Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 22:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag door werkgever
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
whiteright

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 15:24    Onderwerp: Ontslag door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Graag wil ik hier om advies vragen.

Ik ben in dienst bij het bedrijf van mijn vader (sinds februari 2005).

Het afgelopen jaar is de relatie tussen mijn vader en mij langzaam maar zeker enorm verslechtert door voorvallen in de prive sfeer.

We staan prive op een aantal punten tegenover elkaar. De laatste maanden is het contact nog verder verslechtert.

Al weer enige tijd geleden heeft hij naar mij uitgesproken mijn diensverband op termijn te willen verbreken. Ik was het daar mee eens.

We waren nog in gesprek over het hoe en wanneer zakelijk afscheid van elkaar nemen.

Begin januari hebben we elkaar voor het laatst gesproken hierover (en andere dingen). Dit gesprek is matig verlopen en we zijn uit elkaar gegaan met de conclusie dat we elkaar maar niet te vaak moeten zien voorlopig.

Aan het einde van het gesprek gaf hij aan nog even te willen nadenken over één punt met betrekking tot de beëindiging van mijn dienstverband. Daar wilde hij later op terugkomen. Hij vertrok kort na ons gesprek naar het buitenland voor een aantal weken. Ik wist dat het dus even kon duren voor ik wat zou horen. Ik heb tot op heden nog niets gehoord.

Maar het blijkt dat hij het dienstverband al heeft verbroken zonder er iets over te zeggen. Zelfs al voor ons gesprek in januari. Dit maak ik op uit:
- Salaris januari niet gestort (verwachte stortingsdatum rond 26 januari)
- Op jaaropgave staat “datum uit dienst: 31-12-2008”
- Met de salarisstorting van december (26 december) is ook vakantiegeld betaald. Dat zag ik later pas.

Om het verhaal wat ingewikkelder te maken: Ik heb te kampen met ernstige gezondheidsproblemen. Dat is al vanaf het begin van het dienstverband (ik was al ziek toen ik in dienst kwam, ik zat toen in de ziektewet) waardoor ik gedurende deze hele periode nauwelijks heb gewerkt. Ik ben echter nooit officieel ziek gemeld mij de arbo / overige instanties. Pas sinds oktober (2008) gaat het (gelukkig aanzienlijk) beter qua gezondheid.

Nog een complicatie: We hebben destijds geen arbeidscontract opgesteld.

Mijn vragen:
1. Kan ik aanspraak maken op een ontslagvergoeding? Zo ja, hoe doe ik dat?
2. Staat er een bepaalde termijn voor waarbinnen je hierom moet vragen?
3. Klopt het dat de wettelijke opzegtermijn 1 maand is? (heb ik gelezen op internet)

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U hebt geen wettelijk recht op een ontslagvergoeding, maar u hebt nog steeds recht op salaris.
Bekijk de homepage
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 17:59    Onderwerp: Re: Ontslag door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

whiteright schreef:

Nog een complicatie: We hebben destijds geen arbeidscontract opgesteld.

Dit betekent alleen dat je geen schriftelijk contract hebt. Het contract bestaat wel degelijk. Omdat je geen tijdsduur hebt afgesproken (neem ik aan), lijkt me dit een contract voor onbepaalde tijd. Je werkgever kan dan niet zomaar je contract eenzijdig beëindigen. Dit kan slechts na een ontslagvergunning of bij wederzijds goedvinden.

Uit je verhaal blijkt dat je in januari en februari gewoon hebt gewerkt? Dan ben je dus kennelijk ook niet uit dienst. Over de periode die je gewerkt heb, heb je gewoon recht op loon (zoals Steven al aangaf). Dus een loonvordering is op zijn plaats.

Quote:
Mijn vragen:
3. Klopt het dat de wettelijke opzegtermijn 1 maand is? (heb ik gelezen op internet)

Voor jou is deze opzegtermijn 1 maand.
Voor je werkgever is deze inderdaad ook een maand (als jullie hier zelf niks over hebben over afgesproken). Alsnog moet hij eerst toestemming krijgen om je te mogen ontslaan.
whiteright

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 18:59    Onderwerp: Re: Ontslag door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties

Chantalle schreef:
Omdat je geen tijdsduur hebt afgesproken (neem ik aan), lijkt me dit een contract voor onbepaalde tijd.

We hebben inderdaad geen tijdsduur afgesproken.

Chantalle schreef:
Uit je verhaal blijkt dat je in januari en februari gewoon hebt gewerkt?

Ik ben nog steeds ziek thuis. Al heel lang. Ookal ben ik dus niet ziek gemeld. Verandert dat iets?

Chantalle schreef:
Dus een loonvordering is op zijn plaats.

Hoe moet ik dat doen? Een brief aan werkgever neem ik aan. Moet ik daar nog iets in het bijzonder inzetten?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 21 feb 2009 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds wanneer was je ziek? Was je dat in december al? Want er geldt een opzegverbod bij ziekte.
whiteright

BerichtGeplaatst: za 21 feb 2009 0:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Sinds wanneer was je ziek? Was je dat in december al? Want er geldt een opzegverbod bij ziekte.

Ja, lang daarvoor al. Afgezien van een aantal reintegratie pogingen (die allen mislukte doordat ik iedere keerweer zieker werd) ben ik de gehele periode vanaf feb 2005 tot aan nu ziek geweest.

Zoals ik al zei gaat het nu sinds een aantal maanden steeds wat beter qua gezondheid, maar we hebben niet over een nieuwe reintegratie poging gesproken omdat mijn vader en ik al naar elkaar hadden uitgesproken niet verder te willen zakelijk.

Ik vraag me ook af of dat laatste de zaak niet verandert. In bovenstaande posts wordt gezegd dat ik nog recht op inkomen heb. Maar ik heb al tegen mijn vader gezegd (ook in een brief) dat ik het er mee eens ben dat onze wegen zakelijk scheiden. Dat is formeel gezien toch "instemmen met ontslag"? Of niet?

Mijn vader zal zeggen: "ik heb hem per 1 januari ontslagen want hij was ermee akkoord dat hij uit dienst zou gaan". Hoewel we dus nog in gesprek waren over wanneer ik uit dienst zou gaan en onder welke voorwaarden (onder andere over een financiele vergoeding, juist vanwege mijn haperende gezondheid, welke het voor mij lastig maakt om mijn inkomen zeker te stellen na ontslag)
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 21 feb 2009 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

whiteright schreef:
Zoals ik al zei gaat het nu sinds een aantal maanden steeds wat beter qua gezondheid, maar we hebben niet over een nieuwe reintegratie poging gesproken omdat mijn vader en ik al naar elkaar hadden uitgesproken niet verder te willen zakelijk.

Ik vraag me ook af of dat laatste de zaak niet verandert. In bovenstaande posts wordt gezegd dat ik nog recht op inkomen heb. Maar ik heb al tegen mijn vader gezegd (ook in een brief) dat ik het er mee eens ben dat onze wegen zakelijk scheiden. Dat is formeel gezien toch "instemmen met ontslag"? Of niet?

Mijn vader zal zeggen: "ik heb hem per 1 januari ontslagen want hij was ermee akkoord dat hij uit dienst zou gaan". Hoewel we dus nog in gesprek waren over wanneer ik uit dienst zou gaan en onder welke voorwaarden (onder andere over een financiele vergoeding, juist vanwege mijn haperende gezondheid, welke het voor mij lastig maakt om mijn inkomen zeker te stellen na ontslag)

Ontslagen en akkoord van werknemer past eigenlijk niet samen. Ontslagen word je wanneer de werknemer het er over het algemeen niet mee eens is. Dit klinkt meer als een beëindiging met wederzijds goedvinden. Dan geldt ook geen opzegverbod wegens ziekte. Maar het lijkt mij dat er op zijn minst inderdaad afspraken moeten zijn over wanneer en onder welke voorwaarden. Omdat hierover geen afspraken zijn, komt het er in de praktijk op neer dat de werkgever eenzijdig het contract heeft beëindigd en dan geldt er wel weer een opzegverbod etc.

Het probleem dat hier inderdaad meespeelt is je ziekte en het feit dat je nooit bent ziekgemeld. Ik durf niet te zeggen wat hiervan de consequenties zijn. Ik raad je aan om met alle informatie langs te gaan bij het Juridisch Loket..
whiteright

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt is dat ik dat ik ermee akkoord was omdat hij een vergoeding had toegezegd.

