Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 15:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oproep politieverhoor
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Griet Parkiet

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 16:42    Onderwerp: Oproep politieverhoor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een brief ontvangen van de politie waarin ik word opgeroepen voor verhoor. Ik heb telefonisch contact opgenomen met de politie, maar die wil mij in het kader van het onderzoek niets vertellen. Ik snap niets van die geheimzinnigheid aangezien ik pas over twee week op het bureau moet verschijnen (anders hadden ze toch wel meer haast als het zo belangrijk is? (collusiegevaar e.d.))

Ik heb geen strafblad, heb nooit iets meegemaakt en de laatste tijd niets noemenswaardigs ondervonden. Ik heb enkel een meningsverschil met iemand over een financiele afwikkeling. Een privaatrechtelijke kwestie, dus. En toevallig heeft die iemand, jawel, familie bij de politie. Deze persoon stalkt mij gewoon al tijden en door hem ben ik ook gaan verhuizen. Nu heeft hij, dankzij de politie, waarschijnlijk weer mijn gba gegevens. Maar het probleem is dus, de politie wil helemaal niets zeggen. Ben ik verplicht om gehoor te geven aan hun oproep? Deze zaak stinkt van alle kanten!

Hopelijk hebben jullie advies voor me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Griet Parkiet

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik niet ga verschijnen, wat kunnen de consequenties zijn?
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:
Als ik niet ga verschijnen, wat kunnen de consequenties zijn?

Volgens Postbus 51:
"Moet ik als getuige van een strafbaar feit een getuigenverklaring afleggen?

Als u getuige bent geweest van een strafbaar feit, kan aan u worden gevraagd om een getuigenverklaring af te leggen. Als getuige bent u niet verplicht om een verklaring bij de politie af te leggen. Maar als u als getuige gehoord wordt door de rechter bent u daar wel toe verplicht."

Ik ben er vanuit gegaan dat je bent opgeroepen als getuige en niet als verdachte. Overigens lees ik op een website van een advocatenbureau dat je vantevoren wel kunt informeren of je als getuige of verdachte bent opgeroepen. Als je als verdachte weigert aan de oproep gehoor te geven, kun je aangehouden worden.
Kiezel

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Persoonlijk geen verstand van Juridische activiteiten, maar:
http://video.google.com/videoplay?docid=-4097602514885833865

Gewoon even, als toevoeging ^^
Griet Parkiet

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gebeld. Ze willen niet eens zeggen of ik verdacht ben (zo niet, dan mag ik weigeren) of niet. Ik vind het echt schandelijk. Morgen bel ik slachtofferhulp.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou wel verwachten dat men je desgevraagd de juridische basis voor de "oproep" mededeelt. De term "oproep" klinkt niet vrijblijvend en het lijkt me niet dat de politie willekeurig mensen kan oproepen voor een verhoor zonder daar een geldige reden voor te hebben.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:
Ik heb gebeld. Ze willen niet eens zeggen of ik verdacht ben (zo niet, dan mag ik weigeren) of niet. Ik vind het echt schandelijk. Morgen bel ik slachtofferhulp.
Waarom? als zij niks zeggen, zeg jij toch ook niks; zie de post van Kiezel.
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het horen van de getuige geschiedt op vrijwillige basis. Je kan dus ook wegblijven, maar dan weet je nooit waar het over gaat.

Als je wel gaat zou ik veel luisteren maar goed afwegen of en waarop je wilt antwoorden. Je kunt altijd later nog een verklaring afleggen. Afhankelijk van waarover het gaat kun je tijdens een gesprek van getuige tot verdachte worden, mocht de politie je aan de hand van het gesprek ergens van verdenken. Je hebt dan in ieder geval recht om te zwijgen of je kunt aangeven dat je alleen iets wilt zeggen als er een advocaat aanwezig is.

Zorg wel dat je helder bent en stevig in je schoenen staat en laat je niets in de mond leggen. Bij processen verbaal altijd zelf lezen, niet voor laten lezen. Ook verklaringen van derden zelf lezen als je die voorgehouden krijgt.
Kiezel

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoor inderdaad vaak dat een verklaring niet juist of volledig genoteerd wordt, en vaak door de verhoorde gewoon ondertekend.

Mocht een agent iets verkeerd opvatten; dan heb je een probleem. Agenten worden sneller geloofd dan burgers. Wellicht de verklaring laten opnemen? Weet niet of dat kan.

"Everything you say can be used against you"
Wel tegen je, niet voor je.
theod

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 7:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je als dader gehoord wordt heb je het recht om te zwijgen, indien noodzakelijk kan je daar ook gebruik van maken.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 7:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou me verder niet instellen op het voeren van een gesprek; heb je daar immers niet op kunnen voorbereiden.
Maar me vanzelfsprekend wel bereid verklaren het verhaal aan te horen en desgewenst binnen b.v. dezelfde termijn, die zij zelf nemen, tegen tekening van een (zelf mee te brengen) kopie op het politieburo een zelfgeschreven verklaring af te geven (eerst laten tekenen en terugkrijgen, dan pas afgeven Cool ); die zou je dan eventueel nog tevoren door een advokaat kunnen laten lezen of indienen; in dat geval zou je m.i. gewoon nog uitstel kunnen vragen.

Hoor natuurlijk graag, hoe het verder gaat.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeemeeuw schreef:
Je hebt dan in ieder geval recht om te zwijgen of je kunt aangeven dat je alleen iets wilt zeggen als er een advocaat aanwezig is.

Je hebt inderdaad het recht om te zwijgen. Dit moet de politieambtenaar aangeven in het gesprek. Je hebt echter geen recht op een advocaat tijdens een politieverhoor!
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nuttige tips.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Nuttige tips.
Zelfverzonnen vlieger van thuisgemaakte verklaring gaat blijkbaar niet op; zo'n verklaring op het buro afleggen op een latere datum?
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Nuttige tips.

Die had ik al gelinkt Smile

Daarin stond dus ook de tip om van tevoren te bellen of je opgeroepen bent als getuige of verdachte. Het verbaast me dat de politie daarover geen uitspraken wil doen. Jammer genoeg is dit allemaal niet wettelijk geregeld, dus ik weet niet of de politieambtenaar verplicht is om dit van tevoren duidelijk te maken.

Ik zou gewoon naar het verhoor gaan. Dan wordt vanzelf duidelijk wat de reden hiervoor was. Zodra de politieambtenaar zegt dat je niet tot antwoorden bent verplicht, weet je genoeg...

Ik ben benieuwd wat Slachtofferhulp heeft gezegd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds