|
Auteur |
Bericht |
PvdV123
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 apr 2009 15:28 Onderwerp: Terugbetaling loon |
|
|
Hallo, wie kan mij helpen met deze vraag????
Kan een werkgever teveel betaald loon van twee jaar geleden aan een werknemer terugvragen die al twee jaar uit dienst is?
Zit hier een verjaring op?
En is er een wettelijke tijdsbepaling aan de werkgever gesteld dat de werknemer de eindafrekening moet ontvangen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 17 apr 2009 15:36 Onderwerp: |
|
|
De verjaringstermijn bij onverschuldigde betaling is 5 jaar vanaf het bekend worden met de onverschuldigdheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: vr 17 apr 2009 17:54 Onderwerp: Re: Terugbetaling loon |
|
|
PvdV123 schreef: |
En is er een wettelijke tijdsbepaling aan de werkgever gesteld dat de werknemer de eindafrekening moet ontvangen? |
Ja...jammer dat er geen antwoord op dit gedeelte van de vraag komt, want dat vraag ik mij nu ook af.
Het is inderdaad zo dat onverschuldigde betaling pas na 5 jaar verjaart, maar als de werkgever in de tussentijd iets heeft gedaan (of niet gedaan) waardoor bij de werknemer het gerechtvaardigde vertrouwen is ontstaan dat alles is afgehandeld (althans dat er geen vordering uit onverschuldigde betaling zal volgen) dan kan het zo zijn dat de werkgever zijn recht (op het terugvorderen van deze betaling) heeft verwerkt.
Eigenlijk zou het goed zijn als je wat meer verteld over wat er nu precies is gebeurd, beetje meer details. Dan kunnen we ons een beter beeld vormen van hoe en wat en of er mogelijk nog kansen voor jou zijn om er onderuit te komen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 17 apr 2009 18:17 Onderwerp: Re: Terugbetaling loon |
|
|
Martha schreef: | Het is inderdaad zo dat onverschuldigde betaling pas na 5 jaar verjaart, maar als de werkgever in de tussentijd iets heeft gedaan (of niet gedaan) waardoor bij de werknemer het gerechtvaardigde vertrouwen is ontstaan dat alles is afgehandeld (althans dat er geen vordering uit onverschuldigde betaling zal volgen) dan kan het zo zijn dat de werkgever zijn recht (op het terugvorderen van deze betaling) heeft verwerkt. |
Dat is ook weer zo (rechtsverwerking). Ook kan er sprake zijn van rechtsverwerking als het lange wachten van de werkgever de bewijspositie van de werknemer heeft geschaad. Rechtsverwerking wordt normaal gesproken niet aangenomen op basis van het "enkele" verloop van tijd, dus er moet wel iets meer aan de hand zijn.
Een wettelijke tijdsbepaling voor een eindafrekening die dan ook nog eens automatisch alle verdere rechten van de werkgever afkapt is er volgens mij niet. (Mocht er al een wettelijke termijn zijn voor de eindafrekening, wat volgens mij niet zo is, dan zou die termijn volgens mij niet het effect hebben dat de werkgever per definitie niet meer kan terugkomen op later ontdekte fouten.)
Quote: | Eigenlijk zou het goed zijn als je wat meer verteld over wat er nu precies is gebeurd, beetje meer details. Dan kunnen we ons een beter beeld vormen van hoe en wat en of er mogelijk nog kansen voor jou zijn om er onderuit te komen. |
Precies. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
PvdV123
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 11:16 Onderwerp: Re: Terugbetaling loon |
|
|
Quote: | Eigenlijk zou het goed zijn als je wat meer verteld over wat er nu precies is gebeurd, beetje meer details. Dan kunnen we ons een beter beeld vormen van hoe en wat en of er mogelijk nog kansen voor jou zijn om er onderuit te komen. |
Precies.[/quote]
Ok, Toen ik twee jaar geleden nog studeerde heb ik in 2005 tot begin 2007 een bijbaantje gehad via Randstad.
Na veelvuldig bellen en schrijven heb ik januari 2009 pas mijn eindafrekening gekregen (opgespaard vakantiegeld etc.).
Nu twee weken geleden kreeg ik een brief binnen dat ik in week 16 van 2007 per ongeluk teveel uren uitbetaald heb gekregen. Met een acceptgiro erbij.
 |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 23:34 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag het me af of je dat zou moeten terugbetalen. Had je kunnen weten dat je te veel salaris hebt ontvangen in die periode? Laten ze eerst maar aantonen of dat zo is, met een specificatie erbij. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 21 apr 2009 2:38 Onderwerp: |
|
|
Ah, Randstad. Ook ooit zoiets aan de hand gehad met hen. Ik heb toen ook om een specificatie gevraagd en alvast aangekondigd te verrekenen met hun te late betaling c.q. de wettelijke verhoging daarvan. Nooit meer iets gehoord.
Hoe dan ook, ze zullen je vast niet de wettelijke verhoging over je eindafrekening hebben betaald, dus je hebt sowieso iets om te verrekenen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 14:10 Onderwerp: |
|
|
Marco Knol schreef: |
Hoe dan ook, ze zullen je vast niet de wettelijke verhoging over je eindafrekening hebben betaald, dus je hebt sowieso iets om te verrekenen. |
Een te late salarisbetaling kan vermeerderd worden met wettelijke verhoging EN wettelijke rente. |
|
|
|
 |
|