Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 15:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oproep politieverhoor
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb waarschijnlijk in hetzelfde schuitje gezeten.
Als de politie niet duidelijk maakt wat er aan de hand is en ze maken je niet duidelijk of je getuige of slachtoffer bent dan gaat het waarschijnlijk om machtsvertoon en zou je kunnen doen wat ik deed:

Op de avond voor de dag waarop je bent uitgenodigd een brief in de brievenbus van het betreffende politiebureau doen waarin je aangeeft dat je helaas verhinderd bent en je vergezelt dat met de vraag waar het nou eigenlijk om gaat. Verder niets. Nouja, een vriendelijke groet maakt het af.

Dit herhaal je (ik heb dat twee keer moeten herhalen) totdat je niks meer hoort.

Als ze wat 'hebben' dan zullen ze dat wel zeggen.
Blijven de volgende uitnodigingen voor een gesprek aan de vage kant dan hebben ze 'niets'.
En dan komt er dus geen gesprek.

Dat scheelt je een hoop onzekerheid en gedoe.

En het is een 'lievere' methode dan te gaan roepen dat je niks wilt verklaren ofzo, je hoeft op deze manier geen stelling te nemen immers?

Leeftijd: 79
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 16:46    Onderwerp: Oproep politieverhoor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelf ben ik door een stalkende juffrouw getracteerd op een aanklacht wegens diefstal van sieraden, later gereedschap, aquarellen, 2e hands dameskleding uit haar winkel, haar lingerie etc.
Gebeld waarom de oproep was. Uiteraard niets wijzer geworden. Verteld dat ik dan niet zou komen. In dreigende taal werd mij verteld dat ik tot schande van de buurt in mijn woonplaats uit mijn huis gehaald zou worden en kon wachten tot er vervoer naar de betreffende plaats van het bureau was.
De betreffende agent een brief gestuurd over ervaringen met deze juffrouw van de laatste jaren, o.a. dat ik twee maal een andere werkgever heb moeten nemen, oproep voor rechtszitting door deurwaarder, brief van advocaat waarin mijn echgenote gesommeerd werd deze juffrouw 's nachts niet te bellen etc..
Dat scheen geholpen te hebben. Op het betreffende bureau werd ik te woord gestaan door twee jonge agenten die het als een dolletje aanzagen. Waarom zou een arts van 60 plus immers de genoemde "feiten" plegen? Letterlijk kreeg ik te horen dat iedere idioot tegen een ander een aanklacht kan indienen en dat de politie de aangeklaagde moet oproepen. Komt die niet dan wordt hij opgehaald en dat is spannender dan dat iemand zelf komt!

(Het is niet schorum maar schorem)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:

Ik vind 3 keer opgeroepen worden en weigeren meer gedoe dan simpelweg gehoor geven aan de eerste oproep. Dan weet je meteen wat er aan de hand is. Zeker als je gewoon gehoord wordt als getuige. Ik zie geen reden om geen medewerking te verlenen of heel hard roepen dat je niks wilt verklaren?

Op de manier van jou loop je ook nog eens risico aangehouden te worden (vaak op een tijdstip dat jou niet uitkomt) als blijkt dat je dus als verdachte was opgeroepen. Dat creëert een hoop extra onzekerheid.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
HenkR schreef:

Ik vind 3 keer opgeroepen worden en weigeren meer gedoe dan simpelweg gehoor geven aan de eerste oproep. Dan weet je meteen wat er aan de hand is. Zeker als je gewoon gehoord wordt als getuige. Ik zie geen reden om geen medewerking te verlenen of heel hard roepen dat je niks wilt verklaren?

Op de manier van jou loop je ook nog eens risico aangehouden te worden (vaak op een tijdstip dat jou niet uitkomt) als blijkt dat je dus als verdachte was opgeroepen. Dat creëert een hoop extra onzekerheid.

Topicstarter (TS) kan volgens jou beter gelijk gehoor geven aan de uitnodiging en dus eigenlijk zelfs ook maar geen topic starten hier want dat is ook een gedoe zeg.
Gewoon heengaan topicstarter! Ook tegen je zin! Ik weet wat goed voor je is!

Question

TS gaf aan -om TS moverende redenen- er weinig heil in te zien om op het bureau te gaan verschijnen omdat TS vermoedt dat de politie uit is op machtsvertoon zonder wettelijke basis. En dat aangestuurd door degene die TS al een tijd stalkt.

Wat dan te doen? Er toch met tegenzin heengaan en niet weten wat er te wachten staat en wat voor houding aan te nemen?
Dat is nou juist waar TS geen zin in heeft.

Er worden hier bijna enkel tips gegeven waar TS weinig aan heeft.
Ook jouw tip om er maar gewoon heen te gaan, raakt kant nog wal daar TS daar nou juist weinig trek in heeft.

Ik heb in voorgaande post de tip gegeven om zonder enige stelling te nemen eerst tijd te winnen om te kijken wat de politie wil.
Dat is geheel legitiem en levert geen repressailles op van de zijde van de politie.
Dat dat idee bij jou spanningen oproept, wil niet zeggen dat TS er slechter mee af is.
Integendeel denk ik zo maar.

PS Ik heb nog niet meegemaakt dat verdachten worden opgeroepen; zij worden aangehouden.
Met andere woorden: TS loopt geen risico onverwachts te worden aangehouden want als het dermate ernstig is stuurt de politie geen brief met een vriendelijke uitnodiging.

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Zeemeeuw schreef:
Je hebt dan in ieder geval recht om te zwijgen of je kunt aangeven dat je alleen iets wilt zeggen als er een advocaat aanwezig is.

Je hebt inderdaad het recht om te zwijgen. Dit moet de politieambtenaar aangeven in het gesprek. Je hebt echter geen recht op een advocaat tijdens een politieverhoor!"

Dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Je kunt wel aangeven dat je wellicht iets te zeggen hebt op voorwaarde dat ze een advocaat erbij laten. Als niet, dan zwijgen. Soort onderhandeling dus.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 21:35    Onderwerp: Re: Oproep politieverhoor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van
Griet Parkiet schreef:
Ik heb enkel een meningsverschil met iemand over een financiele afwikkeling. Een privaatrechtelijke kwestie, dus.
vermoed ik zo dat jij als verdachte wordt gehoord.
Wat voor jou enkel een privaatrechtelijke kwestie is hoeft dat op grond van beweringen van die ander niet te zijn. Je zou er maar zo een bedreiging van kunnen maken ofzo Wink

De ander hoeft jouw adres nu helemaal niet te hebben; de politie kan dat ook zelf hebben opgezocht naar aanleiding van de melding.

Als ik in jouw schoenen stond ging ik gewoon. Wel aan het begin van het gesprek even helder proberen te krijgen in welk kader je gehoord wordt, maar het lastige is dat dat hangende zo'n gesprek kan veranderen, snap je? Men kan je eerst neutraal eens even vragen stellen en dan ineens beslissen op basis van uitlatingen van jou dat je verdachte bent. Vanaf dan heb je wel recht om te zwijgen, maar terugdraaien van wat je al gezegd hebt gaat niet.

Probeer dus vooral te luisteren en vraag of je eventueel op een later moment met een reactie mag komen, omdat je even over e.e.a. wilt nadenken. Laat dit ook opnemen in het verslag!!! (en een eventuele weigering ook).

Maar goed, ik sta niet in jouw schoenen ........ je moet het op grond van de reacties zelf beslissen.
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in 2005 iets soortgelijks meegemaakt, ik kreeg een oproep om te verschijnen in Amsterdam. In eerste instantie wilde men mij ook geen informatie geven maar na wat aandringen (lees: "nou goed, kom me dan maar halen, je weet me te vinden") kreeg ik te horen dat ik verdacht werd van diefstal uit een bedrijf*. Op het bureau zelf deed men in eerste instantie ook heel erg geheimzinnig en vroeg men allerlei nutteloze vragen (wat doe je voor werk e.d.) die niks met de zaak te maken hadden.

* een ex-werkgever had aangifte gedaan omdat met mijn voormalige badge laptops waren gestolen, het bleek uiteindelijk een schoonmaker te zijn geweest
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Topicstarter (TS) kan volgens jou beter gelijk gehoor geven aan de uitnodiging en dus eigenlijk zelfs ook maar geen topic starten hier want dat is ook een gedoe zeg.
Gewoon heengaan topicstarter! Ook tegen je zin! Ik weet wat goed voor je is!

Ik begrijp niet zo goed hoe je deze conclusie kunt trekken uit mijn verhaal. Dit is zeker niet wat ik gezegd heb.

Quote:
TS gaf aan -om TS moverende redenen- er weinig heil in te zien om op het bureau te gaan verschijnen omdat TS vermoedt dat de politie uit is op machtsvertoon zonder wettelijke basis. En dat aangestuurd door degene die TS al een tijd stalkt.

Wat dan te doen? Er toch met tegenzin heengaan en niet weten wat er te wachten staat en wat voor houding aan te nemen?
Dat is nou juist waar TS geen zin in heeft.

Als je de eerste topic goed leest, staat nergens dat Griet er "geen zin in heeft". Ik begrijp de angst van Griet dat ze slechts is opgeroepen omdat de stalker familie heeft bij de politie. Juist omdat Griet niet weet waarom ze is opgeroepen, kan het wel degelijk nuttig zijn om naar het gesprek te gaan. We leven namelijk wel gewoon in Nederland. Ik snap dat Griet het een beetje eng vindt, maar veel kwaad kan zo'n politieverhoor niet. Het kan in dit geval juist helpen, doordat ze erachter kan komen wat er aan de hand is! Misschien is het allemaal een misverstand en kan Griet hierbij helpen. Als het echt door de stalker komt, kan ze uitleggen hoe de situatie is.

Quote:
Er worden hier bijna enkel tips gegeven waar TS weinig aan heeft.
Ook jouw tip om er maar gewoon heen te gaan, raakt kant nog wal daar TS daar nou juist weinig trek in heeft.

Ik heb in mijn eerste antwoord niet meer gedaan dan antwoord geven op haar vraag. Wat de consequenties kunnen zijn van het niet verschijnen. Hoewel Griet in de helft van de gevallen niet verplicht is, kan het misschien beter zijn om het toch te doen. Dan ben je meteen van de onzekerheid af. Zeker omdat ze wel degelijk het risico loopt aangehouden te worden.

Quote:
PS Ik heb nog niet meegemaakt dat verdachten worden opgeroepen; zij worden aangehouden.
Met andere woorden: TS loopt geen risico onverwachts te worden aangehouden want als het dermate ernstig is stuurt de politie geen brief met een vriendelijke uitnodiging.

Dit is niet waar. Zoals ik hierboven al zeg, Griet loopt dit risico wel.

Het is uiteindelijk helemaal aan Griet zelf om te bepalen of ze wel of niet zal verschijnen. Ik heb slechts proberen aan te geven dat het zo slecht nog niet is om dit wel te doen, juist als je je van geen kwaad bewust bent en denkt dat iemand je erin probeert te luizen.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Resumé:

Als ze zin heeft om erheen te gaan dan gaat ze heen

en als ze geen zin heeft om erheen te gaan dan gaat ze niet heen.

Ik weet nu zeker dat je deze link niet hebt aangeklikt: http://video.google.com/videoplay?docid=-4097602514885833865

Maar hetzelfde is al sinds begin jaren negentig te lezen in 'Dubieuze zaken' en sindskort in beknoptere weergave in: 'De slapende rechter'.

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Resumé:

Misschien is het in dit verband voor TS handig vóór die tijd alsnog mee te werken aan onderhandse oplossing van dat meningsverschil met iemand over een financiele afwikkeling ??
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
HenkR schreef:
Resumé:

Misschien is het in dit verband voor TS handig vóór die tijd alsnog mee te werken aan onderhandse oplossing van dat meningsverschil met iemand over een financiele afwikkeling ??

Plaats a.u.b. niet zulke linken.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
cvb schreef:
HenkR schreef:
Resumé:

Plaats a.u.b. niet zulke linken.
??
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Ik weet nu zeker dat je deze link niet hebt aangeklikt: http://video.google.com/videoplay?docid=-4097602514885833865

Vermakelijk filmpje. Ik heb er enorm om kunnen lachen en daar blijft het ook bij.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
HenkR schreef:

Vermakelijk filmpje. Ik heb er enorm om kunnen lachen en daar blijft het ook bij.

Jammer want het is -naast dat het eigenlijk om te huilen is- in Nederland ook van toepassing.

Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2009 1:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is het mogelijk - om dit soort tamelijk simplistische discussies te vermijden - in de toekomst zakelijk en juridisch onderbouwd antwoord te geven op de gestelde vraag, zeker wanneer deze in het kader van "Rechtshulp" wordt gesteld. Wanneer je jezelf niet tot zulks in staat acht, hoef je je bepaald niet verplicht te voelen een bijdrage te leveren. En nee, onder "juridisch onderbouwd" versta ik geen citaat van hetgeen op de site van Postbus 51 vermeld wordt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds