Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 19:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurverhoging
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eev19

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 21:46    Onderwerp: Huurverhoging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, 1 week geleden heeft mijn huurbaas (woonbedrijf) tegen mij gezegd dat ik moet vanaf februari 25 2009 25euro meer huur betalen.In huurcontract staat niets over huurverhoging geen percentage ... niets dus.Ik huur een studio en betaal 400e p/m voor.Ik woon hier 2 jaar al, nooit problemen gehad met de buren, geen overlast bezorgd voor anderen, ik heb geen schulden.Huurgeld is altijd op tijd betaald.
Ik vraag mij af of dat kan wat huurder deed? Moet dat soms niet schriftelijk ... zulke dingen gebeuren?
Ik heb wel eens gelezen dat huur kan per jaar 3% verhoogd worden.Oke dan, in mijn geval zou 12e en in totaal 412e p/m worden, maar niet 425e.
Heeft iemand idee hoe kan ik dat oplossen? Welke rechten heb ik in deze situatie? Question

Dank u
Groetjes,
Evv
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij niet-geliberaliseerde woonruimte kan huurprijsverhoging maximaal één keer per 12 maanden plaatsvinden. De overheid stelt vast wat de maximale verhoging in een jaar zal zijn (zie hier voor 2008).

De huurprijsverhoging dient schriftelijk te worden medegedeeld, minimaal 2 maanden voordat deze ingaat (zie art. 7:252 BW). Gebeurt dit niet, dan is de verhoging niet geldig.
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 23:43    Onderwerp: Huurcommissie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook info en brochure van de Huurcommissie hierover, zeer informatief, met stroomschema wat je wel en niet kunt doen. Vooral de oude huur blijven betalen!
eev19

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Bij niet-geliberaliseerde woonruimte kan huurprijsverhoging maximaal één keer per 12 maanden plaatsvinden. De overheid stelt vast wat de maximale verhoging in een jaar zal zijn (zie hier voor 2008).

De huurprijsverhoging dient schriftelijk te worden medegedeeld, minimaal 2 maanden voordat deze ingaat (zie art. 7:252 BW). Gebeurt dit niet, dan is de verhoging niet geldig.

Wat is dan geliberaliseerde woonruimte, wat houd dat in?
Misschien woning waar ik woon valt onder geliberaliseerde woonruimte's en wat moet/mag ik dan doen?
Zeemeeuw

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 21:59    Onderwerp: geen liberalisatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de hoogte van je huur denk ik niet dat het hier om geliberaliseerde huur gaat. Zie verder bij de huurcommissie of ga naar het juridisch loket. Niet betalen is de beste optie, dan zou de verhuurder verder actie moeten nemen. Een dergelijke verhoging moet overigens ook tijdig worden aangekondigd.
eev19

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 11:49    Onderwerp: Re: geen liberalisatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeemeeuw schreef:
Gezien de hoogte van je huur denk ik niet dat het hier om geliberaliseerde huur gaat. Zie verder bij de huurcommissie of ga naar het juridisch loket. Niet betalen is de beste optie, dan zou de verhuurder verder actie moeten nemen. Een dergelijke verhoging moet overigens ook tijdig worden aangekondigd.

Ik heb gevoel dat het gaat precies om geliberaliseerde woonruimte.Ik huur deze woning (studio) eigenlijk van zo'n huurbedrijf als 'direct wonen', 'nederwoon' enz. (echte naam wil ik niet aangeven... i.v.m. privacy).
Wat voor rechten heb ik eigenlijk in deze situatie?
Als ik nu betaal 25e meer volgens mondelig afspraak, misschien gaan ze morgen nog iets 'leuks' verzinnen... 100e extra bijvoorbeeld of zo.Wat moet ik dan? Ik zit in de war eerlijk gezegd...
Ik hoop dat u/jullie mij begrijpen?
Dank u
Zeemeeuw

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 21:02    Onderwerp: google? Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Geliberaliseerde contracten

Huurprijsliberalisatie wil zeggen dat het grootste deel van de huurprijzenwet niet meer van toepassing is. De regeling geldt voor dure woningen, of beter gezegd voor dure huurcontracten. Niet de woning is geliberaliseerd, maar het contract. Alle contracten met een huurprijs boven de liberalisatiegrens kunnen geliberaliseerd worden. Voor een geliberaliseerd contract geldt de huurprijzenwet niet meer, met uitzondering van enkele artikelen. Bezwaar tegen de huurverhoging is niet meer mogelijk en ook een voorstel tot huurverlaging kan niet meer.

Het gaat nadrukkelijk om de huurprijs, dus de kale huur. Een all-in huur is nooit geliberaliseerd. Omdat er bij een all-in huur niet bekend is wat de kale huur is, kan deze per definitie ook niet geliberaliseerd zijn. Bij een all-in huur kunt U ten allen tijden, dus ook na 6 maanden, naar de huurcommissie.

De liberalisatiegrens wordt ieder jaar op 1 juli aangepast. Vanaf 1 juli 2008 is ligt de grens op € 631,73. Het moment waarop het contract is ingegaan is bepalend voor het wel of niet geliberaliseerd zijn. Het gaat nadrukkelijk alleen om huurcontracten die ná 1 juli 1994 gesloten zijn. Iemand die in mei 1994 een huurcontract heeft afgesloten voor een woning met een huurprijs van ƒ1500,- kan dus gewoon huurverlaging aanvragen." (www.huurders.info)

Niet geliberaliseerd dus.

Voor het overige nu alsjeblieft even hier (http://www.vrom.nl/pagina.html?id=35802)
op de site van de huurcommissie kijken (is googelen nu echt zo moeilijk?)
Daar staat alles uitgespeld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds