|
Auteur |
Bericht |
rxw
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 21:29 Onderwerp: ontbinden offerte na mondelinge toezegging |
|
|
hallo allemaal,
Wij zijn zo stom geweest om afgelopen woensdag avond een offerte te tekenen voor het verstrekken van een opdracht voor het bouwen en ontwikkelen van een huis. (particulier opdrachtgeverschap). Volgens de verkoper was het een intentieverklaring waar nog niets definitiefs aan was omdat wij nog geen koop- aanneemovereenkomst getekend hebben. Nu vraag ik mij af is dit zo, en op welke basis zouden wij hier nog onderuit kunnen? Algemene voorwaarden hebben wij nog niet gehad. Dus mijn inziens zijn er geen ontbindende voorwaarden van toepassing. Is er nog hoop voor ons |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 6:28 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij zaak dat je zo spoedig mogelijk de andere partij op de hoogte stelt (schriftelijk) van de twijfels die je nu nog hebt omtrent het al dan niet verstrekken van de opdracht. Onder omstandigheden kan het namelijk zo zijn, dat je niet meer onder een dergelijke intentieverklaring uitkomt, vanwege de verwachtingen die dan inmiddels zijn gewekt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 11:07 Onderwerp: |
|
|
Heeft die overeenkomst/intentieverklaring ook betrekking op de koop van grond? Je schrijft namelijk "verkoper". Bedoel je verkoper of opdrachtnemer?
Of is die intentieverklaring in principe gelijk aan de koop-aanneemovereenkomst?
Als het gaat om de koop van grond, dan kun je vandaag nog ontbinden op grond van art. 7:2 lid 2 BW. Doe dat dan (voor de zekerheid). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rxw
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 15:38 Onderwerp: |
|
|
dank voor de reacties.
Het gaat hier enkel om het verstrekken van de opdracht voor het tekenen en bouwen van het huis. Dus niet de grond. Gisteravond heb ik een mail gestuurd waarin ik aangeef dat zij tot nadere orde niks moeten ondernemen, daar wij het eerst definitief eens moeten worden over het ontwerp en de daarbij behorende prijs.
Ik heb in deze mail ook aangeven dat we mondeling hebben afgesproken dat er nog niets definitiefs is aan het tekenen van dit document.
Persoonlijk vind ik dat zij behalve het maken van de schetstekeningen nog niets gedaan hebben. Daarnaast zijn we nog niks overeen gekomen over start bouw, aantal werkbare dagen etc. Ook is er nog geen tekening akkoord bevonden (ondertekend)
Dan kan je hier toch nog niet aan vast zitten. Dit zou dan betekenen dat wij vast zitten aan de grillen van dit bedrijf en alles maar moeten accepteren.
Ik zal vanavond even de door ons ondertekende tekst hierop zetten. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 16:16 Onderwerp: |
|
|
rxw schreef: | dank voor de reacties. ...zetten. | Over veel punten in deze post kun je van mening verschillen; zou om te beginnen bona fides' goede raad opvolgen en daarbij niet vergeten het genoemde art nr te vermelden. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 22:21 Onderwerp: |
|
|
Je komt in dit geval bij 7:766 BW uit (de bepalingen over aanneming van werk en meer specifiek bouw van een woning voor een particulier).
ik zet het artikel hier even voor je neer:
wetboek-online.nl schreef: | 1.
Een overeenkomst als bedoeld in artikel 765 wordt schriftelijk aangegaan.
2.
De tussen partijen opgemaakte akte of een afschrift daarvan moet aan de opdrachtgever ter hand worden gesteld, desverlangd tegen afgifte aan de aannemer van een gedateerd ontvangstbewijs. Gedurende drie dagen na deze terhandstelling heeft de opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden. Komt, nadat de opdrachtgever van dit recht gebruik gemaakt heeft, binnen zes maanden tussen dezelfde partijen met betrekking tot dezelfde te bouwen woning opnieuw een overeenkomst tot stand, dan ontstaat het recht niet opnieuw.
3.
De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de overeenkomst strekt tot de bouw van een woning op grond die de opdrachtgever reeds toebehoort, en de overeenkomst niet met de koop van deze grond in verband staat. |
Maar ja, als jij de grond al zelf had, dan speelt het artikel niet, zoals je ziet.
De termijn van 3 dagen begint wanneer je een afschrift van de overeenkomst hebt ontvangen. Wanneer heb je die gekregen?
Het hangt een beetje van de inhoud van de offerte af of deze gezien kan worden als overeenkomst. Op grond van wat je beschrijft zou ik ht eerder beoordelen als een leidraad/grove schets en niet als een definitieve overeenkomst. Wel zou de ander kunnen stellen dat bij hem gerechtvaardigd vertrouwen is gewekt dat jullie op den duur wel tot overeenstemming gaan komen, mede gezien je recente mail aan hen (daar wij het eerst definitief eens moeten worden over het ontwerp en de daarbij behorende prijs). Als je het nu al helemaal afkapt, dan wordt het wat lastig. Dat kan er wel toe leiden dat jij gehouden bent de kosten die tot nu toe door de ander zijn gemaakt te vergoeden.
Maar je moet altijd maar zien of een bedrijf dat wel gaat vorderen.
Conclusie: je zit er m.i. niet met handen en voeten aan vast, maar je hebt je toch al wel voor een deel verbonden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|