Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 27 aug 2025 7:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ernstig ziek en geen inkomen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jola

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 0:27    Onderwerp: ernstig ziek en geen inkomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken net zo'n geval als dit en hoop op advies.
Een vriend van mij woont samen met zijn vader in een huurhuis.
De vader heeft kanker met uitzaaiingen en zal niet beter worden. Mijn vriend verzorgt zijn vader zo goed als hij kan. Ze hebben namelijk niemand anders.
Deze vader heeft vanaf zijn ziekte geen salaris meer gehad. Bedrijf is inmiddels failliet en op het huis van de eigenaar is beslag gelegd. Omdat eerst de belasting en de banken geld krijgen blijft er waarschijnlijk niets over voor mijn vriend's vader.
Omdat mijn vriend wel salaris heeft, krijgt de vader geen uitkering tenzij mijn vriend zich uitschrijft. Dan heeft ook al geen huis meer als zijn vader overlijdt. Mijn vriend moet alles nu van zijn 1500,- betalen en dat lukt niet. Hij zakt steeds dieper in de schulden. Er is een pro deo advocaat maar die doet niet veel (of kan niet veel doen). Mijn vriend gaat kapot aan het verdriet over zijn vader én aan de wanhoop. Kan dit echt in Nederland gebeuren?
Hoe kan ik hem helpen?
Jola
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ultra Petita

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 3:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

uit het verhaal blijkt dat vader ten tijde van ziek worden werkzaam was bij werkgever x, derhalve zou vader verplicht verzekerd hebben behoren te zijn in hat kader van de ziektewet.

Het kan dan ook niet anders zijn dat vader een uitkering ontvangt van uit de ziektewet.
Nadat er sinds de eerste ziektedag 104 weken zijn verstreken ontstaat er een recht inzake de WIA.

Kortom, op zijn minst mist er iets aan het verhaal. Het kan natuurlijk zo zijn dat, want tja niet alle werkgevers doen hun werk zoals het zou moeten, dat de werkgever vader niet heeft ziekgemeld. In dat geval zal er dus achteraan gegaan moeten worden bij UWV afdeling ZW met een verklaring van behandelaars dat belanghebbende per een bepaalde datum ziekgemeld is bij de werkgever maar dat die werkgever mogelijk heeft nagelaten de ziekmelden te melden bij UWV afdel ZW.

Groet,

Frits

www.wao-wet-weetjes-advies.nl
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jola

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel. Ik ga dat even navragen.
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 16:54    Onderwerp: overname loonbetaling UWV Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij faillissement van de werkgever neemt het UWV ook mogelijk de loonbetalingsverplichting over. Je moet je als werknemer wel binnen bepaalde tijd daarvoor bij het UWV melden. Zie op de website van het UWV de brochure "mijn werkgever kan mij niet meer betalen".
Als vader en zoon in een huurhuis wonen, heeft de zoon niet zonder meer recht om in de woning te blijven als de vader overlijdt. Hoe sneu ook, meestal moet je er dan uit als kind. Tenzij hem door de verhuurder medehuurderschap is verleend. Mocht dat niet het geval zijn en kan hij dat niet alsnog krijgen, kan hij beter gaan verhuizen om de financiële situatie zo te verbeteren. Hij moet dan wel ervoor oppassen de schijn te wekken dat hij nog steeds bij zijn vader woont, anders kan deze problemen met de WWB-uitkering krijgen (als vader alleen daarop recht blijkt te hebben).
Laat hem verder kijken of hij van alle toeslagen en kortingen van de belastingdienst gebruik maakt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds