|
Auteur |
Bericht |
Stefano
|
Geplaatst: do 14 okt 2004 10:01 Onderwerp: Is een bestuursorgaan een belanghebbende? |
|
|
Kan iemand mij vertellen in welke gevallen een bestuursorgaan belanghebbende is als bedoeld in artikel 1:2, eerste lid, Awb en hoe op dit punt de verhouding is tussen het eerste en tweede lid?
groetjes Stefan  |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 14 okt 2004 10:17 Onderwerp: |
|
|
Het staat vrij duidelijk in 'Bestuursrecht' deel 1, Damen e.a., Boom Juridische uitgevers, Den Haag, 2003. Nummer 279.
Ik heb even geen zin om dat over te typen. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 20:54 Onderwerp: Re: Is een bestuursorgaan een belanghebbende? |
|
|
Stefano schreef: | Kan iemand mij vertellen in welke gevallen een bestuursorgaan belanghebbende is als bedoeld in artikel 1:2, eerste lid, Awb en hoe op dit punt de verhouding is tussen het eerste en tweede lid?
groetjes Stefan  |
Het tweede lid geeft een nadere invulling van het eerste lid "degene die rechtstreeks in haar belangen is geraakt". Wanneer dit het geval is, is veel jurisprudentie over. Voor bestuursorganen wordt in het tweede lid wat meer duidelijkheid verschaft over de vraag wanneer een bestuursorgaan belanghebbende is. Het gaat om de aan dat bestuursorgaan toevertrouwde belangen zodat een rechter weet op welke manier hij moet toetsen of een bestuursorgaan rechtstreeks in haar belang is getroffen. |
|
|
|
 |
|