Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 18:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inbreuk merk/modelrecht via marktplaats
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
micke

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 18:02    Onderwerp: Inbreuk merk/modelrecht via marktplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus Smile: Inbreuk merk/modelrecht via marktplaats:

Je verkoopt lampen via marktplaats, deze lampen zijn door een bepaalde ontwerper gemaakt (en je gebruikt deze naam ook in de (titel van de) advertentie. Je bent op legale wijze aan de lampen gekomen (uit een faillissement, via een veiling gekocht, maar ik heb het idee dat dat niet uitmaakt voor het verhaal (ook factuur van het veilinghuis etc.). Je krijgt een mailtje met daarin een dringend verzoek (van iemand die zegt de ontwerper te zijn) om zijn naam en de lampen van marktplaats te verwijderen omdat het een geregistreerd product is. Daarnaast zegt hij dat je hem royalty's verschuldigd ben omdat hij bewijs zegt te hebben dat je deze lampen eerder ook al verkocht heb.

(einde casus)

En om mij een beetje bang te maken heeft hij me een termijn gegeven van 2 dagen om de advertentie te verwijderen, en uiteraard zogenaamde financiële consequenties etc.

Wat ik er zelf van weet met mijn beperkte kennis:

- gaat om legitiem product, geen imitatie etc.
- eigen foto's gebruikt
- probeer niet mee te liften op andermans naam (lampen zijn door hem gemaakt)
- van die royalty's lijkt me pure onzin
- gaat om een Nederlandse ontwerper/product dus ook geen grijze import
- ben particulier en doe me ook niet voor als onderneming

Voor zover ik het kan overzien doe ik niets fout.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als die lampen (de exemplaren die je verkoopt) op enig moment op rechtmatige wijze binnen de EU op de markt zijn gebracht, doe je niets verkeerd.

Zie bijvoorbeeld hier.

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké bedankt, de lampen zijn inderdaad op rechtmatige wijze in de EU op de markt gebracht. Heb de man een reactie gestuurd, als ik een zinnige reactie terugkrijg zal ik die posten.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtmatig op de markt is 1, zijn ze authentiek? Gaat het om namaak van de designs van deze meneer?

Arnoud
bona fides

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat staat er wel ("deze lampen zijn door een bepaalde ontwerper gemaakt"), al kan het inderdaad geen kwaad om nog even extra te controleren.

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lampen zijn authentiek, bij het afhalen van de lampen bij de veiling was de man er zelf ook voor andere producten van hem (is natuurlijk geen bewijs dat deze lampen authentiek zijn), maar hij zei toen ook dat hij de ontwerper van de lampen was die ik had gekocht en vroeg nog wat ik er mee ging doen.

Daarnaast heeft de eigenaar van de collectie waarvan deze lampen ook deel uitmaakten, lampen bij mij gekocht en heb ik naderhand nog email contact met hem gehad (zo komt de ontwerper waarschijnlijk ook aan zijn "bewijs").

Ook antwoord op mijn reply gehad: We zullen zien, je hebt 2 dagen Rolling Eyes
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ervaring met hele korte deadlines is dat ze altijd bluf zijn. Dus gewoon niets doen en woensdag nog eens kijken of je wilt reageren.

Arnoud
micke

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok bedankt, was eigenlijk niet van plan om er nog verder op in te gaan/aan te wakkeren als hij dat ook niet doet, de toon van de man staat me niet echt aan, hij doet net alsof dit grand larceny is ofzo.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 6:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht wil de ontwerper op deze manier een zaak forceren en landelijke publiciteit verwerven. Hij zal niet de eerste zijn die op deze manier zichzelf in de kijker wil zetten. Zaak verloren.....naamsbekendheid gewonnen!
micke

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nieuw mailtje van de man gekregen, nu ineens wel een stuk uitgebreider Rolling Eyes en ook wat netter van toon. Hij beweert nu dat de lampen niet door hem gemaakt zijn, maar door een ander bedrijf dat failliet is gegaan, en dat hij daarmee een contract had dat hij royalty's zou ontvangen over de verkochte lampen.

Hij had dan toch gewoon schuldeiser van dat failliete bedrijf moeten worden om zijn royalty's te ontvangen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn de lampen ooit verkocht?

Het lijkt me goed als je wat uitgebreider ingaat op de omstandigheden van de aankoop. Het is duidelijk dat het niet om marktplaats gaat. Gebruik liever ook niet de "voetbalvorm" (je verkoopt, je bent, je krijgt, etc.).

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de lampen via een onlineveiling (daanveilingen) gekocht, daar heb ik de man toen ook gezien (zoals ik eerder vermelde). Deze lampen komen dus uit een faillissement (blijkbaar het bedrijf waar hij de overeenkomst mee had).

Wat bedoel je met of de lampen ooit verkocht zijn? of er nog een partij eigenaar is geweest van de lampen voor het failliete bedrijf? Zo ja, dat weet ik niet. (lijkt er niet op, zie hieronder (een deel uit het laatste mailtje):

Quote:

Producten zijn niet door mij zelf gemaakt maar aangeleverd door een ander bedrijf aan de voormalige Design firma die failliet gegaan is, deze firma mochten de lampen verkopen op contract basis en over elke verkochte lamp moest rotaties betaald worden.
Bedrijf Failliet en de belastingdienst schakelt een curator in die alle spullen in het magazijn verkoopt.
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De lampen zijn dus met toestemming gemaakt, maar er zijn geen royalties afgedragen terwijl dat wel afgesproken was. En vervolgens ging het bedrijf failliet, en jij hebt de lampen uit de boedel gekocht. Het is volgens mij niet helemaal duidelijk of die lampen dan alsnog met toestemming van de rechthebbende op de markt zijn gekomen.

Ik vermoed van wel, omdat de fabriek gelicentieerd was en de lampen dus mocht maken en verkopen. Maar het kan afhangen van de formulering van de licentie. Als die bv. al eerder ontbonden was wegens de wanbetaling, dan kan het goed zijn dat de partij in de boedel na de ontbinding van de licentieovereenkomst is vervaardigd en daarmee merkinbreuk is.

Arnoud
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar maken is niet hetzelfde als op de markt brengen. Bovendien gaat het hier als ik het goed begrijp om een beweerde inbreuk op een merkrecht, en voor het fabriceren van lampen waarvan het de bedoeling is die onder een bepaald merk te verkopen is volgens mij geen toestemming van de merkrechthouder nodig (voor het aanbieden/verkopen weer wel). Het lijkt me dus te gaan om het moment van het op de markt brengen, niet om het moment van vervaardiging.

Hmm, hier speelt misschien ook weer het verschil tussen een licentieovereenkomst met een betaalverplichting voor de licentienemer en een licentie onder de voorwaarde van betaling. In het eerste geval kun je zeggen dat alles met toestemming is gebeurd, en dat de ontwerper een vordering heeft op de failliete boedel. In het tweede geval is er geen toestemming voor het in het verkeer brengen van deze lampen gegeven (aangenomen dat er niet is betaald).

Ik vind in HR 18 april 2008, LJN BC7429 nog:
HR schreef:
3.5 Bij de beoordeling van het middel wordt vooropgesteld dat, indien de wederpartij van de merkhouder zich beroept op de uitputting van het merkrecht, zij in beginsel zal moeten bewijzen dat de van het merk voorziene waren door de merkhouder of met diens toestemming in de EER in het verkeer zijn gebracht (vgl. BenGH 8 december 1999, zaak A98/1, Jur. 1999, p. 12, NJ 2000, 182).

Dus in beginsel is het aan micke om te bewijzen dat de lampen door de merkhouder of met diens toestemming in de EER (EU plus nog 3 landen) in het verkeer zijn gebracht.

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien 1 stapje terug: gaat het echt om een merk of misschien om een auteurs-/modelrecht op de vorm van de lamp? Zie de OP met "geregistreerd product". In het laatste geval kan ook de fabricage al onrechtmatig zijn indien geen toestemming is verkregen.

En inderdaad, op dat verschil doelde ik. Maar dat is iets dat de verkrijger van de lampen zeer moeilijk zal kunnen bewijzen, want de inhoud van de licentieovereenkomst is zelden tot nooit openbaar.

Arnoud
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds