Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 20 jun 2025 10:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

contact verbod grootouders in testament
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 7:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je noemde TBS als antwoord op mijn vraag of er straf moet worden gesteld op het niet-aardig voor elkaar zijn.

Misschien bedoelde je dat niet zo, maar dan lijkt het me handig om zorgvuldiger te formuleren. Je geeft hier de indruk dat je familieleden gevangenisstraf en TBS wilt opleggen als zij niet hun best doen om er een leuke familie van te maken.

Ook al bedoel je dat (heel misschien) niet zo, zo schrijf je het wel. En daardoor stuit je hier op nogal wat onbegrip, want tja, gevangenisstraf en TBS op niet-aardig zijn voor elkaar slaat gewoon helemaal nergens op.
http://www.volkskrant.nl/vk-online/20090321/public/index.html pag 3.
Deze link werkte op 1.11.09 niet meer; zie http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1167597.ece/Onterechte_tbs_na_vijftien_jaar_opgeheven

Laatst aangepast door cvb op zo 01 nov 2009 16:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat je het bericht bedoelt over de persoon die 15 jaar in een TBS-kliniek heeft gezeten zonder ziek te zijn geweest.

De link met TBS krijgen wegens niet-aardig zijn ontgaat mij volledig.

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik neem aan dat je het bericht bedoelt over de persoon die 15 jaar in een TBS-kliniek heeft gezeten zonder ziek te zijn geweest.

De link met TBS krijgen wegens niet-aardig zijn ontgaat mij volledig.
Je vrouw met een bijl op haar hoofd slaan is m.i., om in jouw termen te blijven, niet-aardig net als een stiefdochter van 14 op straat gooien.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad niet aardig.

Maar je redenering is dus dat je dit kunt omdraaien? Dan maak je een elementaire logische denkfout.

Als ik mijn buurvrouw neersteek, ben ik niet aardig voor mijn buurvrouw en verdien ik straf. Maar dat kun je niet omdraaien: als ik niet aardig ben voor mijn buurvrouw, dan impliceert dat niet dat ik mijn buurvrouw neersteek en/of dat ik straf verdien. Als ik bijvoorbeeld mijn buurvrouw altijd negeer en nooit groet, dan ben ik niet aardig voor haar, maar dat is geen reden waarom ik straf zou verdienen.

Jouw redenering is logisch ongeldig. Dat is niet verrassend, want je conclusie (op niet aardig zijn staat gevangenisstraf en TBS) gaat lijnrecht in tegen wat het gezonde verstand vertelt.

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat is inderdaad niet aardig.

Maar je redenering is dus dat je dit kunt omdraaien? Dan maak je een elementaire logische denkfout.

Als ik mijn buurvrouw neersteek, ben ik niet aardig voor mijn buurvrouw en verdien ik straf. Maar dat kun je niet omdraaien: als ik niet aardig ben voor mijn buurvrouw, dan impliceert dat niet dat ik mijn buurvrouw neersteek en/of dat ik straf verdien. Als ik bijvoorbeeld mijn buurvrouw altijd negeer en nooit groet, dan ben ik niet aardig voor haar, maar dat is geen reden waarom ik straf zou verdienen.

Jouw redenering is logisch ongeldig. Dat is niet verrassend, want je conclusie (op niet aardig zijn staat gevangenisstraf en TBS) gaat lijnrecht in tegen wat het gezonde verstand vertelt.
Waag me nooit aan redenaties betreffende gedrag van de overheid, behalve dan met het ergst denkbare rekening te houden.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En daarom doet het er niet toe dat jouw redenering kant noch wal raakt?

Goed, het gaat ons niet lukken om op dezelfde frequentie te geraken.

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 2:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Woont de moeder van 070775 nog samen met stiefvader is een vraag die onbeantwoord is gebleven.

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 3:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Woont de moeder van 070775 nog samen met stiefvader is een vraag die onbeantwoord is gebleven.

Om de situatie beter te begrijpen kan dat inderdaad van belang zijn, maar het is hoe dan ook het recht van 070775 om ervoor te kiezen geen contact meer te willen met haar moeder. En als ik het me goed herinner was de kans klein dat haar moeder recht op omgang met de kinderen van 070775 zou hebben.

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
maar het is hoe dan ook het recht van 070775 om ervoor te kiezen geen contact meer te willen met haar moeder
Nog lang niet hetzelfde als: het is hoe dan ook het recht van 070775 om geen contact meer te hebben met haar moeder.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar heb je gelijk in. Ik moet het beter formuleren: het is hoe dan ook het recht van 070775 om geen contact meer te hebben met haar moeder.

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
het is hoe dan ook het recht van 070775 om geen contact meer te hebben met haar moeder.
Op welke grond??
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de grond dat we in een vrij land leven.

Als ik geen contact meer wil hebben met mijn ouders, dan is er geen grond waarop mijn ouders contact met mij juridisch kunnen afdwingen.

HenkR

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
HenkR schreef:

Om de situatie beter te begrijpen kan dat inderdaad van belang zijn

Nja dat is ook weer zo wat.

Het werkelijke gevaar lijkt te komen van de stiefvader van 070775 en de weerstanden van 070775 jegens haar moeder zijn blijkbaar ontstaan omdat haar moeder ooit de partij van stiefvader koos.

Dat zijn twee zaken van verschillende importantie.

Het gaat m.i. dan om niet om het 'beter begrijpen' van de situatie maar om de mate van gevaarzetting voor de kinderen in de twee verschillende gevallen.
Ook de 'familiebinding' speelt daarin mee want stiefvader is een 'buitenstaander'.

Los van de 'rechten en plichten' die mensen in hun sociale leven bezitten.

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar ben ik het wel mee eens, en voor de "begrijpelijkheid" van de beslissing die 070775 heeft genomen is dat zonder meer van belang.

Maar, stel nu dat geen normaal mens, alle omstandigheden kennende, de beslissing van 070775 om geen contact meer te hebben met haar moeder zou begrijpen. Wat dan? Dat verandert niets aan de situatie, want 070775 kan niet worden gedwongen om op haar beslissing terug te komen. Ze staat in haar recht om in haar standpunt te volharden.

(Het zal duidelijk zijn dat ik er nu alleen juridisch naar kijk. Maar 070775 heeft aangegeven dat ze niet vraagt om een mening, maar om (juridisch) advies. En dat moeten we denk ik accepteren... ze hoeft hier niet in te gaan op details die juridisch strikt genomen niet van belang zijn.)

HenkR

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Maar, stel nu dat geen normaal mens, alle omstandigheden kennende, de beslissing van 070775 om geen contact meer te hebben met haar moeder zou begrijpen. Wat dan? Dat verandert niets aan de situatie, want 070775 kan niet worden gedwongen om op haar beslissing terug te komen. Ze staat in haar recht om in haar standpunt te volharden.

(Het zal duidelijk zijn dat ik er nu alleen juridisch naar kijk. Maar 070775 heeft aangegeven dat ze niet vraagt om een mening, maar om (juridisch) advies. En dat moeten we denk ik accepteren... ze hoeft hier niet in te gaan op details die juridisch strikt genomen niet van belang zijn.)

Ja daar heb je inderdaad een punt.

Maar zo gauw een rechter naar deze materie kijkt, zal mijn tot dusverre onbeantwoordde vraag aan de orde komen. En dan is het weer wel 'juridisch'.
Ook als er geen rechter naar gaat kijken blijft mijn vraag aan de orde, ook voor gewone mensen.

Denk ik.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds