Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 1:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijk gesteld voor iets wat niet gebeurd is
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sheera

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 23:28    Onderwerp: Aansprakelijk gesteld voor iets wat niet gebeurd is Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aantal weken geleden liep ik met mijn hond buiten. Hij was aangelijnd. Halverwege zag ik dat er een groot pluk haar tussen de sluiting van de halsband zat. Ik maakte zijn halsband los maar op dat moment kwam er iemand aanlopen met een hond. Mijn hond is erg enthousiast en sprong met adhd sprongen naar die hond toe. Mijn hond duwde hem met zijn snuit tegen de andere hond zijn kont aan waardoor die hond omver viel. Na heel even gesnuffeld te hebben (je weet wel waar Wink ), liep mijn hond weer verder. Ik liep er gelijk naar toe om mijn hond aan te lijnen. De vrouw begon allerlei ziektes en scheldwoorden naar mijn hoofd te gooien. Ik kan begrijpen dat je schrikt als er ineens een grote hond springerig op je af komt, maar hij had helemaal geen interesse in de vrouw.
Ze liep al scheldend door. De volgende dag stond ze op de stoep met 2 andere mensen die ik niet ken. Ze begonnen gelijk agressief tegen mij te doen. Het bleek dat de oog van haar hond ontstoken was en dat dat kwam door het bijten van mijn hond! Hij heeft helemaal niet gebeten. En als dat zo was, waarom zei ze het niet gelijk na het gebeuren? Als het zo was dat mijn hond gebeten had bij zijn oog dit al gelijk zichtbaar moet zijn (krijg zelf maar eens iets in je oog, het gaat gelijk tranen, je knippert of je krijg je oog niet meer open). Ze zei dat het pas 's morgens zo was en dat er de avond daarvoor niks aan de hand was. De man die ook aanwezig was schreeuwde dat ik maar moest "schikken" anders ging ze naar de dierenarts toe en waren alle kosten voor mij. Om ze de voordeel van de twijfel te geven heb ik gezegd dat "als" mijn hond dit gedaan heeft ik natuurlijk de kosten betaal. Ze zeiden ook dat ze aangifte gingen doen.
Ik heb de rekening gekregen maar daar stond alleen de consultkosten op en oogzalf. Verders niks. Ze waren ineens heel aardig en ze zeiden dat de dierenarts kon zien dat het de middag ervoor gebeurd was en dat er een tand achter zijn oog terecht is gekomen? Heel vreemd verhaal. Maar goed, ik vertelde dat ik mijn rechtsbijstand om advies zou vragen en mijn verzekering. De rechtsbijstand adviseerde mij niet te betalen. Ik moest eerst bewijs hebben van de dierenarts waar al de bevindingen in stonden. Die opgevraagd maar daar stond alleen in dat er een ernstige oogonsteking geconstateerd was maar verder geen beschadigingen. Er staat niks in dat het door mijn hond gebeurd is. Wel dat de eigenaar had gezegd dat de hond betrokken was bij een bijtincident. Contact opgenomen met de dierenarts om te vragen hoe ze heeft kunnen zien dat er een tand achter zijn oog terecht was gekomen en dat het die middag daarvoor gebeurd was. De dierenarts vertelde mij dat ze dat niet gezegd heeft. Wel dat de oogontsteking zou kunnen komen door een tand, maar ook door stof, al iets wat langer speelde enz.
Mijn verzekering betaald niet uit en de rechtsbijstand zeg ook dat ik niet moet betalen.

Maar goed, nu blijft ze mij lastig vallen. Hits een aantal mensen in de buurt tegen mij op. Gaat aangifte doen tegen mijn "agressieve hond" en andere buurtbewoners (vrienden van haar) gaan ook zeggen dat mijn hond agressief is en dat hij altijd losloopt. Ze vallen zelfs mijn kinderen lastig als ze buiten aan het spelen zijn. Ik ben een alleenstaande moeder maar ik voel me niet meer veilig. Ik word op straat uitgescholden voor alles en nog wat, bellen constant aan (en dan bedoel ik ook bellen, want ze drukken de knop in en laten niet meer los, en dan meestal heel laat op de avond terwijl de kinderen slapen). Soms denk ik, ik betaal maar gewoon, maar is het nu echt zo dat een brutaal de halve wereld heeft?

Ze vertelden mij ook dat de politie binnenkort mij een bekeuring zou sturen voor het altijd loslaten lopen van hond. Kan dat zo maar? Ik bedoel, kan iemand zomaar iets tegen de politie zeggen en ze sturen een bekeuring of moet het toch echt door de politie geconstateerd zijn?

En hoe sterk sta ik als het tot een rechtszaak kom? Want ik ga niet betalen voor iets wat niet gebeurd is. Ik heb gezegd tegen de vrouw dat ze met bewijzen moet komen dat het echt door mijn hond gekomen is en dat hij echt gebeten heeft. Ze vertelde doodleuk dat ze haar vrienden laat getuigen dat ze erbij aanwezig waren terwijl dat niet zo is.

Ik weet het is een heel verhaal, maar ik weet het echt allemaal niet meer. Ik wil gewoon weten wat ik nu nog kan doen zodat ik me weer een beetje opgelucht adem kan gaan halen.

Ik hoop op antwoord op mijn vragen en sorry dat het een heel lang bericht is maar ik wil een zo duidelijk beeld vormen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste. Het is zo dat degene die stelt moet bewijzen. Zij zullen moeten aantonen dat de schade, ontsteking, komt door de beet van een dier. Ik zou de dierenarts bellen en vragen wat de kans is dat de ontsteking door een beet is gekomen. Is die kans nihiel dan sta je sterk in een eventueel geschil. Is de kans groot, wat mij onwaarschijnlijk lijkt zonder aantoonbare schade, dan sta je veel minder sterk.

Ten tweede. Niet schikken tot een dierenarts met een duidelijke verklaring is gekomen. Laat desnoods door een objectieve arts kijken naar de ontsteking. Al denk ik niet dat zij zo snel zullen meewerken.

Ten derde. Een boete krijgen doordat mensen bellen is niet zomaar mogelijk. De politie heeft de plicht om zelf dingen te onderzoeken.

Ten vierde. De klacht over het loslopen van je hond kun je zelf goed beoordelen. Als dit waar is, dan zul je hem in het vervolg gewoon aangelijnd moeten houden. Zeker als hij zo actief is. Dit kan namelijk bij andere mensen dreigend over komen. Als je hem normaal altijd aangelijnd hebt zou ik dat gewoon melden als er politie bij je komt.

Tot slot. Laat je niet gek maken. Zolang zij niet aannemelijk maken dat de schade door jouw hond komt is er niks aan de hand. Behalve scheve gezichten dan, maar die afweging zul je moeten maken. Vrede in de buurt, of vasthouden aan je onschuld. Succes
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De dierenarts heeft geen beschadigingen geconstateerd.

Je bent dus niet verantwoordelijk voor de oogontsteking.

Lees ik het tussen de regels door goed dat die andere hond vaker last had van oogontstekingen?

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 8:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:

Lees ik het tussen de regels door goed dat die andere hond vaker last had van oogontstekingen?

Ik lees dat de dierenarts wel degelijk heeft aangegeven dat het kon komen door een tand, maar ook door veel andere oorzaken. Het lijkt mij verstandig om de dierenarts te raadplegen en te vragen hoe groot de kans is dat het door een beet komt en een dag daarna al gaat ontsteken.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jarko1980 schreef:
HenkR schreef:

Ik lees dat de dierenarts wel degelijk heeft aangegeven dat het kon komen door een tand, maar ook door veel andere oorzaken. Het lijkt mij verstandig om de dierenarts te raadplegen en te vragen hoe groot de kans is dat het door een beet komt en een dag daarna al gaat ontsteken.

Als een hond slechts een keer bijt dan is dat meestal niet in het oog.
Maar ook een beet veronderstelt dat er beschadigingen zijn.
En de dierenarts heeft die niet kunnen constateren.
Het lijkt er op dat de dierenarts naast andere theoriën ook de door de tegenpartij gewenste theorie dat een tand tegen het oog is gekomen als oorzaak zou kunnen aanvaarden.

Zo'n uitspraak van een dierenarts is niet veel waard.

Een uitspraak van die dierenarts dat die hond vaker last had van oogontsteking is meer waard iig.

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
jarko1980 schreef:
HenkR schreef:

Als een hond slechts een keer bijt dan is dat meestal niet in het oog.
Maar ook een beet veronderstelt dat er beschadigingen zijn.
En de dierenarts heeft die niet kunnen constateren.
Het lijkt er op dat de dierenarts naast andere theoriën ook de door de tegenpartij gewenste theorie dat een tand tegen het oog is gekomen als oorzaak zou kunnen aanvaarden.

Zo'n uitspraak van een dierenarts is niet veel waard.

Een uitspraak van die dierenarts dat die hond vaker last had van oogontsteking is meer waard iig.

Kun je aangeven waar jij leest dat de hond vaker last heeft (gehad) van ontsteking? Ik kan het niet terugvinden.

En het kansverhaal waar ik het over heb is wel degelijk van groot belang. Hierbij kan ik verwijzen naar de HIV-arresten. Hoe groter de kans, hoe eerder toerekening. Uit mijn hoofd is ook het arrest Nefalit-Karamus van belang, maar pin mij er niet op vast.

Alle omstandigeheden zijn van belang.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds