|
Auteur |
Bericht |
Mariska911
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 apr 2009 17:25 Onderwerp: Mag dit? Aub advies |
|
|
Ik heb hier ieder gepost over het probleem wat ik heb met mijn buren omtrent mijn konijnen. Maar nu heb ik wederom een vraag.
Even in het kort nog een keer: Buren klagen over mijn konijnen, gemeente vindt het geen overlast en heeft mij een vergunning gegeven, buren hebben bezwaar gemaakt tegen vergunning. Er is een hoorzitting geweest op het gemeentehuis. Commissie geeft advies aan B&W over wel of niet in standhouden van vergunning. Het is nu wachten op uitspraak B&W, die kan ieder moment komen.
Buren zijn nu druk bezig met hun tuin aan te passen, extra schuttingen e.d. Waarschijnlijk hebben ze het idee dat ze niet heel erg sterk staan, anders wacht je toch even de uitslag af lijkt mij, maar goed. Buurman gaf vandaag aan mijn vriend aan dat als de uitslag voor ons positief uitpakt (als ik mijn dieren dus mag houden) ze verder gaan procederen en de kosten hiervan op ons willen verhalen. Mijn vraag is: kan dat??
Ik ben op dit moment geen partij. Mijn buren hebben een zaak tegen de gemeente. Volgens de gemeente veroorzaak ik geen overlast. Regelmatige onverwachtse inspecties bevestigen iedere keer dat het er bij mij keurig uitziet. De buren hebben een probleem met mij, terwijl de vraag is of er eigenlijk wel een probleem is. Kunnen de buren mij aansprakelijk stellen voor kosten die zij eventueel gaan maken? |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 11 apr 2009 18:18 Onderwerp: |
|
|
Hebben de buren ook een reden gegeven?
Voor zover ik kan opmaken uit het verhaal hebben de buren geen enkele rechtsgrondslag waarop ze een bedrag kunnen vorderen van jou. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 11 apr 2009 18:35 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk kunnen de buren jou aansprakelijk stellen, maar dat moet via de civiele procedure (dus: ze moeten daarvoor naar de gewone rechter). Of hun vordering wordt ingewilligd (en jij dan mede de kostenveroordeling aan de broek krijgt) is echter wat anders. Nu loopt echter het bestuursrechtelijk traject.
Als de bestuursrechtelijke procedure gunstig uitpakt voor jou, dan kan de buurman die procedure vervolgen (door eerst bezwaar aan te tekenen tegen het besluit van de gemeente en bij weigering daarvan in beroep te gaan bij de bestuursrechter) en het kan dus nog even duren voordat je definitief duidelijkheid hebt. In die procedure zie ik geen mogelijkheid om kosten op jou te verhalen, aangezien de wederpartij van buurman immers de gemeente is. Het gaat alleen over jouw activiteiten, maar jij bent geen partij.
In het eerder topic is al het nodige gezegd over een civiele procedure. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 6:57 Onderwerp: Re: Mag dit? Aub advies |
|
|
Mariska911 schreef: | Regelmatige onverwachtse inspecties bevestigen iedere keer dat het er bij mij keurig uitziet | Je buren hebben geklaagd over hoe het er bij jou uitziet en hoe hebben ze dat in hun bezwaarschrift precies geformuleerd? en de gemeente komt dat regelmatig onverwachts inspecteren? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 9:10 Onderwerp: Re: Mag dit? Aub advies |
|
|
Mariska911 schreef: | Buren zijn nu druk bezig met hun tuin aan te passen, extra schuttingen e.d. Waarschijnlijk hebben ze het idee dat ze niet heel erg sterk staan, anders wacht je toch even de uitslag af lijkt mij, maar goed. Buurman gaf vandaag aan mijn vriend aan dat als de uitslag voor ons positief uitpakt (als ik mijn dieren dus mag houden) ze verder gaan procederen en de kosten hiervan op ons willen verhalen. Mijn vraag is: kan dat??
|
Als je tegen iemand procedeert en je wint, dan volgt er over het algemeen een proceskostenveroordeling. Deze veroordeling zal - tenzij er sprake is van een intellectueel eigendomsprocedure - niet voldoende zijn om de daadwerkelijke kosten te dekken.
