Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bestemmen van een vlak
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder bouwplan wordt het denk ik moeilijk. In elk geval een bouwvergunning kan niet zonder worden aangevraagd. Van ontheffingen weet ik helaas niet genoeg af maar ik denk dat daarbij toch minimaal een globaal bouwplan moet worden overlegd. Als er nog helemaal geen (enigszins) concreet voornemen is om te gaan bouwen dan kun je denk ik geen besluit uitlokken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 8:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een ontheffing of vrijstelling kan alleen worden verleend voor een - min of meer - concreet bouwplan. Er zal dus toch echt een bouwvergunning aangevraagd moeten worden.
Bekijk de homepage
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondanks wat hier eerder gezegd werd dat je dan niet in bezwaar kunt zou ik eerst maar eens beginnen met een principeverzoek. Dan weet je al meer en kun je iig daarna nog een bouwaanvraag doen. Omdat er geen termijn aan een principeverzoek zit moet je wel de ambtenaar achter den broeck zitten, maar dat moet sowieso.

Ik weet het niet cker maar ik zie niet waarom je niet een los verzoek tot ontheffing in kunt dienen. Omdat dat alleen om de inpassing in 1 bestemmingsvlak gaat, lijkt het me dat niet een heel bouwplan in hoeft te dienen. Maar kweet het nie cker..
wils

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
Ondanks wat hier eerder gezegd werd dat je dan niet in bezwaar kunt zou ik eerst maar eens beginnen met een principeverzoek. Dan weet je al meer en kun je iig daarna nog een bouwaanvraag doen. Omdat er geen termijn aan een principeverzoek zit moet je wel de ambtenaar achter den broeck zitten, maar dat moet sowieso.

Ik weet het niet cker maar ik zie niet waarom je niet een los verzoek tot ontheffing in kunt dienen. Omdat dat alleen om de inpassing in 1 bestemmingsvlak gaat, lijkt het me dat niet een heel bouwplan in hoeft te dienen. Maar kweet het nie cker..

Allen bedankt tot zo ver, ik begrijp uit diverse reaktie's dat dit geen allerdaagse kost is.

Wat ik nog wel naar voren wil bregen is deze. De raad heeft het plan vast gesteld. Men heeft ook dit vlak tot wonen vastgesteld. Het gaat er bij mij niet in waarom de gemeente neen heeft gezecht tegen betrokkene om hier niet te mogen bouwen. Mijn gezond verstaand kan dit niet begrijpen hoe graag ik dit ook wil. Bij wonen hoord een huis of betrokkene zal als een mol onder de grond moeten gaan wonen.

Is het nu dan ook niet aan de raad waaneer zij een plan heeft vast gesteld om dit ten gunste van betrokken te repareren. Hij heeft tenslotte in de voorinspraak hierom gevraagd.
John Locke

John Locke

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wils schreef:
John Locke schreef:

Allen bedankt tot zo ver, ik begrijp uit diverse reaktie's dat dit geen allerdaagse kost is.

Wat ik nog wel naar voren wil bregen is deze. De raad heeft het plan vast gesteld. Men heeft ook dit vlak tot wonen vastgesteld. Het gaat er bij mij niet in waarom de gemeente neen heeft gezecht tegen betrokkene om hier niet te mogen bouwen. Mijn gezond verstaand kan dit niet begrijpen hoe graag ik dit ook wil. Bij wonen hoord een huis of betrokkene zal als een mol onder de grond moeten gaan wonen.

Is het nu dan ook niet aan de raad waaneer zij een plan heeft vast gesteld om dit ten gunste van betrokken te repareren. Hij heeft tenslotte in de voorinspraak hierom gevraagd.

Eerder zei je dit:
Quote:
Betrokkene heeft een inspraak-reaktie gedaan. Het vlak was eerder bestemd als agrarische-cultuur grond. Na deze inspraak reaktie is het op de plankaart aangegeven als wonen. De gemeente heeft in haar reaktie schriftelijk op deze inspraakreaktie gereageerd dat het maar bestemd moest gaan worden als schuur met erf.
De raad heeft het plan reeds goedgekeurd.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met een inspraakreactie: je hebt 'inspraak' en een 'ter inzage legging', dat zijn 2 verschillende dingen.
Als die persoon alleen een inspraakreactie heeft gedaan dan is dat niet een officieel onderdeel van de vaststellingsprocedure van het bestemmingsplan. Het is meer een extraatje dat de gemeente als 'service' biedt.
Als het gaat om een 'ter inzagelegging' dan was het wel een officieel onderdeel van de vaststellingsprocedure van het bestemmingsplan. Dan ben ik benieuwd wat er precies schriftelijk is geantwoord door de gemeente.
Wanneer is het bestemmingsplan vastgesteld? Lijkt me handig om na te gaan of het nog mogelijk is om eventueel in beroep te gaan tegen het bestemmingsplan.

Overigens denk ik nog steeds dat er gewoon een foutje is gemaakt. Let wel: de tijd die het kost om de raad hiervan te overtuigen is minder dan dat je probeert een ontheffing (=wat vroeger vrijstelling was) aan te vragen.

Enne... op zich is dit best dagelijks kost, maar je hebt vrij specifieke wensen en dan zijn er meerdere aanpakken mogelijk.
arizona

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met een inspraakreactie: je hebt 'inspraak' en een 'ter inzage legging', dat zijn 2 verschillende dingen.

Niet echt. Een ontwerp bestemmingsplan wordt ter inzage gelegd opdat eenieder zijn zienswijze, ook inspraakreactie genoemd, kan inbrengen.
Soms organiseert een gemeente ook inspraak op een voorontwerp bestemmingsplan, maar in beginsel is inspraak op het ontwerp de regel.
Leon78

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Een ontheffing of vrijstelling kan alleen worden verleend voor een - min of meer - concreet bouwplan. Er zal dus toch echt een bouwvergunning aangevraagd moeten worden.

Op grond van art. 18a BRO (oud) was een situatieschets voldoende voor een vrijstelling. Volgens mij bestaat er een regeling van VROM betreffende ruimtelijke documenten op papier, die stelt dat ook een verzoek tot ontheffing als bedoeld in artikel 3.22 of 3.23 Wro vergezeld dient te gaan met op zijn minst een situatieschets. Hangt er natuurlijk vanaf wat je bedoelt met een 'min of meer concreet bouwplan', maar complete bouwtekeningen lijken me niet nodig, wat ook weer in de lijn ligt met de oude WRO en BRO.
John Locke

John Locke

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
John Locke schreef:

Niet echt. Een ontwerp bestemmingsplan wordt ter inzage gelegd opdat eenieder zijn zienswijze, ook inspraakreactie genoemd, kan inbrengen.
Soms organiseert een gemeente ook inspraak op een voorontwerp bestemmingsplan, maar in beginsel is inspraak op het ontwerp de regel.
Het is het beste om de term 'inspraak' te reserveren voor inspraak volgens de inspraakverordening. Kennelijk heeft Appingedam een inspraakverordening. Deze gebeurt dan idd meestal over het voorontwerp.

Jij gebruik de term 'inspraak' voor een zienswijze in het kader van de tervisielegging en dat wekt de verwarring.
wils

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de goede orde.
Er is een perceel wat eerder bestemd was als A-C. Door een nieuw bestemmingsplan heeft betrokkene aangetekend een inspraakreactie ingediend. Een buurman attendeerde hen erop dat het vlak naar zijn wens tot wonen was bestemd in de tervisie legging. Is naar het gemeentehuis gegaan of dit werkelijk zo was. Ja zei men het is W-a1 zoals je hebt gezien. Daar was betrokken zeer content mee. Heeft gewacht met zijn plannen tot de raad het plan had vastgesteld, nadat was gebeurd is hij naar het gemeenthuis gegaan waar het te bouwen huis aan moest voldoen.
De ambtenaar deelde hem mee dat er niet op gebouwd kon worden omdat hier geen bouwvlak was ingetekend.
Op jou vraag hoelang is het plan aktief, reeds 3 weken. Er is nooit een zienswijze ingediend omdat betrokken tot op heden niets heeft ontvangen.
Achteraf gravend in de stukken blijkt dat het perceel bestemd moest gaan worden schuur met erf.
Hier zijn toch verwachtingen geschept wat blijkbaar niet nagekomen kan worden of men wil deze niet nagekomen. Van enig advies vanuit de gemeente heeft betrokkene ook niets vernomen. NEEN IS NEEN. En we gaan weer over tot de orde van de dag.