Hij heeft mij benaderd met het verhaal: "ik wil je dienstverband beeindigen en ik geef je een bedrag mee zodat je tijd hebt om verder te herstellen van je ziekte en dus een periode kunt overbruggen waarin je geen of een substantieel lager inkomen hebt dan nu".

Zonder vergoeding had ik er niet mee ingestemd aangezien ik met mijn huidige gezondheidstoestand niet in staat ben een vergelijkbaar inkomen te genereren.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever heeft de taak om ontslagname te onderbouwen, zodat het een duidelijke wilsbeschikking is van de werknemer. Er mag geen enkele twijfel zijn van de werkelijk wil om ontslag te nemen.
Dus de werkgever kan zich niet zo maar onttrekken aan zijn verplichtingen, welke gestand blijft zo lang er nog geen beeindigingsovereenkomst is.

U kunt nu het beste uw achterstallig salaris opeisen om daarmee aan te geven dat er van een ontslagname geen sprake is.
Zeemeeuw

Leeftijd: 58

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 16:25    Onderwerp: beëindigingsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een nette manier zou kunnen zijn om (alsnog) van elkaar af te komen, is via een beëindigingsovereenkomst. Als deze aan bepaalde voorwaarden voldoet, heb je na einde dienstverband in ieder geval je recht op een WW-uitkering niet verspeeld. In zo'n overeenkomst kun je allerlei afspraken vastleggen, zoals bijvoorbeeld een ontslagvergoeding.
Overigens is een van de moeilijke punten bij een WW-uitkering dat je je dan "beschikbaar voor werk" moet stellen. Dat kan niet als je ziek bent. Zo maar de Zw is gaat niet, als er nog een voorliggende voorziening is (hier in de vorm van loon, zie hieronder).

En iemand ontslaan als hij ziek is gaat haast niet. Dan moet je eerst 2 jaar officieel zijn ziekgemeld en moet de werkgever (en de werknemer trouwens ook) aan alle reïntegratieverplichtingen hebben voldaan. Dan kan er een ontslagvergunning bij UWV Werkbedrijf worden aangevraagd.

Succes!
whiteright

BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Erg bedankt voor de informatieve antwoorden zover.

WimWest schreef:
U kunt nu het beste uw achterstallig salaris opeisen om daarmee aan te geven dat er van een ontslagname geen sprake is.

Is dat gewoon een kwestie van aangeven dat ik geen ontslag heb genomen en dat ik mijn salaris wil ontvangen? Of zijn er nog andere dingen die ik moet (ver)melden?

En staat hier nog een termijn voor? Aangezien ik inmiddels al bijna een maand weet dat hij mijn dienstverband heeft beeindigd (en ik het al bijna 2 maanden had kunnen weten als ik eerder goed naar mijn loonstrookje van december had gekeken). Ben ik nu nog niet te laat? Ik kan me voorstellen dat je er geen maanden later nog eens een keer mee hoeft te komen.
WimWest

BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt aangeven dat de afspraken tot beeindiging van de overeenkomst nog niet zijn afgerond noch schriftelijk bevestigd, zodat u verzoekt, en voor zover nodig sommeer om per direct de achterstallige betalingen te voldoen. Indien u niet binnen 5 dagen heeft voldaan aan mijn verzoek, dan zal ik via een procedure het achterstallig loon opeisen inclusief de wettelijke rente en een boete die kan oplopen tot maximaal 50% van het achterstalig salaris.
Zeemeeuw

Leeftijd: 58

BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 11:29    Onderwerp: mediation? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de gehele situatie zou ik zelf de toon wel iets matigen in de brief zonder aan stelligheid in te boeten, maar een voorstel doen om met een mediator rond de tafel te gaan. Want je blijft zitten met dat gezondheidsprobleem als ik het goed begrijp.
Neem contact op met Het Juridisch Loket, daar hebben ze voorbeeldbrieven en kunnen ze evt. ook verwijzen naar een mediator. Ik geloof dat ze zelf met de werkgever willen bellen als jij daar geen heil in ziet.
whiteright

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke bedankt.

Ik heb een rechtsbijstandverzekering lopen bij de ABN AMRO. Volgens mij zit ook arbeid er bij in. Geven die beter advies dan het Juridisch Loket? Of maakt dat niet uit?
WimWest

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is meer afhankelijk van de persoon dan de instelling.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds