|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 10:16 Onderwerp: |
|
|
Dit gaat helemaal nergens heen. Ik ga mijn tijd niet besteden om jou uit te leggen dat je met scanreg geen gewiste partities kunt terughalen.
Wie een computer met MS-DOS koopt en "FORMAT C:" intikt, raakt zijn MS-DOS installatie kwijt. Dat maakt de gekochte computer niet non-conform.
Ik vind ook het voorbeeld van Alftatrion wel goed. Een beetje aangepast: ook een kenner die zijn nieuwe auto uit elkaar haalt en dan weer in elkaar schroeft doet dit op eigen risico en kan zich niet beroepen op non-conformiteit als de auto het daarna niet meer doet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 10:26 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dit gaat helemaal nergens heen. Ik ga mijn tijd niet besteden om jou uit te leggen dat je met scanreg geen gewiste partities kunt terughalen. |
het gaat ook niet om herstel van de partities middels scanreg maar om het systeemherstel. Voor partities gebruik je bijv FDISK. Maar ja gelet op je eerdere reacties was zo'n opmerking te verwachten.
Bona Fides schreef: | Wie een computer met MS-DOS koopt en "FORMAT C:" intikt, raakt zijn MS-DOS installatie kwijt. Dat maakt de gekochte computer niet non-conform. |
Dit gaat inderdaad nergens heen als je een appel met een zaadje gaat vergelijken.
Ook jouw beetje aangepaste opmerking over het uit elkaar schroeven van een auto komt overeen als een appels met peren vergelijken, net zo als het origineel. Big Alf heeft de instelbare starttemperatuur van zijn airco in de auto aangepast waardoor de auto niet meer startte.
Gelukkig heeft Big Alf een nieuwe laptop.
Laatst aangepast door klokluider op zo 08 mrt 2009 10:35, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 10:31 Onderwerp: |
|
|
klokluider schreef: | bona fides schreef: | Dit gaat helemaal nergens heen. Ik ga mijn tijd niet besteden om jou uit te leggen dat je met scanreg geen gewiste partities kunt terughalen. |
het gaat ook niet om herstel van de partities middels scanreg maar om het systeemherstel. Voor partities gebruik je bijv FDISK. Maar ja gelet op je eerdere reacties was zo'n opmerking te verwachten. |
Dus we zijn het eens dat je aan scanreg niets hebt. Mooi. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 10:37 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dus we zijn het eens dat je aan scanreg niets hebt |
Nee. Maar je bevestigt nu dat je selectief leest en het laatste woord wilt hebben. |
|
|
|
 |
Big Alf
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 11:38 Onderwerp: |
|
|
@ bona fides,
Ik heb niets onrechtmatigs gedaan met de laptop, ik heb slechts een handeling verricht met een programma dat onderdeel uitmaakt van het originele besturingssysteem.
Het ging mij ook niet om het feit, dat ik gratis herstel software wilde hebben.
Uit de gebruiksaanwijzing blijkt immers dat, indien ik de herstel software niet zelf aan wil maken ik deze moet kopen bij de fabrikant.
Waar het mij om ging, is dat deze niet beschikbaar is en men mij ook geen termijn aangeven binnen welke deze dan wel leverbaar zo zijn.
Als ik vooraf had geweten dat de herstel software niet leverbaar zou zijn, had ik deze uiteraard wel zelf aangemaakt.
De vergelijking die in voorgaande antwoorden wordt gemaakt met het in- en uit elkaar halen van een auto, is in mijn ogen onterecht.
Dit is inderdaad appels met peren vergelijken!
Ik ben van mening dat ik een product geleverd kreeg, dat niet conform de gebruiksaanwijzing was.
Ik ben dit topic louter en alleen gestart, om bevestiging te krijgen van mijn eigen mening.
En om eventueel advies te krijgen, hoe ik mijn probleem zou kunnen aanpakken.
Gelukkig voor mij heeft de leverancier de laptop omgeruild voor een nieuwe en het probleem nu bij de fabrikant neer gelegd.
Dit topic kan dus worden gesloten  _________________ Grt. Alfred |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 14:32 Onderwerp: |
|
|
Big Alf schreef: | Om de C schijf opnieuw in te delen heb ik een standaard programma onderdeel van Windows Vista gebruikt |
En dus?
Big Alf schreef: | Dit heb ik al meerde keren met succes gebruikt op andere PC's |
En dus?
Big Alf schreef: | Het probleem was dat ik het besturings systeem en de overige software niet meer kon herstellen, terwijl de gebruiks aanwijzing duidelijk aangeeft dat dit via een drietal opties mogelijk zou zijn. |
Stond dat er ook specifiek voor deze handeling of wat het een algemene mededeling?
Big Alf schreef: | Voldoet het product in mijn ogen niet aan de mogelijkheden die ik volgens de gebruiksaanwijzing zou mogen verwachten. |
De koper heeft recht op kosteloos herstel / vervanging of ontbinding als het product niet aan de overeenkomst beantwoord. Tenzij de gebruiksaanwijzing in de overeenkomst waren opgenomen, kun je daar geen rechten aan ontlenen richting de winkelier. Dat jij geen onrechtmatige daad hebt gepleegd doet daar niets aan af. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 22:58 Onderwerp: |
|
|
Big Alf schreef: | @ bona fides,
Ik heb niets onrechtmatigs gedaan met de laptop, ik heb slechts een handeling verricht met een programma dat onderdeel uitmaakt van het originele besturingssysteem. |
Je hebt zeker niets onrechtmatigs gedaan. Het was jouw laptop, en je kunt er mee doen wat je wilt. Maar ik denk niet dat je kunt stellen dat de laptop op het moment dat je hem kocht al een (verborgen) gebrek had.
Quote: | Het ging mij ook niet om het feit, dat ik gratis herstel software wilde hebben.
Uit de gebruiksaanwijzing blijkt immers dat, indien ik de herstel software niet zelf aan wil maken ik deze moet kopen bij de fabrikant.
Waar het mij om ging, is dat deze niet beschikbaar is en men mij ook geen termijn aangeven binnen welke deze dan wel leverbaar zo zijn.
Als ik vooraf had geweten dat de herstel software niet leverbaar zou zijn, had ik deze uiteraard wel zelf aangemaakt. |
Precies. Dus jouw argument is dat de laptop een gebrek had in die zin, dat ten onrechte de indruk is gewekt dat de herstelsoftware leverbaar zou zijn.
Quote: | De vergelijking die in voorgaande antwoorden wordt gemaakt met het in- en uit elkaar halen van een auto, is in mijn ogen onterecht.
Dit is inderdaad appels met peren vergelijken! |
Dat ben ik met je eens voor zover je een punt maakt van het niet leverbaar zijn van de herstelsoftware. (En dat is inderdaad je punt.)
Voor zover het argument zou zijn dat het besturingssysteem van een laptop bestand zou moeten zijn tegen herpartitioneren van de harde schijf, vind ik de vergelijking geen slechte. Dat was echter niet jouw argument.
Een vergelijking waar je het misschien wel mee eens bent: is een auto non-conform doordat een bepaald reserveonderdeel niet (meer) leverbaar is? In mijn ogen is dat geen eigenschap van de zaak.
Als je het wel een gebrek vind van je laptop, dan heeft de nieuwe laptop precies hetzelfde gebrek. Dan zouden alle laptops kunnen worden geretourneerd, want het ligt niet in de macht van de verkoper om die recoverydisk leverbaar te krijgen.
Quote: | Ik ben van mening dat ik een product geleverd kreeg, dat niet conform de gebruiksaanwijzing was. |
Maar de informatie in de gebruiksaanwijzing is niet een mededeling die bij de verkoop is gedaan door de verkoper of aan de verkoper is toe te rekenen.
In jouw geval valt natuurlijk wel te verdedigen dat de fabrikant onjuiste informatie heeft verstrekt (al is de informatie strikt genomen misschien niet incorrect). Ik kan me voorstellen dat de leverancier daarom aansprakelijk zou kunnen worden gesteld voor die informatie in het geval zo'n disk niet binnen een redelijke termijn leverbaar wordt. Aan de andere kant bevat de gebruiksaanwijzing vermoedelijk ook een regel die waarschuwt dat bepaalde informatie onjuist kan zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mutley
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI Studieomgeving (MA): NTI Berichten: 32
|
Geplaatst: vr 20 mrt 2009 15:35 Onderwerp: |
|
|
Big Alf schreef: |
Ik heb niets onrechtmatigs gedaan met de laptop, ik heb slechts een handeling verricht met een programma dat onderdeel uitmaakt van het |
Dat kan wel kloppen, maar het feit dat jij een handeling uitvoert die schadelijk kan zijn voor je computer komt wel voor je eigen risico. Daarnaast geef ik je wel gelijk dat het indelen van partities meestal een ongevaarlijke handeling is.
Als je een voetbal in de prikkelbosjes trapt en hij gaat daardoor kapot is het toch ook jouw schuld?
Ik koop een laptop en installeer geen anti-virusprogramma, vervolgens krijg ik via mijn e-mail een virus, gevolg: computerkapot. Dit lijkt mij dan een fout die aan mij is toe te rekenen.
Toch?
Gelukkig heb je een nieuwe laptop  |
|
|
|
 |
|