkgever kunnen worden opgelegd, wat wat anders is dan jouw boete.

Maar: vermeldt je arbeidsovereenkomst of het bedrijfswagenreglement of iets in die trant niets over inhouding van verkeersboetes op het loon?
romke

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 2:24    Onderwerp: boete inhouden op loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

er staat in het bedrijfs regelement niets over boetes .
maar wel iets over moedwillig toe gebrachte schade .
mijn inziens is dit niet moedwillig maar ja ....
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, mijns inziens ook niet. Je zou wel gek zijn die dingen moedwillig te doen.

Maar je hebt dus ook niets getekend toen je de auto kreeg waarin iets over verkeersboetes vermeld staat? En je arbeidscontract vermeldt ook niets?

Want in dat geval geldt dus die wettelijke bepaling waarover ik schreef.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord op deze vraag maakt eigenlijk geen verschil, want het resultaat is dat de berijder uiteindelijk de boete toch zelf zal moeten betalen.
Voor de discussie zou je nog kunnen stellen, dat de werkgever zonder overleg geen boetes of andere vorderingen op het salaris mag inhouden en dat de boete zeker door middel van een kopie duidelijk en onomstreden betrekking moet hebben op het voertuig en de bestuurder.

Het maakt in ieder geval geen verschil of er nu wel of geen auto-van-de-zaak-gebruikersovereenkomst is.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, want als romke beroep instelt bij de OvJ hoeft (nog) niet betaald te worden. Als wel betaald is, dan wordt het weer zo'n gedoe het geld terug te krijgen als blijkt dat de verkeersboete onterecht was.

En nogmaals (en m.i. belangrijker): als je als werkgever niet mag inhouden, dan mag je niet inhouden (tenzij die inhouding in bijvoorbeeld de aovk is geregeld en romke daardoor vooraf heeft ingestemd met toekomstige en duidelijk omschreven inhoudingen).
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit soort zaken wordt nooit in een aovk geregeld, maar altijd verwezen naar een berijdersovereenkomst als bijlage. Omdat het nooit een discussiepunt zal zijn (uitzondering van een TNT bezorger dan wel, welke ovrigens uiteindelijk is verloren) en meer dan duidelijk is wie er moet betalen.

TS vraagt of WG zonder meer mag inhouden:Nogmaals - nee dus!

Bij ons wordt er in ieder geval een emailtje verzonden met een kopietje van de bekeuring zodat plaats, datum en tijd gecontroleerd kan worden. In de email staat dan keurig dat het bedrag de eerstvolgende loonbetaling wordt ingehouden. Op deze manier kan berijder alsnog in beroep gaan en bij onjuiste bekeuring het geld terug ontvangen. Ik twijfel zelfs of je inderdaad niet eerst moet betalen en dan pas in beroep kan gaan, maar dat durf ik niet stellig te beweren.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werknemer kan volgens mij helemaal niet in beroep tegen de (WAHV-)boete. De boete is opgelegd aan de werkgever, en op een paar uitzonderingsgevallen na (art. 8 WAHV) blijft dat zo. Alleen de persoon tot wie de beschikking is gericht kan bij de OvJ beroep instellen (art. 6 lid 1 WAHV). Beroep door de werknemer bij de rechter is ook niet mogelijk (art. 9 lid 1 WAHV). Bovendien lijkt de werknemer mij geen belanghebbende in de zin van de Awb, omdat hij slechts een afgeleid belang heeft.

De werkgever zou m.i. dus eerst met de werknemer moeten overleggen of tegen de boete in beroep moet worden gegaan.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Wim: Bij ons wordt dat wel via de aovk geregeld. In de aovk is een verwijzing naar het bedrijfsreglement opgenomen en onderdeel van dat bedrijfsreglement is de regeling voor de bedrijfswagens.

@ Bona: Dat is zo. Ik zal eens navragen hoe dat zit.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verrekening door de werkgever lijkt me trouwens wel mogelijk op grond van art. 7:632 lid 1 sub a BW ("de door de werknemer aan de werkgever verschuldigde schadevergoeding"). Maar zoals gezegd lijkt er mij wat voor te zeggen dat de werkgever even moet overleggen met de werknemer of de boete wel terecht is. Het kan niet zo zijn dat de werkgever die zo'n opgelegde boete betaalt per definitie de boete op de werknemer kan verhalen, ongeacht de terechtheid van die boete.

Afspraken over verrekening in de arbeidsovereenkomst of CAO doen er m.i. niet toe, tenzij ze in het voordeel van de werknemer zijn (art. 7:632 lid 4 BW).

Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 11 mei 2009 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dit niet een muldertje?

Nu weet ik niet of dit gewijzigd is maar in het verleden kon de houder van het kenteken het procesverbaal terugsturen aan het CJB mt de vermelding van de daadwerkelijke bestuurder (feitelijke macht).

Is dit nog mogelijk of is de houder van het kenteken ook meteen de dader?

En als de houder van het kenteken direkt aansprakelijk is hoe zit het dan met eenmanszaken met personeel waarbij een personeelslid voor de zoveelste maal een bepaalde overschrijding maakt en de rechter ingeschakeld wordt?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds