|
Auteur |
Bericht |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 14:24 Onderwerp: Oud BW |
|
|
Weet iemand misschien of het oude BW ergens op internet te vinden is? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 17:29 Onderwerp: |
|
|
Ik durf niet te zeggen dat het oude BW niet op internet te vinden is, maar in ieder geval is het goed verstopt.
In de Kluwer wetbundels 2004/2005 en 2005/2006 vind ik onder "I, 4" een tweetal transponeringstabellen tussen het nieuwe en het oude BW. Dat zou je een eind op weg moeten helpen (als je die hebt... anders misschien de Vermande)? Afhankelijk van wat je precies nodig hebt natuurlijk.
(Vreemd genoeg verwijst de huidige Kluwer in het register nog wel naar transponeringstabellen, maar het deel "I, 4" mist bij mij.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 18:01 Onderwerp: |
|
|
Ik heb geen transponeringstabel maar als ik me niet vergis dan ben ik op zoek naar (in elk geval) 2 artikelen die niet meer bestaan, dus die ook niet in de transponeringstabel terug te vinden zullen zijn: art. 129 van het oude Wetboek van burgerlijke rechtsvordering en art. 719 van het oude BW. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 18:32 Onderwerp: |
|
|
Volgens mijn tabellen bestaan die 2 artikelen inderdaad niet meer.
Ik neem aan dat je deze verwijzing naar art 129 Rv (oud) en deze naar art 719 BW (oud) zelf al gevonden hebt.
Quote: | 13. Art. 719 (oud) BW bepaalt dat wegen aan verscheidene geburen gemeen en hun tot een uitweg dienende, niet dan met gemeenschappelijke toestemming kunnen worden verlegd, opgeheven of tot een ander gebruik gebezigd dan waartoe zij bestemd zijn geweest. |
Op grond van de overgangswet is art 719 blijkbaar nog steeds van toepassing. Zie ook hier.
Het zou inderdaad wel prettig zijn om over de tekst van het oude BW te kunnen beschikken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 18:51 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel, die van 129 had ik nog niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 04 mrt 2007 19:06 Onderwerp: |
|
|
Graag gedaan, en mocht je ooit nog een link naar het oude BW vinden... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2007 22:38 Onderwerp: |
|
|
Het BW van Suriname lijkt vast en zeker op ons oude BW. Helaas vind ik maar kleine stukjes: hier en hier. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rene
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 20:47 Onderwerp: oud BW |
|
|
Er i wel iets te vinden op http://www.recht4all.nl/wetten/wetten.htm
(maar niet volledig)
Wel volledige "oude " BW te vinden in de bibliotheek
b.v. Bibliotheek Roterdam, daar hebben de wetten op cd rom van alle jaren |
|
|
|
 |
iuRens
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 15:52 Onderwerp: |
|
|
Hee, wat super!!!! Ik heb er vorige week nog naar gezocht en hem 'm toen niet gevonden.
Heel erg bedankt, evenals voor de link naar Diephuis. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 15:53 Onderwerp: |
|
|
Dit is wel een heel oud oud BW  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 16:08 Onderwerp: |
|
|
Nou is het weer de kunst om eventuele veranderingen tussen die en 1992 op te sporen maar daar helpt de Parlementaire geschiedenis wel weer bij. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 1:52 Onderwerp: |
|
|
Mooi  _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
De Toffe Toga
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 15:45 Onderwerp: echt ontzettend handig |
|
|
Aan degene die dat oud BW gevonden heeft, hulde ! Gaat me goed van pas komen bij de bestudering van de rechtspraak voor het tentamen Goederenrecht (Blaauboer/Berlips uit 1905 bijv.). |
|
|
|
 |
Mari
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 08 jan 2011 13:21 Onderwerp: |
|
|
Omdat ik ga afstuderen in Jakarta zou ik graag een vertaling in het engels van het oude burgerlijk wetboek will hebben.
Weet ieman of er uberhaupt een vertaling is en waar ik dit kan vinden? |
|
|
|
 |
|