Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 0:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oma's belastingvrije schenkingen en erfenis voor kerk
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marziozie

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 15:34    Onderwerp: Oma's belastingvrije schenkingen en erfenis voor kerk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn oma heeft een aantal jaar terug twee keer een herseninfarct gehad en is op dit moment niet meer helder aanspreekbaar en niet meer bij haar volle verstand.

Voordat ze het infarct kreeg heeft ze mijn vader aangesteld als volmachtigde op alle gebieden om haar financiële zaken te regelen. Mijn oma heeft mijn vader en zijn broer ook vaak een belastingvrij schenking gedaan, hoewel dat niet elk jaar was. Na het eerste infarct heeft ze tegen mijn vader gezegd dat hij gewoon de schenkingen moet blijven regelen en wanneer de volgende schenking zou gebeuren, ook mij als kleindochter, een belastingvrije schenking moest geven. Na het tweede infarct ging het vrij snel slechter met oma en nu is ze niet meer in staat om iets te doen.
Vraag is nu, mag mijn vader, uit naam van oma, nog steeds de schenkingen blijven uitvoeren? Ze heeft het gezegd, maar het staat niet zwart op wit. Het staat vrij raar om een schenking naar jezelf te doen uit naam van....

Tweede vraag: oma heeft een testament laten opstellen. Dat deed ze zo'n beetje om de haverklap. In het naar ons weten laatste testament staat dat 'de kerk' het erfgenaam is. Met daarbij een hele rits legaten. Mijn vader en zijn broer zijn legaten voor een x-bedrag en daarnaast een heleboel goede doelen, ook voor een x-bedrag. Naar mijn weten krijgen de legaten als eerste hun deel, wat er overblijft gaat naar de erfgenaam.
Mijn oma was in haar goede jaren erg kerkelijk, deed ook heel veel vrijwilligerswerk voor de kerk en deed ook regelmatig een schenking. Na haar eerste infarct is ze goed opgeknapt en heeft ze bij volle verstand gezegd dat ze zeer terleurgesteld was in de kerk (de pastoor en mensen eromheen). De pastoor is bijvoorbeeld maar 1 keer bij haar op bezoek geweest toen het zo slecht ging met haar en dat heeft haar veel pijn gedaan. Ze was van plan om de kerk te onterven. Maar helaas is daarop een tweede infarct gekomen waar ze nooit meer goed is uitgekomen en ze heeft haar testament niet meer kunnen veranderen.
Is hier nog iets aan te doen? Hoe werkt nou zoiets als een kerk dat erfgenaam is? Kan je die als erfegaam uitschakelen? Hebben die achteraf inzicht in oma's financiële verkeer? Kunnen mijn vader en zijn broer aanspraak maken op geld na haar dood?
Oma is trouwens geen bloedverwant, ze is getrouwd met de vader van mijn vader. Is er dan nog sprake van kindsdeel?

Alvast bedankt voor elk antwoord.
!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marziozie

BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er misschien toch iemand die hier een antwoord op heeft? Of is het een niet-netjes-zaakje. Ik begrijp goed dat het er uit ziet als de boel omzeilen en eerlijk gezegd komt er ook wat hebberigheid bij kijken. Maar ja, het is ook zo jammer dat je bijna erfgenaam was maar door een tweede infarct lopen er nu een hoop centjes langs ons heen.
Is het trouwens ook niet zo, dat als alle legaten hun X-bedrag ontvangen, en er blijft weinig meer over voor het erfgenaam, de kerk, dat dat dan gewoon jammer voor de kerk is? Of kunnen ze dan om inzicht vragen in het afgelopen financiële verkeer van oma?

Ik hoop dat er toch iemand is die hier een antwoord op heeft. Alvast bedankt.
lawyer

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar oud recht kan het in ieder geval niet (art. 1714 BW (oud) en Hof Den Haag 30 oktober 1933, W 12764). Bij "overtreding" levert dit absolute nietigheid van de schenking op.

Ik neem aan dat het onder het huidige recht niet anders is, maar ik weet het nog niet zeker. Schenking staat tegenwoordig in boek 7 BW, maar daar kom ik zo één-twee-drie niet een vergelijkbare bepaling tegen. Ik zal nog even verder zoeken.
Bartaz

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag 1:

Je vader heeft een bijzondere volmacht gekregen van je oma om geld over te maken naar zichzelf en andere familieleden. De wet zegt dat hij alleen zelf als wederpartij van de volmachtgever mag optreden (geld aan zichzelf overmaken in dit geval dus) wanneer de inhoud van de te verrichten rechtshandeling zo nauwkeurig vaststaat, dat strijd tussen beider belangen uitgesloten is. (3:68 )

Er moet dus -zoals ik het lees- nauwkeurig vaststaan welk bedrag er wordt overgemaakt en met welke frequentie. Aangezien je aangeeft dat dat hier niet is gebeurd, lijkt het mij dat er duidelijk strijd tussen beider belangen mogelijk is en dat het doen van schenkingen aan zichzelf niet mogelijk is.

Eventueel is het mogelijk om je oma onder curatele te laten stellen bij de kantonrechter (1:378) en je vader dan als curator te laten aanstellen (1:383 lid 1). Echter, hij zal dan voor grote schenkingen/giften steeds toestemming moeten vragen van de kantonrechter (1:386 lid 1 jo. 1:345 lid 1 sub b). Of de kantonrechter toestemming geeft om de gift te doen is dan natuurlijk maar de vraag...

----------------------

Over je tweede vraag:

Het herroepen van een uiterste wilsbeschikking ('testament') kan enkel gebeuren door de erflater zelf (4:42 lid 3). Verder is je oma's eerdere testament gemaakt toen ze nog gewoon functioneerde, dus dat blijft gewoon geldig. Dat ze verklaringen heeft gemaakt over het schrappen van de kerk is niet relevant (4:46 lid 2). Het zou sowieso vreemd zijn als erfgenamen wijzigingen zouden kunnen maken in het testament dat hun bevoordeelt.

Wat betreft een legitieme portie ('kindsdeel') zegt de wet het volgende:
"Legitimarissen zijn de afstammelingen van de erflater die door de wet als erfgenamen tot zijn nalatenschap worden geroepen [...]" (Art. 4:63 lid 2)

Je vader en zijn broer zijn geen biologische kinderen van oma, dus het lijkt mij dat ze daarom geen recht hebben op een kindsdeel, tenzij ze zijn geadopteerd.

Ervan uitgaande dat opa reeds is overleden, is het mogelijk dat er bij het overlijden van oma wel een legitieme portie voor de kinderen opeisbaar wordt die uit de nalatenschap van opa is ontstaan, maar dat ligt eraan hoe de nalatenschap toen is geregeld. (Zie 4:81 lid 3 en 4)

----------------------

SAMENVATTING:

-Een schenking doen aan jezelf als gevolmachtigde is in dit geval niet mogelijk;

-Een schenking doen aan jezelf door oma onder curatele te stellen en curator te worden is enkel mogelijk via de kantonrechter en het is uiterst twijfelachtig of deze een dergelijk verzoek zou toewijzen;

-Een testament kan niet gewijzigd worden door een curator of erfgenaam, dus jullie zullen haar testament niet kunnen wijzigen;

-Naar mijn mening hebben je vader en zijn broer geen recht op een kindsdeel, maar er kan wel een kindsdeel van opa's erfenis opeisbaar zijn geworden.

----------------------

De kleine lettertjes: Wink
Tenslotte wil ik even vermelden dat ik wellicht niet volledig ben geweest en dat het mogelijk is dat er fouten in mijn verhaal zitten. Erfrecht en personen- en familierecht hebben niet mijn interesse, vandaar dat ik de artikelnummers erbij heb gezet, zodat andere forumleden mij eventueel kunnen corrigeren of aanvullen.
Bekijk de homepage
Marziozie

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heren, heel hartelijk dank voor jullie antwoord!

Oma onder curatele zien te krijgen dus Laughing
Ik ga in elk geval eens op zoek over info naar het kindsdeel van vader vader's kant.

Gisteren hebben mijn vader en ik een afspraak gehad bij een notaris en hij vertelde ons dat mijn vader wel zijn schenkingen kan blijven doen. Omdat er een partoon in de schenkingen zat (elk jaar schreef oma het belastingvrije bedrag over) zou mijn vader het kunnen blijven doen. De notaris vond het wel 'raar' om te doen, maar wettelijk gezien zou het mogen (maar alleen omdat er een herhalingspatroon in zit). Ik zou niet weten over welk artikel hij het heeft gehad, maar ja, ik ben dan ook geen notaris.
Ik heb nu dus een, voor ons, positief antwoord van een notaris, en een negatief antwoord van van dit forum. Ik ben erg benieuwd of Lawyer nog een antwoord kan vinden. Totdat we er heel zeker van zijn dat het echt mag, durven we nog geen 'schenking' te doen.
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is natuurlijk, dat er geen schriftelijke volmacht is. Ik weet niet of je oma andere kinderen of kleinkinderen heeft, maar als dat het geval is, en zeker als één of meer van die andere (klein)kinderen géén schenkingen gaat ontvangen, heb je een lastig bewijsprobleem in geval oma komt te overlijden en de in misnoegen geraakte persoon een procedure opstart waarin hij vordert dat de "onttrekkingen" (de schenkingen) alsnog via de regels van het erfrecht worden verrekend (dus in mindering komen op de kindsdelen van de ontvangers).

Dat er een patroon van schenkingen is, is inderdaad een aanknopingspunt dat dat patroon kan worden voortgezet, maar zoals Bartaz al vaststelde heeft het voortzetten van dit patroon bepaalde risico's.
Bartaz

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marziozie schreef:
Heren, heel hartelijk dank voor jullie antwoord!

Oma onder curatele zien te krijgen dus Laughing
Ik ga in elk geval eens op zoek over info naar het kindsdeel van vader vader's kant.

Gisteren hebben mijn vader en ik een afspraak gehad bij een notaris en hij vertelde ons dat mijn vader wel zijn schenkingen kan blijven doen. Omdat er een partoon in de schenkingen zat (elk jaar schreef oma het belastingvrije bedrag over) zou mijn vader het kunnen blijven doen. De notaris vond het wel 'raar' om te doen, maar wettelijk gezien zou het mogen (maar alleen omdat er een herhalingspatroon in zit). Ik zou niet weten over welk artikel hij het heeft gehad, maar ja, ik ben dan ook geen notaris.
Ik heb nu dus een, voor ons, positief antwoord van een notaris, en een negatief antwoord van van dit forum. Ik ben erg benieuwd of Lawyer nog een antwoord kan vinden. Totdat we er heel zeker van zijn dat het echt mag, durven we nog geen 'schenking' te doen.

Ik gaf enkel een negatief antwoord omdat jij aangaf dat het 'vaak' gebeurde, maar niet elk jaar. Daarom ging ik er vanuit dat er geen patroon in zat en dan mag het dus niet (in de zin van de wet: het staat dan dus niet zodanig vast dat strijd tussen beider belangen uitgesloten is). Zit er wel een patroon in (ook in de bedragen die worden overgemaakt) dan is het geen probleem en kun je de overboekingen laten doorgaan.

Dat is natuurlijk met inachtneming van wat lawyer schrijft, als er andere kinderen/kleinkinderen zijn die hun kindsdeel willen opeisen na het overlijden van oma, kunnen je bewijsproblemen te wachten staan aangezien je geen schriftelijke volmacht van haar hebt.
Bekijk de homepage
Marziozie

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bartaz, ik was idd niet duidelijk, sorry. De schenkingen gebeurde vrijwel elk jaar, alleen sloeg ze heel soms wel eens een jaar over. Volgens de notaris zat er voldoende patroon in. Ook de bedragen waren elk jaar precies het bedrag wat je belastingvrij mag schenken.

Lawyer, vader en oom zijn de enigste kinderen van oma. Ik ben enigst kind en mijn oom heeft geloof ik 8 kinderen. Mijn oma heeft mijn neefjes en nichtjes nooit een schenking gedaan omdat zij nooit contact hadden met haar. De vrouw van mijn oom weet niets af van de schenkingen die hij ontvangt omdat hij dan zijn geld aan haar en zijn kinderen kwijt is. Vraag niet verder in wat voor een huwelijk hij zit, je wilt niet ruilen Twisted Evil . Hij is in elk geval heel voorzichtig met de centjes die hij krijgt, ik denk daarom niet dat een van zijn kinderen erachter komt dat hij een schenking heeft ontvangen. Nu ik het zo schrijf klinkt het allemaal erg stiekem.....

Ik denk dat we de schenkingen toch daar laten gaan, hoewel ik het toch een raar idee vind, dat we toch iets doen wat eigenlijk niet mag.
En dat er veel geld naar de kerk gaat als ze komt te overlijden dat moeten we dan maar accepteren. Daar komen we dus zeer waarschijnlijk niet onderuit.

Dank voor de moeite die jullie hebben gedaan, mocht iemand nog iets weten, altijd handig.
Bartaz

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marziozie schreef:
Bartaz, ik was idd niet duidelijk, sorry. De schenkingen gebeurde vrijwel elk jaar, alleen sloeg ze heel soms wel eens een jaar over. Volgens de notaris zat er voldoende patroon in. Ook de bedragen waren elk jaar precies het bedrag wat je belastingvrij mag schenken.

Lawyer, vader en oom zijn de enigste kinderen van oma. Ik ben enigst kind en mijn oom heeft geloof ik 8 kinderen. Mijn oma heeft mijn neefjes en nichtjes nooit een schenking gedaan omdat zij nooit contact hadden met haar.

Lawyer bedoelde hoogstwaarschijnlijk eventuele biologische kinderen van oma Smile

Quote:
Ik denk dat we de schenkingen toch daar laten gaan, hoewel ik het toch een raar idee vind, dat we toch iets doen wat eigenlijk niet mag.

Je doet niks dat eigenlijk niet mag, het mag niet als er strijd tussen het belang van je vader als gevolmachtigde en het belang van je vader als ontvanger zou zijn. Als de notaris al zegt dat er voldoende patroon in de schenkingen zit, mag het gewoon en moet je het ook gewoon doen als dat de bedoeling van oma is geweest...

Quote:
En dat er veel geld naar de kerk gaat als ze komt te overlijden dat moeten we dan maar accepteren. Daar komen we dus zeer waarschijnlijk niet onderuit.

Dat gaat inderdaad niet lukken...

In ieder geval veel succes ermee!
Bekijk de homepage
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marziozie schreef:
Totdat we er heel zeker van zijn dat het echt mag, durven we nog geen 'schenking' te doen.
Denk, als leek, dat hier weinig aan te doen is.
Zelf weet ik niet, wat de betreffende kerk voor een instelling is, maar zou altijd oppassen met b.v, gemeentes en andere instellingen, waar 'professionals' overal vrienden hebben en mede daarom ten koste van (bijna) alles hun zin proberen door te drijven.
Zou zelf schenkingen daarom niet gaan gebruiken, maar opzij zetten.
Gaat de erfgenaam ook de begrafenis regelen/betalen?; zou b.v. een begrafenisverzekering regelen.
Zou de boekhouding van oma na overlijden kwijtmaken
Vindt het 'praatje' van die notaris niet kunnen.
Marziozie

BerichtGeplaatst: ma 09 mrt 2009 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bartaz:
Quote:
Lawyer bedoelde hoogstwaarschijnlijk eventuele biologische kinderen van oma

Is wel logischer he. Embarassed Very Happy In elk geval had oma geen kinderen van zichzelf. Ze heeft nog wel ergens wat broers en zusters van in de bijna 100. Gaan die eigenlijk voor in de biologische/rechterlijke band?