In uw geval procedeert buurman niet tegen u, maar tegen de gemeente. Als buurman bij u verhaal wil zoeken, zal hij dat op grond van 'onrechtmatige daad' moeten doen, maar aangezien u niets doet wat niet mag, zie ik niet op welke grond zo'n vordering zou kunnen slagen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 9:27 Onderwerp: Re: Mag dit? Aub advies |
|
|
StevenK schreef: | In uw geval procedeert buurman niet tegen u, maar tegen de gemeente. Als buurman bij u verhaal wil zoeken, zal hij dat op grond van 'onrechtmatige daad' moeten doen, maar aangezien u niets doet wat niet mag, zie ik niet op welke grond zo'n vordering zou kunnen slagen. | Mij lijkt, dat buurman, b.v. om redenen anders dan hoe er bij u uitziet, een civiele procedure tegen u kan beginnen. |
|
|
|
 |
Mariska911
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 10:17 Onderwerp: |
|
|
@nobility: zij geven aan nog steeds overlast te ondervinden van mijn konijnen. Zij verwachten volgens mij dat de uitslag voor hen negatief zal uitpakken. Zij willen dus naar de rechter en de kosten die zij hiermee maken willen ze op ons verhalen.
@tiksimone: bedankt voor de uitleg. Ik dacht al dat het zo zou zijn zoals je hebt omschreven, maar ik wilde dit toch nog een bevestigd zien.
@cvb: het ziet er bij mij keurig uit, dat kunnen mijn buren zelfs niet ontkennen. Zij klagen over stankoverlast, waardoor ze geen woongenot meer hebben. De gemeente komt echter continu op onverwachtse inspecties (om de buren ook tevreden te houden want de ambtenaar van de gemeente baalt er ook van dat hij mij continu moet controleren) en het is tot nu toe ALTIJD goed geweest. Volgens de gemeente dus netjes en geen overlastsituatie. Maar om welke andere redenen zouden ze tegen mij een civile procedure kunnen opstarten dan?
@stevenK: vanaf het moment dat ik hier ben komen wonen heb ik me aan alle regels gehouden. Ik heb zelf de gemeente erbij gehaald en me altijd aan de gestelde criteria gehouden. Ik doe dus inderdaad volgens mij niets onrechtmatigs.. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 14:42 Onderwerp: |
|
|
Als die ambtenaar weer komt, vraag hem dan even om kopietjes van zijn bezoekrapportjes. Zo veel als hij maar heeft. Altijd handig voor later.
Mocht hij die niet willen of kunnen geven, vraag of hij dan een verklaring wil afgeven over de data dat hij jou bezocht heeft en zijn bevindingen.
Echt balen als je op zo'n gespannen voet met de buren moet leven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 19:00 Onderwerp: |
|
|
Mariska911 schreef: | Maar om welke andere redenen zouden ze tegen mij een civile procedure kunnen opstarten dan? | Een andere reden dan die van de gemeente nl. hoe het er uitzag, mogelijk een handigheidje van de desbetreffende ambtenaar om over de steen des aanstoots, nl. stankoverlast, heen te praten.
Zie ook tikSimone schreef: | (dd. 11.4.09 dd 18:35 u) Natuurlijk kunnen de buren jou aansprakelijk stellen, maar dat moet via de civiele procedure (dus: ze moeten daarvoor naar de gewone rechter). Of hun vordering wordt ingewilligd (en jij dan mede de kostenveroordeling aan de broek krijgt) is echter wat anders. Nu loopt echter het bestuursrechtelijk traject | Civiel recht is heel anders dan bestuursrecht (een burger heeft een heel andere positie dan de gemeente; deze krijgt b.v. heel vaak gelijk); vandaar, dat buurman het elders probeert.
Daar zouden m.i. trouwens veel mensen op zich niet van opkijken; konijnen kunnen voor buren wel degelijk stankoverlast veroorzaken, maar de gemeente kan er voor kiezen die te bagatelliseren.
Hoewel makkelijker gezegd dan gedaan: je kunt b.v. ook buurman nog eens aanspreken en aanbieden de kwestie te schikken door de helft van de konijnen weg te doen?? daar maakt je het buurman bij zijn verdere procedure-plannen zeker niet makkelijker mee.
In ieder geval is er op dit moment geen konkrete vordering van buurman aan jou, die kan worden voorgelegd op dit forum voor kommentaar; de vraag is of het handig is om het zover te laten komen. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 19:41 Onderwerp: |
|
|
Gezien de geschetste situatie zou ik dat alvast wegdoen van konijnen niet overwegen, mede omdat zo'n actie als impliciet toegeven van overlast veroorzaken kan worden gezien. Bovendien denk ik dat die buren ook bij 5 konijnen nog wel blijven klagen.
Gewoon rustig afwachten en je dingetje blijven doen.
@ cvb: de gemeente heeft blijkbaar al wel meerdere keren ook wat over eventuele stank gezegd. Ik citeer uit het oude topic:
Quote: | De gemeenteambtenaar kwam en kon alleen beamen dat alles er prima eruit zag en dat hij het ook niet vond stinken e.d. |
Quote: | De gemeente heeft geen metingen uitgevoerd, maar gewoon geroken en ze roken wel wat, maar niet extreem en geen stank, hooguit een strolucht. En dat roken ze in de garage...niet erbuiten. |
De ambtenaar heeft ook geen reden om dat onderwerp te vermijden, want de klacht van de buren gaat er juist over en hij dient dáár op te controleren. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mariska911
|
Geplaatst: zo 12 apr 2009 20:59 Onderwerp: |
|
|
@tiksimone: we hebben al een hoorzitting gehad bij de gemeente. De gemeente had uiteraard een verweerschrift tegen het bezwaarschrift van de buren. In dit verweerschrift waren ook alle bezoekrapporten van de gemeenteabtenaar opgenomen. Wij hebben van alles kopieen en uiteraard bewaar ik alles wat deze zaak aangaat.
@cvd en tiksimone: Om mijn buren tegemoet te komen heb ik al eerder 8 konijnen weggedaan. Dat is een kwart van mijn fokstam. Dat lijkt misschien niet veel, maar voor een tentoonstellingsfokker is dit echt een hele moeilijke beslissing. Een fokstam bouw je in jaren op en je moet dus iets wegdoen waar je jaren hard aan gewerkt hebt. Deze 8 konijnen stonden buiten en ik had gedacht dat de overlast hiermee wel zou zijn afgelopen. Maar helaas, ze merken niet dat het minder is geworden. Let wel: er zitten maar 3 konijnen in de tuin. De overige 15 zitten in de garage. Ik verwacht dan ook niet dat minder konijnen het probleem zullen oplossen. Bovendien kan ik dan mijn hobby ook opzeggen. Het aantal konijnen wat ik nu heb is het absolute minimum ook goed te kunnen fokken voor tentoonstellingen.
Ik vind het inderdaad heel vervelend om op deze manier te wonen. Als het zou kunnen zou ik dit huis verkopen en iets anders zoeken. Maar helaas behoort dit op dit moment niet tot de opties.
De gemeente neemt de zaak overigens heel serieus. Zij hebben ook zeker begrip voor mijn buren. Maar er valt gewoon weinig te bagatelliseren want het ziet er echt prima en schoon uit. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 13 apr 2009 7:00 Onderwerp: |
|
|
vervallen, zie hieronder
Laatst aangepast door cvb op ma 13 apr 2009 8:50, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 13 apr 2009 7:49 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | het oude topic | Heb inmiddels dit topic gevonden; zie daar mijn verdere comments. |
|
|
|
 |
|