Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Auteur |
Bericht |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 406
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 23:06 Onderwerp: |
|
|
De regelgeving met betrekking tot juridisch adviseurs is veranderd nu deze groep verplicht ingeschreven moet zijn bij de KvK.
in 2008 kon je nog met dit vrije beroep middels een eenmanszaak beroepsmatig hulpverlenen en konden de eisers deze onkostenvergoeding vragen en werd ze ook toegekend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 06 mrt 2009 2:32 Onderwerp: |
|
|
Ultra Petita schreef: | Daar staat tegenover, neem me niet kwalijk dat ik het op zijn puur Hollands uitdruk, dat wanneer je niet overdreven titel-geil bent, je in principe het werk kan doen als "deskndige" en daar gelden weer heel andere en ruimere regeltjes voor dan die beroepsmatige rechtshulpverlener. Een deskundige wordt namelijk niet per definitie omschreven als "beroepsmatig deskundige". |
Het lijkt me niet dat je de kosten van rechtsbijstand kunt opgeven onder de noemer "deskundige"? Een deskundige die rechtsbijstand verleent is m.i. geen deskundige maar een (al dan niet beroepsmatige) rechtsbijstandverlener.
Quote: | Afsluitend, het bestuursorgaan dient in principe de kosten die "noodgedwongen" zijn moeten maken om inhoudelijk een volledig en juist bezwaar te kunnen voeren te vergoeden. Immers is niet elke Nederland in staat om een besluit uit en te na te toetsen. Echter om voor die vergoeding in aanmerking te komen (en dat ben ik in deze topic eerder tegen gekomen), dient er eigenlijk van meet af aan wel ondubbelzinnig verzocht te worden om de kosten te doen laten vergoeden indien het bezwaar gegrond wordt verklaard. |
Je lijkt te zeggen dat er in principe altijd een vergoeding moet zijn voor "noodgedwongen" gemaakte kosten, maar voor een vergoeding van de kosten in de bezwaarprocedure is het toch echt nodig dat de onrechtmatigheid van het primaire besluit komt vast te staan. En inderdaad, de gemiddelde burger kan dat lang niet altijd zelf controleren. En de noodgedwongen geraadpleegde rechtsbijstandverlener die bevestigt dat het besluit rechtmatig is, zal toch betaald moeten worden.
De "oplossing" is volgens mij als volgt. De gemiddelde burger die met voor hem nadelige overheidsbesluiten te maken krijgt, loopt af en toe aan tegen kosten die hij moet maken voor rechtsbijstand en die hij niet vergoed zal krijgen. Jammer, maar dit valt onder het normale maatschappelijke risico. De burger die deze kosten echt niet kan opbrengen kan echter een beroep doen op gesubsidieerde rechtsbijstand. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: vr 06 mrt 2009 9:58 Onderwerp: |
|
|
ik begrijp hieruit, dat een kvk-inschrijving vrij beroep 'juridisch hulpverlener' tot kostenvergoeding kan leiden voor gewonnen zaken.
door burgers te dragen kosten voor 'maatschappelijke risico's' hebben m.i. eerder met bezuinigingen te maken dan met bestuursrechtelijk fatsoen
gesubsidieerde rechtsbijstand is al grotendeels wegbezuinigd en als je het al krijgt, hebben de meeste zakkenvullende nederlandse advocaten, liever clienten tegen hun zelf bedachte normale tarief en zeggen ze dus gewoon, dat ze het te druk hebben.
nederland glijdt daarmee af naar het vs-systeem waar prodeo slechte naam heeft
advocatennota's zijn ook 100% oncontroleerbaar. je zou immers een webcam moeten plaatsten ter vergelijking met de nota en zelfs dan, weet je niet of de advocaat dan over jouw zaak nadenkt of over andere dingen
er is maar 1 eerlijk systeem en dat is nocure-nopay
enkel betalen voor RESULTATEN ipv voor (achteraf) nutteloze manuren.
de kans op eerlijke informatie kansrijkheid vooraf, zal dan sterk toenemen |
|
|
|
 |
Ultra Petita
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 13
|
Geplaatst: za 07 mrt 2009 1:05 Onderwerp: |
|
|
Wat ik al eerder zei, het is mede afhankelijk van hoe iemad aangesproken wil worden. Als rechtshulpverlener is het al dan niet vergoed krijgen van (on)kosten afhankelijk van het feit of dat beroepsmatig is gedaan althans volgens het besluit procedkostenvergoeding bestuursrecht.
