|
Auteur |
Bericht |
lubo100
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 11:02 Onderwerp: Auto verkopen, ANWB keuring, schade. |
|
|
Beste allemaal,
Ik zou graag jullie visie willen hebben op de volgende casus.
Ik heb mijn auto te koop staan op marktplaats voor 10.000 Euro.
Een meneer belt mij en zegt dat hij wil komen kijken. Hij komt kijken, maakt samen met mij een proefrit en zegt “ik heb wel interesse, maar ik wil de auto graag onderwerpen aan een ANWB-totaalkeuring voordat ik overga tot koop”.
(http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen/aankoopkeuring,/aankoopkeuring---totaalkeuring.html)
Ik stem daarmee in en we spreken af dat hij morgen de auto zal ophalen bij mij thuis. ’S avonds stel ik thuis het volgende eenvoudige contract op.
----
Ik <naam koper> verklaar dat ik de auto van <naam verkoper> leen voor het laten doen van een ANWB totaalkeuring te Utrecht op <datum>.
Ik <naam koper> verklaar dat ik alle schade welke ontstaat op de leendag <datum> aan de auto zal vergoeden aan <naam verkoper> tot een maximum van de vraagprijs van de auto te weten 10.000 (tienduizend) Euro.
Ik <naam koper> verklaar dat ik een vergoeding van 50 (vijftig) Euro zal betalen aan <naam verkoper> indien ik niet overga tot koop van de auto.
<handtekening en naam koper>
----
De meneer komt de dag erna netjes langs en gaat akkoord en tekent mijn contract.
Hij rijdt naar Utrecht, laat de auto keuren en op de terugweg veroorzaakt hij een ongeluk. De auto wordt door de verzekeringsmaatschappij ‘total-loss’ verklaard.
Even los van het hele verzekeringsverhaal, het is immers mijn auto, ik heb hem toestemming gegeven om erin te rijden dus zal mijn no-claim eraan gaan en zal ik moeten opdraaien voor de verzekeringskosten (verhoging premi, trede terug etc). Ik neem aan dat die gedachtegang correct is?
Vraag is nu: kan ik van de koper middels het contract de 10.000 Euro vorderen?
(de 50 euro van de benzine is nu even minder van belang zoals jullie wel zullen begrijpen).
Alvast heel hartelijk dank voor jullie advies / hulp / opmerkingen.
Groeten,
Luc |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 11:53 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me wel.
Zorg er wel voor dat je eerst die € 10.000 claimt van de kandidaatkoper, en alleen de overige schade van je verzekering. Want als de verzekering alles betaalt, zou je in principe geen schade meer hebben. (Op het verlies aan no-claim na, maar dat verlies is niet zo eenvoudig om te rekenen naar één bedrag.)
Het lijkt me goed om te overleggen met je verzekering wat het verstandigst is.
Denkbaar is trouwens ook dat je op grond van onrechtmatige daad (dus buiten het contract om) je volledige schade op de kandidaatkoper kan verhalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lubo100
|
Geplaatst: vr 27 mrt 2009 10:30 Onderwerp: |
|
|
Dankje bona fides.
De boek/dagwaarde van de auto werd door de verzekeringsmaatschappij vastgesteld op 8500 Euro.
Aangezien ik all-risk verzekerd was krijg ik dat bedrag dus uiteindelijk terug.
Kan ik nu middels 6:162 die overige 1500 vorderen van de kandidaat-koper?
En hoe kan ik dat het best aanhangig maken?
p.s: de kandidaat-koper heeft mij telefonisch laten weten niet te willen betalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 27 mrt 2009 11:37 Onderwerp: |
|
|
Wat is de totale schade?
Als alleen jouw auto is beschadigd en er geen schadeclaims zijn van andere partijen, dan heb jij slechts 8500 euro schade. Meer dan je schade kun je niet vergoed krijgen.
Het lijkt erop dat nu gebeurt waarvoor ik had gewaarschuwd. De verzekering betaalt, dus de kandidaatkoper komt ermee weg. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lubo100
|
Geplaatst: vr 27 mrt 2009 11:48 Onderwerp: |
|
|
De totale schade bedraagt: 9250 euro, meer dan de dagwaarde dus total-loss.
Er is wel een claim van de tegenpartij (vrachtauto) waarbij de schade 10.000 euro bedraagt, maar die pakt mijn verzekeringsmaatschappij op. Ik ga daarmee 2 tredes terug, verlies mijn no claim en ga 35 euro per maand meer betalen, echter: ik heb nu geen auto meer, dus eigenlijk ga ik niets meer betalen. Pas bij een volgende autoverzekering merk ik daar iets van.
De maximale 10.000 Euro in het contract van de vraagprijs is dus verder niet relevant (te gebruiken)?[/u] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 27 mrt 2009 12:44 Onderwerp: |
|
|
lubo100 schreef: | De totale schade bedraagt: 9250 euro, meer dan de dagwaarde dus total-loss. |
Bedoel je dat de kosten van herstel 9250 euro zouden bedragen? Dat is meer dan de dagwaarde, dus de totale schade is dan gelijk aan de dagwaarde.
Quote: | Er is wel een claim van de tegenpartij (vrachtauto) waarbij de schade 10.000 euro bedraagt, maar die pakt mijn verzekeringsmaatschappij op. |
Dan is het te hopen dat de tegenpartij zich daarbij neerlegt.
Quote: | Ik ga daarmee 2 tredes terug, verlies mijn no claim en ga 35 euro per maand meer betalen, echter: ik heb nu geen auto meer, dus eigenlijk ga ik niets meer betalen. Pas bij een volgende autoverzekering merk ik daar iets van. |
Je moet proberen je verzekering duidelijk te maken dat de schade kan worden verhaald op de kandidaatkoper. Misschien pakt je verzekering dat op.
Quote: | De maximale 10.000 Euro in het contract van de vraagprijs is dus verder niet relevant (te gebruiken)?[/u] |
Nee, want daar kom je niet aan. Tenzij je de toekomstige extra kosten door het verlies aan no-claim in rekening brengt. Niet onmogelijk denk ik, maar een lastige rekensom en succes lijkt me niet gegarandeerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|