|
Auteur |
Bericht |
masterpiece
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 apr 2009 6:35 Onderwerp: onverschuldigd betaling |
|
|
Mijn pand was in 1980 openbaar verkocht door de hypotheekhouder.
Als afwikkeling moest ik de levensverzekering premie betalen tot de eind vervaltermijn terwijl de verzekering was verpand aan een hypothecaire geldlening.
De winst op de polis zou vrij komen in 2008.
In 2008 de maatschappy deelde mij mede dat zij een bedrag van Euro 40.000 zou storten op mijn rekening en vroeg de details hieromtrent.
4 maanden later kreeg ik een brief dat zij een fout hadden gemaakt en maar recht had op Euro 10.000. inplaats van 40.000 Euro.
Blijkbaar hadden ze me het geld bedoeld voor het verpanding aan mij overgemaakt.
Hoe kon ik dit weten ? terwijl de maatschappy er zelfs 4 maanden over doet om dit te ontdekken.
Oeps dat was even slikken, echter het geld was al gebruikt en nu claimen ze dit terug als onverschuldigde betaling ( art 203 boek 6 BW).
Een incassobureau zal worden inschakelen om het geld terug te krijgen.
Echter Ik woon in het buitenland, zogezegd aan de andere kant van de wereld en heb met Nederland niets te doen meer, behalve dat ik nog recht op een klein pensioentje en 70% aow.
Tevens heb ik nog een girorekening aldaar.
Ik zou het liefste dit geld terug betalen maar er is niets meer om te betalen.
Om een advocaat in de hand te nemen is voor my onbetaalbaar, want ik heb geen inkomen.
Zou er een mogelijkheid zijn dan is het door de koersverschillen 5 x de prijs die een nederlander moet betalen.
Kortom door die fout van de maatschappy ben nu aan de grond genageld terwijl ik mijn hele leven lang altijd alles netjes heb betaald.
Wat kan ik nu verwachten?
Beslag op pensioen/aow uitkering of wordt het beslag op de bankrekening ? en hoe gaat dat in zijn werk ?
Indien beslag op de bankrekening hoe zit het dan met de vrijgestelde basis inkomen waar ik recht op heb?
Kortom ineens is mijn leven een chaos doordat ik in de veronderstelling was dat de uitkering correct was. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 24 apr 2009 21:18 Onderwerp: |
|
|
Dat is niet zo mooi, maar ik vrees dat je toch wel aan terugbetalen zult vastzitten.
Omdat het om een groot bedrag gaat lijkt het me verstandig om wel een advocaat in de arm te nemen. Als je weinig inkomen hebt, dan kun je in aanmerking komen voor een toevoeging. Omdat jij in het buitenland woont ben ik er niet zeker van of jij daar ook voor in aanmerking komt, maar je kunt het eens navragen bij de Raad voor de Rechtsbijstand. Hier een link naar wat informatie over zo'n toevoeging.
Dat het geld zo snel is opgemaakt is een lastig punt, maar dat komt geheel voor jouw rekening.
Als men hier een vonnis weet te krijgen wordt het in Maleisië erkend en kan het daar ten uitvoer worden gelegd, omdat Nederland en Maleisië beiden partij zijn bij het Verdrag van New York. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 10:49 Onderwerp: |
|
|
Op het moment overigens dat men een geldige titel heeft (vonnis van de rechtbank bijvoorbeeld) om het geld terug te vorderen dan heb je een vrij grote kans dat de betreffende deurwaarder beslag zal leggen op de Nederlandse inkomstenbron (in dit geval dus de AOW en of pensioenuitkeringen) maar dan wel met een beslagvrije voet van € 0,00 (dus het gehele bedrag naar de deurwaarder) omdat u in het buitenland woont en de deurwaarder dan de beslagvrije voet op 0 mag stellen.
Het lijkt me derhalve niet geheel onverstandig om als blijkt dat u het inderdaad terug moet betalen, te pogen een regeling te treffen met de deurwaarder gezien ik me kan voorstellen dat het wegvallen van de volledige AOW voor u niet prettig zal zijn. |
|
|
|
 |
|