CVB heeft ook nog wel een goede optie, het gewoon apart zetten. Mocht er nog een en ander verhaal komen halen dan hebben we het geld nog ergens staan.
Ik weet eigenijk niet of de erfgenaam, de kerk dus, ook de begrafenis moet regelen. Ze is er in elk geval al wel voor verzekerd.
Ik weet ook niet wat het voor een kerk is, of die een paar grote juridische jongens op zo'n zaak als deze gaan zetten, om er alles uit te slepen wat er te halen valt. Mijn lieve naïve persoontje vind dat ze blij moeten zijn met elk centje dat ze krijgen. Maar helaas leven we niet in mijn lalaland. Dus ik weet ook niet hoe ver we kunnen gaan.
cvb

BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marziozie schreef:
Ik weet eigenijk niet of de erfgenaam, de kerk dus, ook de begrafenis moet regelen. Ze is er in elk geval al wel voor verzekerd.
Vragen aan de verzekering?
Quote:
Ik weet ook niet wat het voor een kerk is, of die een paar grote juridische jongens op zo'n zaak als deze gaan zetten, om er alles uit te slepen wat er te halen valt.
Dacht niet zozeer aan dure advokaten, maar eerder aan een mogelijk groot netwerk van de kerk? Wijs nog eens op mijn tip om de boekhouding tijdig te verdonkeremanen. Zou zelf bij de bank informeren naar de rechten daar van erfgenamen; denk, dat de bank ze niet mag informeren over mutaties in het verleden, immers: privacy van oma; los van het eindsaldo houdt het dan zonder boekhouding verder voor de kerk op, ook betreffende reeds uitgevoerde afschrijvingen.
Marziozie

BerichtGeplaatst: di 10 mrt 2009 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dacht niet zozeer aan dure advokaten, maar eerder aan een mogelijk groot netwerk van de kerk? Wijs nog eens op mijn tip om de boekhouding tijdig te verdonkeremanen. Zou zelf bij de bank informeren naar de rechten daar van erfgenamen; denk, dat de bank ze niet mag informeren over mutaties in het verleden, immers: privacy van oma; los van het eindsaldo houdt het dan zonder boekhouding verder voor de kerk op, ook betreffende reeds uitgevoerde afschrijvingen.

Daar dacht ik eigenlijk ook al wel aan, maar durfde dat niet zo hier neer te zetten Wink
Maar goed, het is wel iets waar we aan denken....en vragen aan een bank kan natuurlijk altijd. Dank je wel!
Bartaz

BerichtGeplaatst: wo 11 mrt 2009 1:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen verstandig plan, datgene wat cvb zegt. In het slechtste geval komt er toch iemand achter -en die kans acht ik redelijk groot- en loop je de kans op een veroordeling voor oplichting...

Dat staat niet goed op je CV, je krijgt een fikse geldboete (en wellicht ook nog een gevangenissstraf) en het voordeel dat je hebt gehad wordt je afgenomen.

Leg je er maar gewoon bij neer, de kerk is erfgenaam en zal 'jullie' geld verkrijgen...
Bekijk de homepage
cvb

BerichtGeplaatst: wo 11 mrt 2009 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bartaz schreef:
Geen verstandig plan, datgene wat cvb zegt. In het slechtste geval komt er toch iemand achter -en die kans acht ik redelijk groot- en loop je de kans op een veroordeling voor oplichting...

Dat staat niet goed op je CV, je krijgt een fikse geldboete (en wellicht ook nog een gevangenissstraf) en het voordeel dat je hebt gehad wordt je afgenomen.

Leg je er maar gewoon bij neer, de kerk is erfgenaam en zal 'jullie' geld verkrijgen...
Begrijp deze post.
Bedacht inmiddels, dat onzeker is of een erfgenaam/derde (b.v. de kerk), resp. de desbetreffende personen het bij dat laatste zal laten; kortweg gezegd: als de boekhouding, inkl. belastingaanslagen tzt in bezit komen van hobbyende derden, kan vader daar ook al dan niet terecht mee worden aangesproken en idem veroordeeld; waarom zou hij dat risico willen lopen: alvast uitrekenen, wat de totale successierechten zijn, die van de rekening halen, apart zetten, na overlijden van oma afrekenen en alle papieren vernietigen? voorzichtig informeren, hoe dat gaat b.v. bij de notaris, belasting, bank??
'Kwijtmaken of verdonkeremanen' moet natuurlijk zijn: vernietigen ter bescherming van de privacy van oma. en, waarom zou je de boekhouding inklusief bankafschriften gaan bewaren? ben eigenlijk wel benieuwd.

Laatst aangepast door cvb op wo 11 mrt 2009 20:17, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds