|
Auteur |
Bericht |
vrouwtje
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 mrt 2009 14:46 Onderwerp: Politiedossier |
|
|
Heb ik zelf inzage in het gehele politiedossier? Of heeft alleen mijn advocaat en de verzekeringsmaatschappijen hier recht toe?
Mijn werkgever vroeg mij inzage in het politiedossier te krijgen. Maar daar heeft mijn werkgever toch geen enkel belang bij? Ook zou ik het totaal niet fijn vinden. Straks komen de gegevens buiten op straat te liggen.
Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 09 mrt 2009 23:04 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed heb dan is het politiedossier iets anders (vollediger) dan het dossier dat naar de rechtbank en advocaat gaat en waarvan u recht op inzage heeft.
Uw baas heeft geen recht op inzage.
Maar hij plaatst u met zijn vraag om inzage wel in een lastig parket lijkt het. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 10 mrt 2009 16:27 Onderwerp: Re: Politiedossier |
|
|
vrouwtje schreef: | Heb ik zelf inzage in het gehele politiedossier? Of heeft alleen mijn advocaat en de verzekeringsmaatschappijen hier recht toe?
Mijn werkgever vroeg mij inzage in het politiedossier te krijgen. Maar daar heeft mijn werkgever toch geen enkel belang bij? Ook zou ik het totaal niet fijn vinden. Straks komen de gegevens buiten op straat te liggen.
Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. |
[uit mijn hoofd]
Als verdachte heeft men recht op volledige inzage in het procesdossier. Hiertoe hebben verzekeringsmaatschappijen in principe geen recht, tenzij ze partij zijn.
Uw werkgever heeft geen recht op inzage, het is aan u om te bepalen of u (onderdelen van) het dossier wel of niet kenbaar wilt maken.
Ook de justitiele documentatie is beschikbaar voor de veroordeelde. Dit is echter uitsluitend in te zien op een rechtbank en men kan/mag geen fotokopietjes maken/meenemen. Dit is ter bescherming. Verzekeringsmaatschappijen hebben een hele beperkte inzage: het enige wat zij kunnen zien is of er ooit een intrekking van de rijbevoegdheid heeft plaatsgevonden, dit gaat via de Stichting CIS.
Wanneer een werkgever graag wil weten of iemand wel of niet betrouwbaar genoeg is om een bepaalde functie uit te oefenen kan deze vragen om een bewijs van goed gedrag. De toetsing van deze vraag zal dan plaatsvinden door het COVOG (Centraal Orgaan Verklaringen Omtrent het Gedrag) volgens vastgestelde richtlijnen. |
|
|
|
 |
vrouwtje
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 mrt 2009 16:51 Onderwerp: |
|
|
HenkR en Sabri hartstikke bedankt voor jullie antwoorden  |
|