Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omvang Hoger beroep
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jsfr

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 14:28    Onderwerp: Omvang Hoger beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben verdachte in een strafzaak, hierbij is vrijwel de hele zaak vrijgesproken c.q. niet ontvankelijk verklaard. Echter op een paar punten ben ik wel veroordeeld, eigenlijk er een beetje ingeluisd door de OvJ.

Uiteraard ben ik tegen dit vonnis in beroep gegaan, de OvJ ook, echter die was te laat en heeft dus zijn beroep in getrokken, feitelijk ben ik dus de enige die in beroep is.

Nou wordt normaliter bij aanvang de omvang van het beroep bepaald, tegen welke punten ik mijn beroep voer, de overige punten (met name dus de vrijgesproken punten) worden buiten beschouwing gelaten.

Nou is mijn vraag, een van de punten in de dagvaarding betrof een primair/subsidiar gedeelte, voor het primair ben ik veroordeeld terwijl dit feitelijk eigenlijk helemaal niet kon, voor het subsidiar ben ik vrijgesproken. Tegen dit punt ben ik dus o.a. in beroep, maar kan ik aangeven dat ik dus alleen tegen het primair in beroep ga, het subsidiair ben ik al voor vrijgesproken. Of moet ik tegen het gehele punt van de TLL in beroep, waardoor ik dus wellicht vrijgesproken wordt voor het primair maar alsnog veroordeeld zou kunnen worden voor het subsidiar waarvoor ik eerder al was vrijgesproken?

Hoop dat iemand van jullie dit eerder aan de hand heeft gehad of antwoord heeft hierop?

Bij voorbaat dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens Boksem in "Vademecum strafzaken":
Quote:
Het kan voor de verdachte van belang zijn te weten dat partieel appèl in beginsel is uitgesloten. Hij kan de voor hem gunstige onderdelen van het vonnis in eerste aanleg dus niet “veiligstellen”. In hoger beroep vindt steeds een volledige behandeling van de zaak plaats. (p. 132).

en
Quote:
In de meeste gevallen zal de appèlrechter de zaak zelf afdoen. Het is daarbij niet uitgesloten dat hij feiten bewezen verklaart waarvan in eerste aanleg is vrijgesproken en dat hij tot het opleggen van een zwaardere of hogere straf besluit. Overigens kan slechts met eenparigheid van stemmen in hoger beroep een feit worden bewezen verklaard waarvan de verdachte in eerste aanleg is vrijgesproken. Het eenparigheidsvereiste geldt eveneens indien alleen de verdachte in hoger beroep is gekomen en het gerechtshof tot het opleggen van een zwaardere straf besluit (p. 133).
MaxForce

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 424 Sv is vervallen. De eenparigheidsregels hebben daardoor hun gelding verloren. Het Hof kan derhalve een feit bewezen verklaren zonder eenparigheid van stemmen. Dat geldt ook voor de op te leggen straf.

Partieel appel is inderdaad niet mogelijk. Zie hiervoor artikel 407 Sv. Dus het Hof zal het tenlastegelegde feit in zijn geheel beoordelen. Dit geldt niet wanneer meerdere zaken gevoegd zijn. U mag dan dus wel in beroep gaan tegen een of enkele zaken die ter beoordeling hebben gestaan bij de rechtbank.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 18:44    Onderwerp: Re: Omvang Hoger beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

jsfr schreef:
Nou is mijn vraag, een van de punten in de dagvaarding betrof een primair/subsidiar gedeelte, voor het primair ben ik veroordeeld terwijl dit feitelijk eigenlijk helemaal niet kon, voor het subsidiar ben ik vrijgesproken. Tegen dit punt ben ik dus o.a. in beroep, maar kan ik aangeven dat ik dus alleen tegen het primair in beroep ga, het subsidiair ben ik al voor vrijgesproken.

Als je voor het primair tenlastegelegde feit bent veroordeeld, is de rechter als het goed is niet meer toegekomen aan het subsidair tenlastegelegde feit. Van het subsidiaire feit kun je dus in principe niet vrijgesproken zijn.

Quote:
Of moet ik tegen het gehele punt van de TLL in beroep, waardoor ik dus wellicht vrijgesproken wordt voor het primair maar alsnog veroordeeld zou kunnen worden voor het subsidiar waarvoor ik eerder al was vrijgesproken?

Als je in beroep wordt vrijgesproken van het primair tenlastegelegde, dan zal normaal gesproken vervolgens het subsidiair tenlastegelegde aan bod komen. (Dit is natuurlijk ook het onmiddellijk gevolg van de onmogelijkheid van partieel appel waar Chantallle op wijst. Maar zou dat wel mogelijk zijn geweest, dan zou het heel onlogisch zijn als het subsidiair tenlastegelegde, waar in eerste aanleg niet over is beslist, in hoger beroep na vrijspraak van het primaire feit niet meer aan bod zou kunnen komen.)

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 01 mei 2009 10:51    Onderwerp: Re: Omvang Hoger beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Als je voor het primair tenlastegelegde feit bent veroordeeld, is de rechter als het goed is niet meer toegekomen aan het subsidair tenlastegelegde feit. Van het subsidiaire feit kun je dus in principe niet vrijgesproken zijn.

Is dat zo?
Waarom zegt de rechtbank dan altijd:
"Verklaart niet bewezen hetgeen aan verdachte meer of anders is telastegelegd dan het bewezenverklaarde en spreekt verdachte daarvan vrij."
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 mei 2009 17:27    Onderwerp: Re: Omvang Hoger beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
bona fides schreef:

Is dat zo?
Waarom zegt de rechtbank dan altijd:
"Verklaart niet bewezen hetgeen aan verdachte meer of anders is telastegelegd dan het bewezenverklaarde en spreekt verdachte daarvan vrij."

Omdat de structuur primair-subsidiair impliceert dat het subsidiaire feit eigenlijk alleen ten laste wordt gelegd op voorwaarde dat van het primaire feit wordt vrijgesproken.

Als primair doodslag en subsidiair dood door schuld ten laste zijn gelegd, heeft het geen enkele zin om na bewezenverklaring van doodslag je nog af te vragen of dood door schuld wel of niet bewezen kan worden verklaard, en dat wordt door de primair-subsidiair constructie ook niet van de rechter gevraagd.

(Misschien is het beter om over "veroordeling" in plaats van "bewezenverklaring" te spreken. Voor het primaire feit zou bijv. een rechtvaardigingsgrond kunnen bestaan die voor het subsidiaire feit niet opgaat. Zie ook Corstens, die uitlegt dat "subsidair" betekent "althans indien ter zake van het vorenstaande geen veroordeling mocht volgen".)

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 02 mei 2009 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ jsfr:

hebt u in deze geen advocaat die dit uit kan leggen aan u?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds