Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 18:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Legaat onder last
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind hier een voorbeeld dat wat anders is dan de casus, maar wel interessant is:
Van Mourik schreef:
Stel de erflater A heeft zijn broer B benoemd tot zijn enig erfgenaam onder de last de honden Mork en Floyd in zijn huis op te nemen en te verzorgen. B verwerpt de nalatenschap waardoor broer C erfgenaam wordt. Op grond van art. 4:132 komt de last te rusten op C. C lijdt aan een ernstige allergie voor dieren van welke soort dan ook. Het opnemen van Mork en Floyd in zijn huis is dan ook onmogelijk voor hem. In een dergelijk geval kan C de rechter verzoeken de last te wijzigen. Denkbaar zou het kunnen zijn dat de rechter de last in die zin wijzigt dat Mork en Floyd door iemand anders in huis wordt opgenomen waar zij liefdevol worden verzorgd. Voor de kosten van levensonderhoud van Mork en Floyd kan de rechter C laten opdraaien.

Van zo'n last hebben dus zelfs de erfgenamen bij versterf nog last!

Hmm, misschien zijn de erfgenamen desondanks toch bevoegd om het huis onvoorwaardelijk te leveren. Dat verhindert dan echter niet dat de last na een eventuele vervallenverklaring van het legaat via art. 4:132 BW op hen komt te rusten (al hebben ze daar het huis niet mee terug). Een eventuele uitgesloten erfgenaam bij versterf zou - denk ik - om vervallenverklaring van eerst het legaat en vervolgens de testamentaire erfstellingen kunnen vragen.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mosje schreef:
Ik bedoelde meer dat het niet uitmaakt of zij bevoegd zijn om die voorwaarde op te heffen, sinds zij gewoon kunnen instemmen met de verklaring dat zij niet een vervallenverklaring zullen aanvragen.
Wat betreft het gedeelte van levering heb je gelijk.

Maar als het op zo'n verklaring wordt gegooid is het de vraag of die wel rechtsgeldig is (strijd met goede zeden e.d.). Verder is het zeer de vraag of een latere koper (of een koper van die koper) zich op zo'n verklaring kan beroepen. Verbintenisrechtelijk werkt het misschien (eigenlijk als een kettingbeding), maar goederenrechtelijk niet. Qua rechtszekerheid voor latere kopers verre van ideaal.

Quote:
Ten aanzien van de beschikkingsbevoegdheid: Het legaat is bij overlijden meteen opeisbaar en de erfgenamen zijn normaliter gewoon volledig beschikkingsbevoegd, het huis is immers van hen door de overgang onder algemene titel. In dit geval is er een executeur welke bevoegd is (hij vertegenwoordigt de erfgenamen).

Dat denk ik ook, maar wat als het om een last gaat die op grond van art. 4:132 BW na het vervallen verklaren van het legaat op de erfgenamen komt te rusten? Het lijkt me niet dat de erfgenamen vóór het uitvoeren van het legaat meer met het huis kunnen doen dan na het vervallen verklaren van het legaat...

Of moet ik het zo zien dat de hele testamentaire erfstelling via art. 4:132 BW wordt belast met de last? En dat bij niet-nakoming van de last het testament min of meer vervalt en het versterferfrecht in werking treedt?

Slechts het legaat is belast door de last. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de hele erfstelling door een last belast kan worden, maar dan moet dat wel in het testament zijn.

Wat betreft het huis:
Het huis is en blijft eigenlijk van hen, zij verkrijgen immers onder algemene titel. Het enige verschil met de legataris is dat hij een vorderingsrecht heeft op de erfgenamen.
De erfgenamen zijn gewoon helemaal beschikkingsbevoegd.

Als het legaat onder de last komt te vervallen, dan verkrijgen de erfgenamen die het huis zouden krijgen als er geen legaat was geweest het huis. Zij mogen het legaat als het ware "houden".

bona fides schreef:
Ik vind hier een voorbeeld dat wat anders is dan de casus, maar wel interessant is:

Hmm, misschien zijn de erfgenamen desondanks toch bevoegd om het huis onvoorwaardelijk te leveren. Dat verhindert dan echter niet dat de last na een eventuele vervallenverklaring van het legaat via art. 4:132 BW op hen komt te rusten (al hebben ze daar het huis niet mee terug). Een eventuele uitgesloten erfgenaam bij versterf zou - denk ik - om vervallenverklaring van eerst het legaat en vervolgens de testamentaire erfstellingen kunnen vragen.

Dat voorbeeld wordt inderdaad in het handboek gegeven. Dat is echter meer een voorbeeld voor het wijzigen/opheffen van een last.

Bij de vervallenverklaring is het alleen wel zo dat je wel belanghebbende moet zijn om die verklaring te vorderen. Belanghebbende is degene die eventueel het legaat zou verkrijgen als de last niet zou worden uitgevoerd (en de ontbindende voorwaarde dus in werking treedt).

Het zal echter niet vaak gebeuren dat iemand niet bereid is om een kleine dienst, zoals het verzorgen van een huisdier, te verrichten teneinde een waardevol iets uit een nalatenschap te verkrijgen.
In dat geval zou je nog kunnen kijken of de last niet te bezwarend is en dus kan worden opgeheven/gewijzigd, waarvan jij hierboven al het voorbeeld gaf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mosje schreef:
Als het legaat onder de last komt te vervallen, dan verkrijgen de erfgenamen die het huis zouden krijgen als er geen legaat was geweest het huis. Zij mogen het legaat als het ware "houden".

Dat lijkt mij onjuist, of meer precies: de last komt nu op hen te rusten:
art. 4:132 BW schreef:
Is een last aan een bepaalde persoon als (...) legataris opgelegd en (...) is zijn recht vervallen, dan rust de hem opgelegde verplichting, tenzij uit haar aard of uit de uiterste wil iets anders voortvloeit, op degenen (...) die met het hem gemaakte legaat waren belast.

Mosje schreef:
Dat voorbeeld wordt inderdaad in het handboek gegeven. Dat is echter meer een voorbeeld voor het wijzigen/opheffen van een last.

Dat begrijp ik, maar dat verhindert niet dat het voorbeeld ook in andere opzichten interessant is.

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat lijkt mij onjuist, of meer precies: de last komt nu op hen te rusten

art. 4:132 BW schreef:
Is een last aan een bepaalde persoon als (...) legataris opgelegd en (...) is zijn recht vervallen, dan rust de hem opgelegde verplichting, tenzij uit haar aard of uit de uiterste wil iets anders voortvloeit, op degenen (...) die met het hem gemaakte legaat waren belast.

Je hebt ook gelijk, ik heb mijn antwoord niet volledig geformuleerd. Uiteraard komt de last dan op hen te rusten, ik wou slechts aangeven dat er geen beperkte beschikkingsbevoegdheid is.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar impliceert een met een last bezwaard legaat in combinatie met art. 4:132 BW niet dat de erfgenamen zelf de erfenis weliswaar onder algemene titel, maar voorwaardelijk, verkrijgen? Namelijk onder de ontbindende voorwaarde dat eerst het legaat wegens het niet uitvoeren van de last door de legataris en vervolgens de erfenis wegens het niet uitvoeren van de last door de erfgenamen vervallen wordt verklaard?

Laat ik het eenvoudiger maken. Stel A benoemt zijn buurman B als enige erfgenaam onder de last dat B zijn hond verzorgt. A's enige kind C kan bij niet-uitvoering van de last de rechter vragen de erfstelling vervallen te verklaren, waarna C erfgenaam zou worden. Zover is het echter nog niet. In de nalatenschap van A bevindt zich een huis, maar B heeft al een huis dus wil het van A geërfde huis verkopen. Het lijkt mij dat B het huis niet onvoorwaardelijk kan leveren aan een koper. B verkrijgt het huis immers, weliswaar onder algemene titel, doch onder de ontbindende voorwaarde dat zijn erfstelling wegens niet-uitvoering van de last wordt vervallen verklaard door de rechter (art. 4:131 lid 1 BW). Eens?

Het lijkt me verder dat als de last niet direct op B rust, maar B wel wordt verplicht het huis te legateren aan D, terwijl D wordt belast met de zorg van A's hond, de erfstelling van B in verband met art. 4:132 BW nog steeds voorwaardelijk is in de zin van de eerste alinea van dit bericht.

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar impliceert een met een last bezwaard legaat in combinatie met art. 4:132 BW niet dat de erfgenamen zelf de erfenis weliswaar onder algemene titel, maar voorwaardelijk, verkrijgen? Namelijk onder de ontbindende voorwaarde dat eerst het legaat wegens het niet uitvoeren van de last door de legataris en vervolgens de erfenis wegens het niet uitvoeren van de last door de erfgenamen vervallen wordt verklaard?

Laat ik het eenvoudiger maken. Stel A benoemt zijn buurman B als enige erfgenaam onder de last dat B zijn hond verzorgt. A's enige kind C kan bij niet-uitvoering van de last de rechter vragen de erfstelling vervallen te verklaren, waarna C erfgenaam zou worden. Zover is het echter nog niet. In de nalatenschap van A bevindt zich een huis, maar B heeft al een huis dus wil het van A geërfde huis verkopen. Het lijkt mij dat B het huis niet onvoorwaardelijk kan leveren aan een koper. B verkrijgt het huis immers, weliswaar onder algemene titel, doch onder de ontbindende voorwaarde dat zijn erfstelling wegens niet-uitvoering van de last wordt vervallen verklaard door de rechter (art. 4:131 lid 1 BW). Eens?

In principe ben ik het er mee eens. Ik twijfel echter over de vergaande reikwijdte van de last die jij impliceert.

Quote:
Het lijkt me verder dat als de last niet direct op B rust, maar B wel wordt verplicht het huis te legateren aan D, terwijl D wordt belast met de zorg van A's hond, de erfstelling van B in verband met art. 4:132 BW nog steeds voorwaardelijk is in de zin van de eerste alinea van dit bericht.

Ik heb hier niet een direct antwoord op kunnen vinden in de literatuur/jurisprudentie. Op dit moment heb ik even te weinig tijd, maar morgen zal ik nog een keer het handboek doorspitten.
Ik ga sowieso morgen even mijn professor raadplegen. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard, dus wil ik nu ook echt weten hoe de vork in de steel zit!
Het antwoord blijf ik je tot morgen schuldig!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben benieuwd.

Ik geef toe dat uit de wet niet letterlijk volgt dat B's erfstelling voorwaardelijk is als D een met een last bezwaard legaat krijgt toebedeeld, maar uit art. 4:132 BW volgt wel dat zodra dat legaat komt te vervallen, de last op B komt te rusten, en dat betekent weer dat de erfstelling van B voorwaardelijk is (art. 4:131 BW). Het lijkt me dat een verkregen recht dat op een later moment voorwaardelijk kan worden, nu al voorwaardelijk is.

BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 8:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij zei dat het in principe afhangt van hoe de last is geformuleerd. Is de last heel algemeen geformuleerd dat het dier door _iemand_ verzorgd moet worden, dan kun je de last waarschijnlijk door de koper laten overdragen.

m.b.t. het voorwaardelijke recht van de erfgenamen aan wie het legaat toevalt als de vervallenverklaring wordt uitgesproken, zei hij dat hij het een interessante vraag vond en het nog even voor volgende week verder zou uitzoeken. Hij wist het niet helemaal uit z'n hoofd.
Leuk leuk puzzels!

Ik zal hier volgende week maandag waarschijnlijk wel weer een update neergooien!
Mosje

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gister even gesproken met de professor:

In principe blijft de last inderdaad terugvallen (4:132) bij andere erfgenamen na het uitspreken van de vervallenverklaring. Dit gaat door tot zelfs de zesde graad!
Deze (toekomstige) verkrijging zou je dan inderdaad kunnen zien als een voorwaardelijke verkrijging. Als immers de erfgenamen die het legaat verkrijgen na vervallenverklaring zelf niet de last uitvoeren, dan kunnen zij ook weer worden vervallen verklaard en valt het legaat toe aan de eerstvolgende gerechtigde in het versterferfrecht!

M.a.w; de last kan beter altijd maar worden uitgevoerd!
bona fides

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mosje schreef:
Deze (toekomstige) verkrijging zou je dan inderdaad kunnen zien als een voorwaardelijke verkrijging.

Dit volgt inderdaad uit art. 4:131 en 132 BW. Maar mijn stelling is dat de gehele erfenis door de oorspronkelijke erfgenamen in zo'n geval al voorwaardelijk is, nl. onder de ontbindende voorwaarde dat eerst het legaat wegens het niet uitvoeren van de last door de legataris en vervolgens de erfenis wegens het niet uitvoeren van de last door de erfgenamen vervallen wordt verklaard.

Of deze stelling juist is weet ik niet. Maar ik zie geen andere logisch sluitende mogelijkheid.

Quote:
Als immers de erfgenamen die het legaat verkrijgen na vervallenverklaring zelf niet de last uitvoeren, dan kunnen zij ook weer worden vervallen verklaard en valt het legaat toe aan de eerstvolgende gerechtigde in het versterferfrecht!

Wat vervalt dan? Het legaat aan henzelf? Of de erfstelling?

Het lijkt mij dat wanneer een legaat dat onder last is gemaakt vervallen wordt verklaard, niet het legaat toekomt aan de erfgenamen die met het legaat waren belast. Het legaat onder last is een voorwaardelijk vorderingsrecht op de erfgenamen. Gaat de ontbindende voorwaarde in vervulling, dan houdt dat vorderingsrecht op te bestaan. Het gaat dus niet over in een vorderingsrecht van de erfgenamen op henzelf (dit zou wel het geval zijn als het goed eerst aan de erfgenamen is gelegateerd, en vervolgens onder last is gesublegateerd aan de legataris, maar dat is hier niet het geval). De gelegateerde goederen gaan dankzij art. 3:84 lid 4 BW van rechtswege weer terug naar de erfgenamen die met het legaat waren belast.

Art. 4:132 BW zegt echter wel dat in zo'n geval de last komt te rusten op degenen die met het gemaakte legaat waren belast. Dat zijn de erfgenamen. Volgens mij kan dat alleen maar betekenen dat de erfstelling voorwaardelijk wordt (want wat anders?). En het is niet logisch dat die voorwaardelijk wordt, die erfstelling was dan al voorwaardelijk.

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mosje schreef:
Deze (toekomstige) verkrijging zou je dan inderdaad kunnen zien als een voorwaardelijke verkrijging.

Dit volgt inderdaad uit art. 4:131 en 132 BW. Maar mijn stelling is dat de gehele erfenis door de oorspronkelijke erfgenamen in zo'n geval al voorwaardelijk is, nl. onder de ontbindende voorwaarde dat eerst het legaat wegens het niet uitvoeren van de last door de legataris en vervolgens de erfenis wegens het niet uitvoeren van de last door de erfgenamen vervallen wordt verklaard.

Juist. Alleen is in dit geval alleen het deel van de nalatenschap dat met de last is belast, voorwaardelijk. Vandaar dus dat de last (met de bijbehorende nalatenschap / goederen uit de nalatenschap ) wel tot de zesde graad kan terugvallen. In principe is het dus inderdaad vanaf het begin af aan al voorwaardelijk.

Quote:
Als immers de erfgenamen die het legaat verkrijgen na vervallenverklaring zelf niet de last uitvoeren, dan kunnen zij ook weer worden vervallen verklaard en valt het legaat toe aan de eerstvolgende gerechtigde in het versterferfrecht!
Wat vervalt dan? Het legaat aan henzelf? Of de erfstelling?

Van wat ik er van heb begrepen, is dat het nalatenschapsgoed "vervalt" waaraan de last is verbonden (dit kan dus één goed zijn, maar ook de gehele nalatenschap)

Quote:

Het lijkt mij dat wanneer een legaat dat onder last is gemaakt vervallen wordt verklaard, niet het legaat toekomt aan de erfgenamen die met het legaat waren belast. Het legaat onder last is een voorwaardelijk vorderingsrecht op de erfgenamen. Gaat de ontbindende voorwaarde in vervulling, dan houdt dat vorderingsrecht op te bestaan. Het gaat dus niet over in een vorderingsrecht van de erfgenamen op henzelf (dit zou wel het geval zijn als het goed eerst aan de erfgenamen is gelegateerd, en vervolgens onder last is gesublegateerd aan de legataris, maar dat is hier niet het geval). De gelegateerde goederen gaan dankzij art. 3:84 lid 4 BW van rechtswege weer terug naar de erfgenamen die met het legaat waren belast.

Het legaat is inderdaad een vorderingsrecht. Maar een ander karakteristiek punt van het legaat is dat het vaak gaat om slechts één goed/deel uit een hele nalatenschap. Vervalt dus het voorwaardelijke legaat, dan komt het goed dus niet toe aan de lagataris maar aan de daaronderliggende erfgenamen. Het eigendomsrecht op dat goed blijft dan alsnog voorwaardelijk; namelijk onder de voorwaarde om de last alsnog uit te voeren.
De voorwaarde wordt (naar wat ik er van heb begrepen) verbonden aan het onderliggende goed, en niet aan het legaat in de hoedanigheid van een vorderingsrecht.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mosje schreef:
Juist. Alleen is in dit geval alleen het deel van de nalatenschap dat met de last is belast, voorwaardelijk.

Hoe moet ik "deel van de nalatenschap" zien? Maximaal zijn de erfdelen van de erfgenamen die met het legaat zijn belast met de last belast, maar kan het ook minder zijn dan gehele erfdelen?

Uit je bericht begrijp ik dat je aan (alleen) het gelegateerde goed denkt en niet aan het hele erfdeel. Op het eerste gezicht ligt dit natuurlijk het meest voor de hand, maar ik zie niet goed hoe dit in het systeem past. Kan een erfgenaam een deel van zijn erfdeel onder last erven? Het lijkt me dat dat alleen via een legaatconstructie zou kunnen. Als je erft, erf je toch een bepaald aandeel in de volledige nalatenschap, niet losse goederen? Of zie ik dit verkeerd? Het lijkt mij dat art. 4:115 BW en art. 4:182 lid 1, eerste volzin, BW mij gelijk geven.

Quote:
Het legaat is inderdaad een vorderingsrecht. Maar een ander karakteristiek punt van het legaat is dat het vaak gaat om slechts één goed/deel uit een hele nalatenschap. Vervalt dus het voorwaardelijke legaat, dan komt het goed dus niet toe aan de lagataris maar aan de daaronderliggende erfgenamen. Het eigendomsrecht op dat goed blijft dan alsnog voorwaardelijk; namelijk onder de voorwaarde om de last alsnog uit te voeren.
De voorwaarde wordt (naar wat ik er van heb begrepen) verbonden aan het onderliggende goed, en niet aan het legaat in de hoedanigheid van een vorderingsrecht.

Dat het goed terugvalt ben ik met je eens, maar het lijkt mij dat dit komt door de ontbindende voorwaarde die aan het vorderingsrecht als titel van de overdracht is verbonden in combinatie met art. 3:84 lid 4 BW.

Goederenrechtelijk gezien gaat het eigendom van het gelegateerde goed door het in vervulling gaan van de voorwaarde weer terug naar de vervreemders: de erfgenamen op wie de legataris een vorderingsrecht had en die het goed aan hem hebben overgedragen.

Goederenrechtelijk gezien kunnen de erfgenamen, na het in vervulling gaan van die voorwaarde, het goed slechts voorwaardelijk in eigendom hebben als ze het om te beginnen (dus al vóór de overdracht aan de legataris) voorwaardelijk in eigendom hadden. Dus als ze het goed als erfgenaam weliswaar onder algemene titel, maar toch onder voorwaarde, hebben verkregen.

Maar als je iets voorwaardelijk onder algemene titel verkrijgt, dan verkrijg je toch alles wat je krijgt (bezittingen en schulden) onder die voorwaarde, en niet alleen specifieke goederen?

Het kan denk ik geen kwaad om een voorbeeld te geven.
A overlijdt en laat een appel en een ei na. In zijn testament benoemt A zijn buurman B als enige erfgenaam. A legateert de appel aan buurvrouw C onder last X. A's enige kind D wordt door het testament onterfd. D doet geen beroep op zijn legitieme portie.

Op het moment van overlijden verkrijgt B onder algemene titel de appel en het ei. C verkrijgt een voorwaardelijk vorderingsrecht op B. Ter uitvoering van het legaat draagt B de appel over aan C, uiteraard onder de ontbindende voorwaarde dat het vorderingsrecht wegens niet-uitvoering van de last wordt vervallen verklaard door de rechter (art. 4:131 lid 1 BW en art. 3:84 lid 4 BW).

Wat gebeurt er nu als de rechter het vorderingsrecht wegens niet-uitvoering van de last vervallen verklaard? In ieder geval gaat de eigendom van de appel dan van rechtswege terug naar B. Daarnaast volgt uit art. 4:132 BW dat last X komt te rusten op B.

Wat betekent het nu precies dat last X op erfgenaam B komt te rusten? Als ik art. 4:131 lid 1 moet geloven:
Quote:
Een erfgenaam (...) op wie een testamentaire last rust, verkrijgt zijn recht onder de ontbindende voorwaarde dat het wegens niet-uitvoering van de last wordt vervallen verklaard door de rechter.

Dit lijkt mij te betekenen dat erfgenaam B "zijn recht" heeft verkregen onder de ontbindende voorwaarde dat het wegens niet-uitvoering van de last wordt vervallen verklaard door de rechter.

Wat is hier "zijn recht"? Ik kan art. 4:131 lid 1 BW slechts zo lezen, dat bij een erfgenaam "zijn recht" ziet op zijn gehele erfdeel, dus op de gehele nalatenschap.

Als de rechter nu "zijn recht" vervallen verklaart wegens niet-uitvoering van de last door B, wat gebeurt er dan? Als "zijn recht" inderdaad ziet op B's gehele erfdeel, gaan zowel de appel als het ei naar D, als erfgenaam bij versterf (en opnieuw onder last X, als ik het goed begrijp).

Als ik je goed begrijp, ben jij echter van mening dat in dat geval alleen de appel naar D gaat. Het ei zou dus eigendom blijven van B. Als resultaat is dit zeker niet onredelijk, maar ik kan het niet rijmen met de boeken 3 en 4 BW.

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 1:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoelde dat slechts het legaat (waaraan de last was verbonden) een voorwaardelijk eigendomsrecht was. Ik dacht dus dat het voorwaardelijk eigendomsrecht slechts op het huis als zodanig rust, en dat deze voorwaarde (zelfs na vervallenverklaring) niet ging rusten op de gehele erfstelling, maar slechts op dat deel waar het legaat op zag.
Ter illustratie: A en B verkrijgen de gehele erfenis groot 100. Zij moeten tevens een legaat afgeven aan C onder de last X. Als de last X niet zou worden uitgevoerd, zou C vervallen kunnen worden verklaard van zijn recht op het legaat. Het deel van de boedel waarop het legaat ziet, zou dan terugvallen naar de erfgenamen A en B onder dezelfde last X. Ik was van mening dat die last dan slechts zag op het goed waarop het legaat zag, en dat A en B, bij niet uitvoering van last X, slechts vervallen konden worden verklaard van hun recht op het goed waar het legaat hiervoor op zag.

Kennelijk heb ik het antwoord van de docent niet goed geinterpreteerd, vandaar dat ik het vandaag voor de zekerheid nog eens vroeg.
Hij vertelde mij dat de last rust op de persoon die de last op zich moet nemen. De last rust derhalve niet op een bepaald goed, bijvoorbeeld een legaat, maar op de persoon. Dit betekent in mijn voorbeeld hierboven dat na vervallenverklaring van C, omdat hij last X niet heeft uitgevoerd, het legaat terugvalt in de boedel en A en B het krijgen. Wat gebeurt er nu met de last? De last komt toe aan de personen van A en B, dwz; als A en B de last ook niet uitvoeren en vervallen worden verklaard, hun HELE erfstelling aan hen ontvalt. Dit betekent dat de erfdelen die zij hiervoor hebben gekregen (100:2) OOK kunnen vervallen, evenals het goed/geld waar het legaat op ziet.

Het is dus niet zo dat de hele overgang onder algemene titel voorwaardelijk is, maar dat door de vervallenverklaring van C de last op A en B komt te rusten, waardoor hun erfdelen + het legaat waar de last op rust voorwaardelijk zijn. In feite betekent dit inderdaad dat zij al van het begin af aan een voorwaardelijk recht hebben (de ontbindende voorwaare C de last niet uitvoert en en dat zij de last ook niet uitvoeren). Maar de hele overgang onder algemene titel is niet voorwaardelijk. Dit is slechts een (redelijk extreem) effect van de last op (in casu) een enkel legaat.

Kennelijk wordt met de theorie van de last beoogd om de wil van de erflater ( de last ) daadwerkelijk tot uitvoering te laten komen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mosje schreef:
Wat gebeurt er nu met de last? De last komt toe aan de personen van A en B, dwz; als A en B de last ook niet uitvoeren en vervallen worden verklaard, hun HELE erfstelling aan hen ontvalt. Dit betekent dat de erfdelen die zij hiervoor hebben gekregen (100:2) OOK kunnen vervallen, evenals het goed/geld waar het legaat op ziet.

Heel mooi, want dit is precies waar ik ook op uitkwam Wink

Quote:
In feite betekent dit inderdaad dat zij al van het begin af aan een voorwaardelijk recht hebben (namelijk dat C de last niet uitvoert en zij de last niet uitvoeren).

Precies.

Quote:
Maar de hele overgang onder algemene titel is niet voorwaardelijk. Dit is slechts een (redelijk extreem) effect van de last op (in casu) een enkel legaat.

Ok, misschien moet ik de overgang zelf niet voorwaardelijk noemen, maar het verkregen recht is wel van meet af voorwaardelijk op de manier die je hierboven beschrijft.

Mooi, we zijn er nu denk ik helemaal uit! Een hoop puzzelwerk om door te denken hoe al die regels op elkaar inwerken, maar daar houd ik wel van Wink. Zo'n last kan in theorie dus echt heel verrassende en verstrekkende gevolgen hebben. Ik de praktijk kan dat natuurlijk worden voorkomen door in het testament te bepalen dat de last bij een vervallenverklaring van het legaat niet overgaat op de erfgenaam (art. 4:132 BW).

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mosje schreef:
Wat gebeurt er nu met de last? De last komt toe aan de personen van A en B, dwz; als A en B de last ook niet uitvoeren en vervallen worden verklaard, hun HELE erfstelling aan hen ontvalt. Dit betekent dat de erfdelen die zij hiervoor hebben gekregen (100:2) OOK kunnen vervallen, evenals het goed/geld waar het legaat op ziet.

Heel mooi, want dit is precies waar ik ook op uitkwam Wink

Quote:
In feite betekent dit inderdaad dat zij al van het begin af aan een voorwaardelijk recht hebben (namelijk dat C de last niet uitvoert en zij de last niet uitvoeren).

Precies.

Quote:
Maar de hele overgang onder algemene titel is niet voorwaardelijk. Dit is slechts een (redelijk extreem) effect van de last op (in casu) een enkel legaat.

Ok, misschien moet ik de overgang zelf niet voorwaardelijk noemen, maar het verkregen recht is wel van meet af voorwaardelijk op de manier die je hierboven beschrijft.

Mooi, we zijn er nu denk ik helemaal uit! Een hoop puzzelwerk om door te denken hoe al die regels op elkaar inwerken, maar daar houd ik wel van Wink. Zo'n last kan in theorie dus echt heel verrassende en verstrekkende gevolgen hebben. Ik de praktijk kan dat natuurlijk worden voorkomen door in het testament te bepalen dat de last bij een vervallenverklaring van het legaat niet overgaat op de erfgenaam (art. 4:132 BW).

Puzzelen heeft wel wat inderdaad! Very Happy
Als je het zo bekijkt, is het best een goed staaltje bescherming van de wil van de erflater.
In de praktijk zal het mijns inziens vaak niet zo ver komen. Niet veel mensen laten zich een (omvangrijke) ervenis door de neus boren omdat zij geen zin hebben om een beest een paar jaren te verzorgen
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds