|
Auteur |
Bericht |
atomic
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 0:52 Onderwerp: Bevel tot betaling door deurwaarder |
|
|
In mei 2004 ben ik gestopt met betaling van partneralimentatie wegens o.a artikel 160.
In september 2008 ben ik voor het eerst gesommeerd door een advocaat van ex de pa te hervatten en de achterstand te voldoen.
Partijen zijn bij convenant in juli 1998 een PA + niet wijzigingsbeding overeengekomen. Convenant is nooit aan rechter voorgelegd.
De echtscheidingsbeschikking is gegeven op basis van een eenzijdig verzoekschrift en een gezamelijke brief/instemmingsverklaring "zal zich niet verweren tegen de echtscheiding, partijen hebben volledig overeenstemming bereikt over de gevolgen van de echtscheiding"
De beschikking augustus 1998 bevatte echter een PA uitvoerbaar bij voorraad op basis van het verzoekschrift, wat dus niet de bedoeling was. Door het niet wijzigingsbeding in het convenant kon de PA niet gewijzigd worden. Toenmalige advocaten hebben dit direct onderkend en de bepalingen van de beschikking bij aanvullende overeenkomst buiten werking gesteld en verwezen naar het gesloten convenant.
De advocaat vordert nu op basis van het convenant en meent de executoriale titel te hebben op basis van de beschikking.
De vordering is onbegrijpelijk en niet bepaalbaar door het ontbreken van inkomensgegevens van ex in verband met jaarlijkse verrekening.
Mijn ex had voor 1 mei 2004 volgens convenant haar inkomen op moeten geven over 2003 en mij terugbetalen. Dit is niet gebeurd, derhalve is er mijn inziens ook sprake van schuldeisersverzuim.
De deurwaarder is nu 2 keer bij me langs geweest, echter heeft afgezien van betekening/bevel en is teruggegaan naar zijn opdrachtgever.
Ik heb een klacht ingediend bij de deken over deze advocaat, die momenteel in behandeling is.
In het eerste verweer van de advocaat zit als bijlage een brief van hem hij wederom de deurwaarder verplicht te betekenen/bevel te doen. (hij wacht het oordeel van de deken dus niet af). Verder stelt hij dat hij op basis van het hogere bedrag in de beschikking het hem vrij staat de afspraken uit het convenant te executeren. Verder baseert hij zich op gegevens/beweringen van zijn cliënte en onthoudt zich voor het overige te reageren om de emoties tussen partijen niet nodeloos te doen verhitten.
De deurwaarder heeft vooralsnog de advocaat laten weten alle zorgvuldigheid in acht te willen nemen, dat hij geen bevel kan doen op basis van het convenant en gevraagd de vordering nader te specificeren.
Als een advocaat een deurwaarder dwingt te betekenen en bevel tot betaling te doen is de deurwaarder dit wettelijk verplicht? Ook als hij overtuigd is dat de alimentatiebeschikking misbruik is en de hoogte van de vordering niet bepaalbaar?
Tenminste twee eerdere advocaten van ex hebben afgezien van te vorderen. Is er niet een minimale onderzoeksplicht voor een advocaat om de reden hiervan te onderzoeken? Mag een advocaat vorderen terwijl hij weet dat zijn cliënte in schuldeisersverzuim is en de vordering niet accuraat bewezen kan worden?
Ik wil een executiegeschil voorkomen, daar kosten veelal gecompenseerd worden. Ook indien de tegenpartij een kostenveroordeling zou krijgen ben ik hier niet blij mee, daar dit ten koste gaat van een dochter van mij. Mijn betaalde KA voor haar wordt al afgetrokken van de bijstanduitkering van ex.
Voor zover ik kan beoordelen is het belang van ex, mij en de 2 kinderen bij mij zoveel mogelijk schade te berokkenen. De PA vordering zal immers als hij toegewezen zou worden grotendeels terugbetaald moeten worden aan de bijstand.
Kan de advocaat van tegenpartij veroordeeld worden voor kosten zonder deze op zijn cliënte te kunnen verhalen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 10:36 Onderwerp: Re: Bevel tot betaling door deurwaarder |
|
|
atomic schreef: | Als een advocaat een deurwaarder dwingt te betekenen en bevel tot betaling te doen is de deurwaarder dit wettelijk verplicht? Ook als hij overtuigd is dat de alimentatiebeschikking misbruik is en de hoogte van de vordering niet bepaalbaar?
|
Als de deurwaarder twijfelt, dan kan hij of zij zelf een executiegeschil aanhangig maken. |
|
|
|
 |
Leo855
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 mrt 2009 23:44 Onderwerp: |
|
|
Uit jouw verhaal valt op te maken dat de rechtbank (slechts) heeft vastgesteld dat partijen overeenstemming hebben bereikt. De rechtbank heeft dus niet bepaald dat alimentatie verschuldigd is. Heel af en toe kom je nog beschikkingen tegen waarin wordt verwezen naar een convenant. Of een beschikking voor tenuitvoerlegging vatbaar is hangt af op welke wijze daarin wordt verwezen naar het convenant (dus min of meer bepalingen in het convenant worden overgenomen). In jouw geval lijkt mij daar geen sprake van te zijn, dus het is terecht dat de deurwaarder weigert tot betekening en bevel over te gaan. Een beetje deurwaarder zal in een dergelijk geval, als er een beroep wordt gedaan op zijn/haar zgn. ministerieplicht, zich zelf tot de voorzieningenrechter wenden. |
|
|
|
 |
atomic
|
Geplaatst: vr 13 mrt 2009 18:54 Onderwerp: |
|
|
Deurwaarder (aardige en nette kerel) kwam vandaag wederom langs om te betekenen/bevel van betaling te doen.
In eerste instantie vond hij dat ik nu maar een executiegeschil op moest starten, omdat het zijn ministerieplicht is,hij niet mag weigeren en zijn opdrachtgever(advocaat ex) blijft volharden.
Aangegeven dat ik zeker een executiegeschil zal opstarten, maar ook een tuchtklacht zal indienen tegen hem daar hij zelf ook twijfel heeft geuit over de geldigheid van de titel.
Hij is toen naar zijn auto gegaan om een andere gerechtsdeurwaarder te raadplegen en besloot om wederom niet te betekenen/bevel tot betaling te doen en gaf aan maandag zo goed als zeker zelf een verzoek te gaan richten aan de kortgedingrechter.
Hoe verloopt zo'n procedure die opgestart wordt door de deurwaarder?
Ik neem aan dat de kosten gedragen moeten worden door zijn opdrachtgever? Zijn er verschillen met een normaal executiegeschil?
Worden onderliggende partijen, nu als belanghebbende uitgenodigd? Kan je daar zonder advocaat verschijnen? Mogen extra stukken overlegd worden voor zover de deurwaarder deze niet heeft bijgesloten? |
|
|
|
 |
atomic
|
Geplaatst: za 21 mrt 2009 19:02 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels heeft deurwaarder zich tot voorzieningenrechter bij rechtbank gewend vanwege gerezen bezwaar bij executie.
Heeft niemand info over dit specifieke kortgeding? b.v. procesregelement
Op rechtspraak.nl kon ik alleen vinden dat dit kortgeding art 438 lid 4 niet onder het normale procesregelement valt. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 21 mrt 2009 19:30 Onderwerp: |
|
|
atomic schreef: | Inmiddels heeft deurwaarder zich tot voorzieningenrechter bij rechtbank gewend vanwege gerezen bezwaar bij executie.
Heeft niemand info over dit specifieke kortgeding? b.v. procesregelement
|
Een kort geding heeft geen procesreglement  |
|
|
|
 |
atomic
|
|
|