Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 26 aug 2025 21:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concurrentie- en/of Relatiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rechtzoekende

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 15:32    Onderwerp: Concurrentie- en/of Relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte forumgebruikers,

ik ben ongeveer een jaar in dienst bij een IT dienstverlener, een detacheringsbedrijf waar ik op het moment bij een opdrachtgever werk als Jr. Systeembeheerder.

Nu is het zo dat ik de kans op tafel geschoven kreeg om bij deze opdrachtgever in vast dienst te treden. Er zijn voor mij aanzienlijke voordelen (vooral financieel) die daarbij om de hoek komen kijken.

Echter wordt de overstap bemoeilijkt door het inmiddels beruchte concurrentie- / relatiebeding. Deze is in het arbeidscontract verwerkt en zegt zo veel als:

"Opdrachtgevers bieden soms onze medewerkers een dienstverband aan. Ingaan op zo'n aanbod kan alleen in overleg en met toestemming van het bedrijf.
Zonder toestemming is het de werknemer verboden om binnen 1 jaar na het beeindigen van het dienstverband in dienst te treden, danwel direct of indirect, werkzaam te zijn bij een opdrachtgever van het bedrijf, die op dat moment of in het afgelopen jaar heeft behoord tot de kring van directe of indirecte opdrachtgevers van het bedrijf. In geval van overtreding van deze bepaling is de werknemer verplicht tot betaling van een direct opeisbare boete van €5.000,- per gebeurtenis en tevens €500 voor elke dag dat de werknemer in gebreke is, onverminderd het recht van het bedrijf om volledige schadevergoeding te vorderen van de werknemer indien deze meer mocht oplopen."

Laat het allereerst duidelijk zijn dat ik nog geen gesprek ben aangegaan met mijn werkgever hierover. Het kan zijn dat we dus tot een compromis komen (ism mijn nieuwe werkgever).

Maar als het bedrijf dus in het ergste geval een beroep wil doen op bovenstaande beding, is deze dan alleen beperkt tot "ingaan op een aanbod van een opdrachtgever"?
Zo niet, wat zijn dan mijn kansen op matiging (of eventuele nietigverklaring) uit jurisprudentie? Welke belangen zullen in mijn geval zwaarder wegen, die van de werkgever of die van mij?

Mijn pluspunten:

- ik ga er salarieel aanzienlijk op vooruit, zeg maar dik €900 bruto p/m
- ook de secundaire voorwaarden zijn voor mij gunstiger (thuiswerken, betere pensioenregeling, vaste reistijd, geen variabel salaris meer, heb echter geen auto van de zaak meer)
- meer tijd over voor gezin (heb sinds een aantal maanden een zoontje)

Qua werkzaamheden zal alles vrijwel gelijkblijven, hoewel er wel enigs sprake is van meer verantwoordelijk bij mijn nieuwe baan.

Graag zie ik jullie advies tegemoet.

Mvgr,

Jan

Laatst aangepast door rechtzoekende op wo 25 feb 2009 19:39, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beding is uiteraard opgesteld om dit juist te voorkomen. Echter in dit geval is het wel waard bij tegengas om een procedure te starten.
De werkgever kan in kort geding nakoming van het concurrentiebeding vorderen. De werkgever zal voorts bij overtreding van het concurrentiebeding de daarop gestelde boete kunnen invorderen (art 6:91-94 BW).
Het concurrentiebeding is slechts geldig indien het door de werkgever en werknemer schriftelijk is vastgelegd in de individuele arbeidsovereenkomst (art 7:653 lid 1 BW). Let dus ook op of er tussentijds een gewijzigde of aangepaste arbeidsovereenkomst is geweest, waarin het concurrentiebeding expliciet instaat. (dus niet met een verwijzing naar een eerdere overeenkomst) Dit wordt in sommige gevallen ook wel eens gebruikt om het beding nietig te verklaren.
Art 7:653 lid 1 BW bepaalt voorts dat het concurrentiebeding nietig is indien het door een minderjarige is aangegaan. De rechter kan op vordering van de werknemer de concurrentieclausule geheel of gedeeltelijk tenietdoen als deze de belangen van de werknemer onbillijk benadeelt (art 7:653 lid 2 BW). De werknemer kan voor de duur van de beperking van zijn werkzaamheden een vergoeding vorderen (art 7:653 lid 4 BW). Kortom je hebt dus twee mogelijkheden om aan te voeren:

1. groter belang voor de werknemer ( of huidige WG moet salaris verhogen)
2. je kan ergens anders gaan werken, echter dan kan je van de WG een vergoeding vragen om het beding te handhaven.

Het beste is in goed overleg eruit te komen, maar dat vind je zelf ook al.
rechtzoekende

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

bedankt voor de snelle reactie.

Punt 2 was nog niet eens in me opgekomen. Hoe moet ik dat precies zien? Als ik bijv. totaal ander werk ga doen, dat ik dan een X-bedrag per maand mag opeisen?(wat is redelijk?) Of moet het zo zijn dat ik dan ook in dit geval minder verdien?

Ik betwijfel echter of punt 1 opgaat, gezien het bedrijf wel iets in me geinvesteerd heeft (2-tal cursussen en wat examengeld). Wat ook dan wel weer waar is het feit dat ze dit al dubbel en dwars terug hebben verdiend (ingecalculeerd). Ik denk dat het bij de belangenafweging op de grammetjes aankomt...

Ik heb hier een pdf gevonden met een goede uitleg. Wellicht interessent voor toekomstige vragen: http://www.vanveen.com/nl/downloads/seminars/0408_Concurrentiebeding.pdf
WimWest

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ingaan op zo'n aanbod kan alleen na overleg en met toestemming van het bedrijf.

Dit is een beetje het zwakke punt, want hiermee erkent de werkgever dat dit vaker voorkomt en er eigenlijk al rekening mee wordt gehouden.
Dan is de vraag eigenlijk op welke grond de werkgever de toestemming zou kunnen weigeren en is dit belang zwaarwegender dan jouw belang.

Vrij discutabel, dus ik ben ook benieuwd naar andere meningen op het forum.
rechtzoekende

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:

Dit is een beetje het zwakke punt, want hiermee erkent de werkgever dat dit vaker voorkomt en er eigenlijk al rekening mee wordt gehouden.

Dit was mij ook opgevallen ja. Ze zeggen niet expliciet "Nee". Hiermee geven ze aan dat er mogelijkheden te bespreken zijn, of lees ik het verkeerd?
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 23:05    Onderwerp: vergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de werkgever in spe, is die evt. bereid aan de huidige een soort van overnamevergoeding te betalen?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juist wanneer het gaat om het verbeteren van je positie maak je redelijke kans om zo'n beding van tafel te krijgen.

De meest gerede weg is uiteraard die van het overleg, maar daarnaast heb je in hoofdlijnen twee opties:

1. In kort geding opschorting van het beding vorderen of subsidiair vergoeding van schade zijnde de gemiste verbetering
2. Het beding negeren en kijken waar het schip strandt.

Mijn advies is optie 1 te kiezen. Mogelijk kom je nog in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand vanwege je inkomen in 2007 of heb je een rechtsbijstandverzekering, waardoor de kosten beperkt kunnen blijven.
Bekijk de homepage
rechtzoekende

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 15:42    Onderwerp: Re: vergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeemeeuw schreef:
En de werkgever in spe, is die evt. bereid aan de huidige een soort van overnamevergoeding te betalen?

De nieuwe werkgever heeft hier wel een modelinge toezegging op gedaan. Ik wil het echter eerst op papier hebben voordat ik een eventueel gesprek aanga met mijn huidige werkgever.
rechtzoekende

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Juist wanneer het gaat om het verbeteren van je positie maak je redelijke kans om zo'n beding van tafel te krijgen.

Degene die ik aan de telefoon had van jurofoon.nl gaf juist het tegenovergestelde te kennen. Vervolgens probeerde ie me een zgn. "screening" van mijn zaak aan te smeren à €125. Dat bellen naar jurofoon.nl had ik waarschijnlijk beter niet moeten doen.

Quote:

De meest gerede weg is uiteraard die van het overleg, maar daarnaast heb je in hoofdlijnen twee opties:

1. In kort geding opschorting van het beding vorderen of subsidiair vergoeding van schade zijnde de gemiste verbetering
2. Het beding negeren en kijken waar het schip strandt.

Mijn advies is optie 1 te kiezen. Mogelijk kom je nog in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand vanwege je inkomen in 2007 of heb je een rechtsbijstandverzekering, waardoor de kosten beperkt kunnen blijven.

Als overleg tot niets uitkomt (ik zou iig niet wéten waarom ze niet zouden instemmen) en dus dat ze een overnamebedrag ook niet zien zitten dan zal ik zeker overgaan tot punt 1
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 20:46    Onderwerp: vergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

rechtzoekende

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 21:35    Onderwerp: Re: vergoeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeemeeuw schreef:

De nieuwe werkgever heeft hier wel een modelinge toezegging op gedaan. Ik wil het echter eerst op papier hebben voordat ik een eventueel gesprek aanga met mijn huidige werkgever
rechtzoekende

BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2009 18:24    Onderwerp: Mogelijke oplossing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk een goede oplossing gevonden te hebben.

Het idee is om de nieuwe werkgever een schriftelijke verklaring te vragen waarin zij stellen dat mocht mijn huidige werkgever juridische stappen willen ondernemen dat de nieuwe werkgever deze voor mij afhandelt (incl. eventuele afkoopsom).

Zo heb ik me dan voldoende ingedekt als ik het gesprek aanga met mijn huidige werkgever, mocht het een strijd tot het uiterste worden...

Wellicht een tip voor anderen die in de toekomst in een soortgelijke situatie terechtkomen.
rechtzoekende

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 18:09    Onderwerp: Een vraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch nog een vraag aan de kenners:

Klopt het dat een relatiebeding alleen het benaderen van een client of opdrachtgever mag verbieden? En zodra er ook werkzaamheden worden verboden dat het dan om een concurrentiebeding gaat en niet een relatiebeding?

Als dat zo is voldoet het beding in mijn contract niet aan de wettelijke eisen die gelden voor een concurrentiebeding:

- schriftelijk over eengekomen: Ja
- duidelijk beschreven werkzaamheden: Nee
- in welk gebied: Ja
- periode: Ja

Punt 2 mist in het beding.

Zou iemand dit voor mij al dan niet kunnen bevestigen?
WimWest

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is wel juridisch redelijkerwijs goed sluitend:

Quote:
verboden om binnen 1 jaar na het beeindigen van het dienstverband in dienst te treden, danwel direct of indirect, werkzaam te zijn bij een opdrachtgever van het bedrijf, die op dat moment of in het afgelopen jaar heeft behoord tot de kring van directe of indirecte opdrachtgevers van het bedrijf.

Ik zou het op positieverbetering houden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds