Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 16:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Executeur testamentair weigert inzage
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rastafun

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 1:24    Onderwerp: Executeur testamentair weigert inzage Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruim twee jaar geleden overleed mijn zus. Mijn broer heeft zich opgeworpen als ET.
Na een half jaar kreeg ik rekeningen die door mij betaald zouden moeten worden maar bij navraag bleek dit niet te kloppen. Het zouden rekeningen zijn van de schulden die nog openstonden. Onderzoek wees uit dat die schulden niet bestonden.
Vervolgens kreeg mijn vader belastinggeld op zijn rekening gestort, mijn broer meteen het geld opgeeist met de mededeling dat hier nog rekeningen van betaald moesten worden.
Nu hebben mijn ouders geprobeerd inzage te krijgen in de hele papierhandel, rekeningen in te zien, nota's van hetgeen betaald is etc.
Bovendien int mijn broer maandelijks een bedrag van over de honderd euro en ook daarover wil hij geen uitsluitsel geven.
In haar testament heeft mijn zus mijn ouders, mijn broer en mij aangewezen als erfgenamen, niets meer en niets minder.

Ik weet niet wat ik hier mee moet, misschien iemand van jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 7:32    Onderwerp: Re: Executeur testamentair weigert inzage Reageer met quote Naar onder Naar boven

rastafun schreef:
Bovendien int mijn broer maandelijks een bedrag van over de honderd euro en ook daarover wil hij geen uitsluitsel geven.
Van de bankrekening van zus? Is die rekening nooit geblokkeerd geweest of heeft broer al een met jullie toestemming door een notaris afgegeven Verklaring van Erfrecht en een volmacht? In laatste geval: zie b.v. http://www.wetboek-online.nl/wet/BW4/s35932101.html over Executeurs, o.m. art 148.
Vervelend is het wel, maar ingewikkeld m.i. niet: broer moet overal bonnetjes/papier van hebben en de verdeling van het restant is m.i. wettelijk geregeld. Zou zeggen: broer aangetekend een ultimatum stellen en, als dat niet werkt, een advokaat in de arm nemen.
rastafun

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 2:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey cvb,

Bedankt voor je reactie.

Het bedrag dat ie maandelijks gestort krijgt, is dus iets uit het testament, alleen mijn broer heeft zich dat toegeeigend. Bij mijn weten heb ik nooit een volmacht gegeven voor een Verklaring van erfrecht.
En helaas was ik al bang dat mijn vermoeden bevestigd zou worden. Het blijft wel een pijnlijk punt binnen een familie, maar daar zijn weer andere forums voor!

Groet, Marjan
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rastafun schreef:
Bij mijn weten heb ik nooit een volmacht gegeven voor een Verklaring van erfrecht
Normaliter zou je broer naar een notaris stappen om een Verklaring van Erfrecht te laten opstellen met een lijst met de erfgenamen. De notaris stuurt eerst een konsept aan die erfgenamen met het verzoek een kopie terug te sturen voor akkoord.
Tegelijkertijd zou hij normaliter ook een volmacht voor je broer vragen om te beschikken over de rekening.
De bank geeft de ervenrekening normaliter pas vrij aan een executeur, nadat haar zo'n Verklaring is overhandigd; ik zou de betreffende bank vragen naar die Verklaring.
Denk, dat de bank een zorgplicht heeft tegenover rekeninghouders en dus ook tegenover jou, zijnde een mede-gerechtigde in die bankrekening.
Toen ik zelf als erfgenaam bemerkte, dat er buiten mij om afschrijvingen van de betreffende erven-rekening (hadden) plaats(ge)vonden, heb ik die laten blokkeren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds