Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 14:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijkomende kosten naast kinderalimentatie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thepirates

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 13:09    Onderwerp: Bijkomende kosten naast kinderalimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik betaal ook netjes iedere maand alimentatie (zoals die is vastgesteld in het echtscheidingsconvenant) voor mijn twee kinderen.
Maar nu begint mijn ex-vrouw van jij moet meebetalen aan schoolgeld en nog een paar andere dingen.
Nu vroeg ik mij af of ze dat niet moet betalen van de alimentatie die ik iedere maand betaal.
Zij gebruikt dat geld niet eens voor de kinderen maar voor haar rekeningen e.d.
Welke rechten en plichten heb ik?

Alvast bedankt!
Wilco
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kinderalimentatie is bedoeld voor uitgaven voor de kinderen, zoals schoolgeld.
Partneralimentatie, als die wordt betaald, is bedoeld voor de ex-partner.

Het staat de ex-partner min of meer vrij om te bepalen hoe de kinderalimentatie wordt besteed (d.w.z. ze hoeft daar tegenover jou niet uitgebreid verantwoording over af te leggen), maar ze heeft geen recht op extra geld voor schoolgeld naast de kinderalimentatie.

Mocht ze vinden dat de kinderalimentatie te laag is, dan kan ze proberen die gewijzigd te krijgen.

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 16:15    Onderwerp: Kinderalimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie!

Partner alimentatie betaal ik niet is zo geregeld in het echtscheidings convenant aangezien ik te weinig verdien.

Weet jij misschien ook of er iets veranderd wanneer ik weer ga trouwen.
Wordt de alimentatie dan hoger? Ik betaal nu voor twee kinderen 300 euro.

Alvast bedankt!
Wilco
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als door het trouwen (of een andere gebeurtenis) jouw draagkracht hoger of lager wordt, kan dat van invloed zijn op de hoogte van de kinderalimentatie. Tenzij jij en je ex-partner er samen uitkomen zal zo'n wijziging via een wijzigingsverzoek aan de rechter moeten verlopen.

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je weer gaat trouwen,een geregistreerd partnerschap aangaat,of officieel samenwoont op een adres,En een gezamelijk inkomen hebt,Kan je ex een verzoek doen tot vermeerdering van de K/A.Dan is er zoals Bona Fides zegt meer financieele draagkracht, Hou ook rekening,met de bijkomende kosten van een K/A herziening, i.v.m. advocaat-kosten en griffierecht,ook dat gaat naar je inkomen,en ben je gehuwd naar beide inkomen,Dat kan boven een bepaald inkomen een hoog bedrag zijn,Je kan als dit zich voordoet, vrijblijvend voor 1 uur een advocaat om advies vragen, daar zijn geen kosten aan verbonden.

Het is onzin dat je ex om meer vraagt voor schoolkosten e.d.daar heeft ze ook kinderbijslag voor, en de alimentatie.
Joey26

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het er niet mee eens dat het inkomen van de nieuwe partner van invloed kan hebben op de te betalen KA of PA omdat de draagkracht dan wel eens hoger zou kunnen zijn.
In de tremanorm staat heel duidelijk vermeld dat bij het bepalen van de draagkracht het inkomen van de nieuwe partner niet relevant is en niet meegenomen mag worden. Deze moet in haar eigen levensonderhoud voorzien.
Omgekeerd kan het nml. ook niet zo zijn dat als je KA of PA moet betalen, een nieuwe partner krijgt en vervolgens zegt "nu heb ik minder draagkracht, dus betaal ik minder cq niet meer".

The pirates, ik ken dit maar al te goed en als het tegenzit gaat je ex je ook nog manipuleren/chanteren in de omgangsregeling....of "tja dan kan het kind niet naar school"...
Sterkte..

Joey
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26.

Mijn kleine inkomen,(die onder het bijstandsniveau viel )werd WEL meegenomen samen met mijn man in de draagkracht voor het betalen van een herziening, van K/A,ook werd het meegenomen in de betaling van de advocaatkosten,Ik kon dus niet in mijn levensonderhoud voorzien.
Tremanormen, is een woord wat er staat maar word niet altijd toegepast!
Na de herziening, moest ik eigenlijk nog harder gaan werken om hetgene wat de ex extra weghaalde,te kunnen betalen!
Ik kon in de praktijk, NOG MINDER IN MIJN LEVENSONDERHOUD VOORZIEN! boelshit dus. Evil or Very Mad
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat het inkomen van de nieuwe partner van invloed kan hebben op de te betalen KA of PA omdat de draagkracht dan wel eens hoger zou kunnen zijn.

Het inkomen wordt niet direct meegenomen, maar speelt wel een rol: als de partner een eigen inkomen heeft, mag deze geacht worden bij te dragen in de gezamenlijke lasten die het huishouden betreffen en dat leidt dan toch een verlaging van de lasten van alimentatieplichtige en daarmee vergroting van de draagkracht.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:
In de tremanorm staat heel duidelijk vermeld dat bij het bepalen van de draagkracht het inkomen van de nieuwe partner niet relevant is en niet meegenomen mag worden. Deze moet in haar eigen levensonderhoud voorzien.

Wat je zegt is juist. Maar wat wel mogelijk is, is dat de nieuwe levenssituatie van invloed is op de draagkracht. Als de nieuwe partner geen inkomen heeft en wel kinderen, dan kan de draagkracht afnemen. Als de nieuwe partner juist een goed inkomen heeft, dan zullen de kosten van woning en voedsel e.d. door samenwonen juist afnemen, zodat de draagkracht toeneemt.

Quote:
Omgekeerd kan het nml. ook niet zo zijn dat als je KA of PA moet betalen, een nieuwe partner krijgt en vervolgens zegt "nu heb ik minder draagkracht, dus betaal ik minder cq niet meer".

Ik denk dus dat dit wel mogelijk is. Het lijkt mij dat de draagkracht lager kan uitvallen als je de zorg op je neemt van een heel gezin. (Hoe zoiets in de berekening precies moet worden verwerkt weet ik niet, want het zal natuurlijk ook niet zo zijn dat je op zo'n manier onder het betalen van kinderalimentatie uit kunt komen.)

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

uit tremarapport: 7 g).
Inkomen van de nieuwe partner
Quote:
Bij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onderhoud kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtberekening. De partner wordt als het ware als een zelfstandige economische eenheid beschouwd. De helft van de woonkosten en van andere gezamenlijke lasten wordt aan de partner toegerekend en voor wat betreft de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage wordt de nieuwe partner buiten beschouwing gelaten (alleenstaande of alleenstaande ouder, zie ook 9 en 23). Maakt de onderhoudsplichtige aannemelijk dat zijn partner niet geheel in eigen onderhoud kan voorzien dan wordt het inkomen van de partner als gezinsinkomen bij dat van de onderhoudsplichtige opgeteld. Het netto maandinkomen vermeerderd met de vakantietoeslag van de partner wordt in dat geval onder 7 vermeld. Voor de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage worden de onderhoudsplichtige met zijn partner in deze situatie als gehuwden gezien. Weigert de onderhoudsplichtige het inkomen van zijn partner bekend te maken dan moet worden aangenomen dat de partner in eigen onderhoud kan voorzien. Indien de partner geen inkomen heeft (of een zeer gering inkomen) dan bestaat er recht op uitkering van een bedrag gelijk aan de voor deze partner geldende algemene heffingskorting.
Vraag blijft of de rechtbank de tremanormen toepast...of niet... daar zijn ze schijnbaar vrij in.
Voor de Sociale Dienst, de uitkerende instantie van mijn ex, moest ik ook jaren alles overleggen om mijn draagkracht te bepalen (en zo te zien of er niet meer te halen viel).
Ook een Sociale Dienst dient de tremanormen te hanteren.
Ook de Sociale Dienst heeft van bovenstaande nog nooit gehoord en krabden zich eens achter de oren toen ik ze dit onder hun neus wreef.
maria06

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar gaat het nu eigenlijk om? Om jullie kinderen toch en dat je daar oa financieel verantwoordelijk voor bent. Het lijkt in dit forum of het altijd weer uitkomt bij die 'arme' vader die zoveel geld moet betalen aan die 'gemene' moeder. KA is om je kinderen financieel die kansen te geven die ze ook gehad zouden hebben als jullie bij elkaar waren gebleven.
Ik zou willen dat jullie het meebetalen aan de opvoeding van je kinderen eens loskoppelde van degene die de dagelijkse verantwoording over de kinderen heeft en daarom hun financiele huishouding beheert.

Maak je keuzes in het leven, regel je economie maar wentel het niet af op je kinderen!
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maria06.
Het gaat hier om de berekeningen, van draagkracht als er een herziening zou komen,i.v.m. de exen jaloezie van tegenwoordig!
Ik heb nooit bezwaar gemaakt om K/A te betalen beide hebben kinderen, en moeten daar zorg voor dragen,Als we alles eens gaan bekijken van een ieder persoonlijk, zit hier een hoop hiaten in, daar gaat het om, Laat ik het maar niet over de bezoekregeling hebben die vaak word weerkaatst als ex haar zin niet krijgt. Married Als een vader wil trouwen komt MEESTAL er een herziening op gang, want dan valt er MEER te halen!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:
uit tremarapport: 7 g).

Lijkt me te bevestigen dat de draagkracht voor de berekening van de alimentatie zowel omhoog als omlaag kan gaan als de alimentatieplichtige ex-partner met iemand gaat samenwonen.

@maria06: er is niemand die ontkent dat er recht op KA is. Het punt is dat KA ook dient voor schoolgeld. De hoogte van de KA is daarop al berekend. Dat heeft verder niets met gemeenheid te maken. Als de KA verkeerd is vastgesteld, dan moet maar worden geprobeerd de KA opnieuw vast te laten stellen. Er is geen enkele reden om naast de KA nog een vorm van kinderalimentatie te verzinnen.

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 8:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maria,
Ik heb moeite met jouw uitspraken., Wij zitten in een situatie dat de kinderen bij ons woonden. Moeder was nauwelijks in beeld. Totdat mijn man en ik besloten nadat we samenwoonden te gaan trouwen en ex de kinderen ineens wel wilde en bewerkte. Ze wonen nu daar. Prima. Dat ze KA wil prima, maar dat mijn verdiencapaciteit aan de orde wordt gesteld terwijl ik 3 kinderen heb, beperkt werk hetgeen ik al voordat ik ging samenwonen/ trouwen heb gedaan. Dat vin dik dus niet reeel. Er wordt ook hier gesteld dat ik de helft van de woonlasten voor mijn rekening moet nemen omdat mevrouw maar liefst 1500 eist per maand.

Natuurlijk mag ze eisen wat ze wil, maar wat gaat de rechtbank doen. Rotterdam heeft onlangs s ochtends uitgesproken dat een nieuwe partner geen verdiencapaciteit had terwijl s middags een soort gelijke zaak diende en die dame dus meer kon gaan werken omdat zij wel verdien capaciteit heeft.

Ik snap dus de onvrede van tussenwal enschip wel. en maak mij ook ernstige zorgen om wat hier uit gaat komen. Wil best meer werken maar never nooit ten koste van mijn eigen 3 kinderen.
sanneke1966

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met dat antwoord van Maria ben ik dus ook niet mee eens.
Ik ben gaan samenwonen en we verdiende allebei. Ik werk voor mijn eigen kinderen dus laat ik dit voorop stellen.
Mijn inkomen werd er ook bij gerekend en kwam op een bedrag uit van 275 euro !! voor 1 kind.
Ik ben er met mijn 2 kinderen op achteruit gegaan.
Geen kinderkorting,geen huursubsidie enz enz. Heb ik er allemaal voor over gehad en mijn partner ook en die heeft de volledige verzorging overgenomen van mijn kinderen.
Ze studeren beide waar ook wij de kosten voor moeten betalen want tenslotte werken wij hard voor de centen maar zij krijg alles vergoed..
Ben supergelukkig met mijn kids en mijn manneke en we hebben heel wat stappen terug moeten nemen en we betalen nu 310 euro voor een kind wat we nooit zien maar goed...hopelijk word dit ook terug gedraaid en gaat het minder kosten maar hiervoor moesten we wel een advocaat in handen nemen die wij dus ook niet gratis kregen of bijdrage van krijgen...nee wij mogen zelf 180 per uur betalen!

Ik stop er mee met schrijven want ik wordt er gewoon misselijk van als ik er weer aan denk hoe zielig men kan zijn om via de kinderen om geld te vragen! en dat men tegenwoordig geen nieuw gelukkig bestaan kan leiden en dat kinderen recht op dit hebben en dit enz enz.
1 ding...mijn kinderen zijn dolgelukkig...hebben gewoon 2 vaders en 2 moeders die beide gelukkig zijn. Dus wat heb ik eigelijk te klagen...310 per maand de deur uitgooien?? ach ja...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds