|
Auteur |
Bericht |
sterretjeys
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 10 apr 2009 19:33 Onderwerp: Beroep aantekenen? Verzoek ambsthalve wijziging ooit zin? |
|
|
Hallo,
Inmiddels is bekend dat men voor de aangifte van IB2008 men de alimentatie-verplichting (partner en kinder) ook in box3 als schuld kan opnemen. De bekende dubbele aftrek en een vermindering van de aanslag.
Bij de belasting heb ik ook voor de jaren VOOR 2008 deze nieuwe zienswijze van de Hoge Raad voor de inkomstenbelasting gemeld. Omdat ik bij enkele jaren nog geen definitieve aanslag heb gekregen, heb ik dit als wijziging van de aangifte ingediend. Ik heb gevraagd eea te coorigeren en heb nog geen reactie van de belastingen gehad.
Ook heb ik van jaren waar ik WEL een definitieve aanslag van heb gekregen een verzoek ambtshalve wijziging ingediend. Vrijwel direct na indienen kreeg ik een reactie terug dat dit was afgewezen. (immers beleid van de belastingdienst is dat niet wordt teruggekomen op aanslagen die ten tijde van het ontstaan van nieuwe jurisprudentie of nieuwe beleid vaststonden. Aanslagen staan onherroepelijk vast)
WIE HEEFT HIER ERVARING MEE? Toch beroep aantekenen tegen deze uitspraak? Met zo'n reactie van de belastingen heeft een verzoek ambtshalve wijziging toch nooit zin..........! (het instrument verzoek ambthalve wijziging is juist bedoeld om te gebuiken als eea definitief is vastgesteld. Als iets niets definitief is vastgesteld kan mijn nog wijzigen of bezwaar indienen en is m.i. niets aan de hand. WANNEER HEEFT EEN VERZOEK AMBSTHALVE WIJZIGING DAN WEL ZIN? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 10 apr 2009 20:40 Onderwerp: |
|
|
Tegen een weigering om ambtshalve te herzien staat geen bezwaar of beroep open.
Als de aanslag nog niet onherroepelijk is (dus nog niet definief, of de bezwaartermijn is nog niet verstreken), dan moet wijziging wel mogelijk zijn. Bezwaar maken is de manier.
Een verzoek om ambtshalve wijziging heeft blijkbaar geen zin in gevallen waarin het gaat om wijziging van de jurisprudentie. Er zijn tal van andere situaties denkbaar. Daarin kan zo'n verzoek dus mogelijk wel zin kunnen hebben. Hoe dan ook, de belastingdienst mag zelf bepalen hoe zij met zo'n verzoek omgaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|