Althans, of dat "beroepsmatig zo strikt genomen moet worden is de vraag. Voor de beantwoording van die vraag, is het van belang dat b.v. de CRvB heeft geoordeeld dat hulp in bezwaar/beroep en de vergoeding van de kosten voor die hulp afhankelijk is van het feit of -in dit geval- de hulp van de deskundige -of wel de bijdrage van die deskundige- heeft geleid tot een positief resultaat van het geding (o.a. LJN: BA4482, CRvB, d.d. 04-05-2007)
Rechtbank Rotterdam denk er idem over als de CRvB, weet eigenlijk niet of die uitspraak te vinden is op internet (07 / 2020 WAO GVZ TI
Binnen afzienbare tijd, mits geen verder uitstel medio 15 maart 09, zullen we in dit opzicht meer weten. Dan moet er een CRvB uitspraak komen waarin, mits de casus gegrond wordt verklaard, duidelijk wordt hoe strikt het "beroepsmatige" rechtshulp verlenen genomen moet worden. De voorzitter pikte "deskundige" niet, liet de stapel papieren onder zijn duim door ritselen en zei, neeeeeeeee u bent rechtshulpverlender -dan wel niet beroepsmatig maar voor mij bent u rechtshulpverlener- .
Die uitspraak zal het "strikte" van, zoals in het BPB beschreven, beroepsmatig rechtshulpverlener derhalve moeten verduidelijken. _________________ Groet,
Frits
www.wao-wet-weetjes-advies.nl |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 07 mrt 2009 2:12 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | door burgers te dragen kosten voor 'maatschappelijke risico's' hebben m.i. eerder met bezuinigingen te maken dan met bestuursrechtelijk fatsoen |
Het zelf moeten dragen van kosten die onder het normale maatschappelijke risico vallen komt op heel veel terreinen voor. Het is een politieke keuze van de wetgever om niet iedere euro op de belastingbetaler af te wentelen.
Quote: | advocatennota's zijn ook 100% oncontroleerbaar. je zou immers een webcam moeten plaatsten ter vergelijking met de nota en zelfs dan, weet je niet of de advocaat dan over jouw zaak nadenkt of over andere dingen |
Als je je auto naar de garage brengt of je wasmachine kapot gaat, is het niet anders hoor
Quote: | er is maar 1 eerlijk systeem en dat is nocure-nopay
enkel betalen voor RESULTATEN ipv voor (achteraf) nutteloze manuren.
de kans op eerlijke informatie kansrijkheid vooraf, zal dan sterk toenemen |
Helaas. Bij no cure no pay kan een advocaat de kansen tegenover zijn cliënt ongunstiger inschatten dan ze in werkelijkheid zijn, om zo aanspraak te kunnen maken op een hoger percentage van de winst. Of als de advocaat met vaste tarieven werkt kan hij weer meer uren schrijven dat hij in werkelijkheid heeft gemaakt. Wel ben ik het met je eens dat de argumenten tegen no cure no pay evenmin overtuigen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ultra Petita
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 13
|
Geplaatst: vr 13 mrt 2009 1:39 Onderwerp: |
|
|
M.b.t. no cure no pay, is er een vrij recente uitspraak m.b.t. bestuursrecht, gedaan door de Raad van State d.d. 18-02-09. Betreft LJN: BH3232, waaruit een citaat:
"2.5. Het beroep op artikel 2, derde lid, van het Besluit kan niet leiden tot een ander oordeel hieromtrent. Van het in de bijlage bij het Besluit opgenomen forfaitaire vergoedingsstelsel, waaraan in de aangevallen uitspraak toepassing is gegeven, kan, indien zich een bijzondere omstandigheid voordoet, op grond van artikel 2, derde lid, van het Besluit worden afgeweken. De volgens de bijlage bij het Besluit berekende vergoeding kan worden verlaagd of verhoogd, zonder af te doen aan het karakter van een tegemoetkoming in de daadwerkelijke kosten. Blijkens de nota van toelichting bij deze bepaling (Stb. 1993, 763) moet het daarbij gaan om uitzonderlijke gevallen, waarin strikte toepassing van het forfaitaire vergoedingsstelsel onrechtvaardig uitpakt, bijvoorbeeld een geval waarin de burger door gebrekkige informatieverstrekking door de overheid op uitzonderlijk hoge kosten voor het verzamelen van het benodigde feitenmateriaal is gejaagd. Van een dergelijk uitzonderlijk geval, dat tot afwijking van het forfaitaire vergoedingsstelsel noopt, is hier niet gebleken. Hetgeen door de minister hiertoe ter zitting naar voren is gebracht, maakt dit niet anders. Het betoog van de minister dat [wederpartijen] geen belang hadden bij de verzoeken om stukken in het kader van de Wet openbaarheid bestuur (hierna: de Wob) die aan dit geschil ten grondslag liggen, doet immers niet ter zake, nu een verzoeker ingevolge artikel 3, derde lid, van de Wob bij zijn verzoek geen belang hoeft te stellen. Gelet op het feit dat [wederpartijen] de heer mr. drs. C.M.J.E.P. Meerts hebben gemachtigd namens hen op te treden, kan het betoog dat zij geen weet hadden van de namens hen gevoerde procedures en dat de gemachtigde enkel procedures voert om van te kunnen leven, evenmin leiden tot de conclusie dat zich hier een uitzonderlijk geval voordoet, dat tot afwijking van het forfaitaire vergoedingsstelsel noopt. Ditzelfde geldt voor het door de minister aan de orde gestelde uitgangspunt van 'no cure, no pay' op basis waarvan de gemachtigde werkt, nu dit geen onaanvaardbare wijze van het vaststellen van een verschuldigde vergoeding betreft. "
Dan nog even terug komen op vergoeding van onkosten t.b.v. een ingeroepen deskundige. De CRvB heeft bepaald (nog geen LJN bekend) dat ook de deskundige beroepsmatig deskundig moet zijn, om voor vergoeding van onkosten in aanmerking te kunnen komen bij een gegrond beroep.
De volgende stap wordt dan, in vervolg op een uitspraak door de Raad van State, om de "onkosten" t.b.v. een opdracht aan een "deskundige" om de onrechtmatige daad/beschikking aan te tonen te doen laten vergoeden als schade. Schade in die zin dat belanghebbende voor beroepsmatige rechtshulp tussen wal en schip valt, o.a. omdat rechtshulp onder toevoeging een niet door belanghebbende op te brengen eigen bijdrage tot gevolg had.
Kleine kans van slagen, maar niet geschoten is altijd mis. Is het schot raak, dan zo dat weer tot gevolg hebben althans tot gevolg kunnen hebben dat ook b.v. de eigen bijdrage voor toegevoegde rechthulp als schade vergoed zou behoren te worden.[/i] _________________ Groet,
Frits
www.wao-wet-weetjes-advies.nl |
|
|
|
 |
Prawo
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 102
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 9:41 Onderwerp: |
|
|
Als het gaat om een bezwaar dat je zelf indiende krijg je nooit vergoeding van proceskosten, hooguit van reis- en verletkosten als je naar een hoorzitting bent geweest (en het op tijd hebt gevraagd).
Had je een gemachtigde dan zou € 331 vergoed kunnen worden als diens salaris voor de indiening van het bezwaarschrift (er was in dit geval geen hoorzitting schrijf je).
Was die gemachtigde een advocaat op toevoeging en zou de laagste eigen bijdrage zijn opgelegd, dan had je alleen recht op terugbetaling van die eigen bijdrage. Die bedraagt nu € 100, nauwelijks een bedrag om je druk over te maken, laat staan door te procederen.
Doorprocederen kan wel, dat kost € 200 (€ 150 griffierecht en als het meezit € 50 eigen bijdrage) en dan gaat de beroepsrechter beoordelen of het besluit op de aanvraag al onrechtmatig was of niet.
In visumzaken doe ik dan nog wel eens met succes, maar meestal is het sop de kool niet waard.
. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|