Laatst aangepast door wils op ma 16 feb 2009 23:25, in totaal 1 keer bewerkt
John Locke

John Locke

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
StevenK schreef:

Op grond van art. 18a BRO (oud) was een situatieschets voldoende voor een vrijstelling. Volgens mij bestaat er een regeling van VROM betreffende ruimtelijke documenten op papier, die stelt dat ook een verzoek tot ontheffing als bedoeld in artikel 3.22 of 3.23 Wro vergezeld dient te gaan met op zijn minst een situatieschets. Hangt er natuurlijk vanaf wat je bedoelt met een 'min of meer concreet bouwplan', maar complete bouwtekeningen lijken me niet nodig, wat ook weer in de lijn ligt met de oude WRO en BRO.
Precies! Dat dacht ik dus al. Immers, het gaat om een afwijking van de bestemming en daarvoor hoef je geen gedetailleerd bouwplan te hebben.
wils

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
arizona schreef:
John Locke schreef:

Het is het beste om de term 'inspraak' te reserveren voor inspraak volgens de inspraakverordening. Kennelijk heeft Appingedam een inspraakverordening. Deze gebeurt dan idd meestal over het voorontwerp.

Jij gebruik de term 'inspraak' voor een zienswijze in het kader van de tervisielegging en dat wekt de verwarring.

In Appingedam hebben we eerst een inspraakreaktie daarop wordt het plan eventueel aangepast (ook hier in dit geval) daarna buigen provincie en waterschap ect zich erover. Dan ligt het plan ter inzage waar een zienswijze op ingediend kan worden, dan buigt een commissie zich over de zienswijzen en daarna steld de raad het plan vast. Zo is het gegaan in Appingedam.
arizona

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, dus de betrokkene heeft in die eerste fase een inspraakreactie ingediend op het voorontwerp op dat punt van dat wonen, en toen is het plan op dat punt aangepast, zodat in het ontwerp plan dat daarna ter visie is gelegd aan de wens van betrokkene was voldaan. Toen is het plan door de raad vastgesteld en nu ligt er een definitief plan. Wijkt het definitieve plan op dit punt nu af van het ontwerp plan? Of legt de gemeente het nu alleen anders uit? In het eerste geval zou betrokkene, althans als er nog geen 6 weken zijn verstreken sinds de vaststelling van het plan, nog beroep kunnen instellen bij de Raad van State. In dit geval is het namelijk geen belemmering dat hij geen zienswijze heeft ingediend, omdat het ontwerp plan (nog) aan zijn wensen voldeed.
wils

BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
OK, dus de betrokkene heeft in die eerste fase een inspraakreactie ingediend op het voorontwerp op dat punt van dat wonen, en toen is het plan op dat punt aangepast, zodat in het ontwerp plan dat daarna ter visie is gelegd aan de wens van betrokkene was voldaan. Toen is het plan door de raad vastgesteld en nu ligt er een definitief plan. Wijkt het definitieve plan op dit punt nu af van het ontwerp plan? Of legt de gemeente het nu alleen anders uit? In het eerste geval zou betrokkene, althans als er nog geen 6 weken zijn verstreken sinds de vaststelling van het plan, nog beroep kunnen instellen bij de Raad van State. In dit geval is het namelijk geen belemmering dat hij geen zienswijze heeft ingediend, omdat het ontwerp plan (nog) aan zijn wensen voldeed.

Zoals jij het benaderd zitten we juist.
Het definitieve plan zoals hij nu is vast gesteld door de raad wijkt niet af zoals het ontwerpplan ter-visie heeft gelegen. Maar, in reaktie op de voorinspraak blijkt nu uit die tekst in reaktie daarop van de gemeente dat het bestemd had moeten worden tot erf met schuur en of dat een fout is zegt de ambtenaar ook niets, behalve dat er geen bouwvlak was ingetekend. Daarom mag er niet gebouwd worden.
Betrokkene heeft de plantekening als waarheid beschouwd en heeft geen zienswijze ingediend. Dan is het toch ook nog zo wanneer je geen zienswijze hebt ingediend je ook niet naar de Raad van State kan.
John Locke

John Locke

BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wils schreef:
arizona schreef:

Het definitieve plan zoals hij nu is vast gesteld door de raad wijkt niet af zoals het ontwerpplan ter-visie heeft gelegen. Maar, in reaktie op de voorinspraak blijkt nu uit die tekst in reaktie daarop van de gemeente dat het bestemd had moeten worden tot erf met schuur en of dat een fout is zegt de ambtenaar ook niets, behalve dat er geen bouwvlak was ingetekend. Daarom mag er niet gebouwd worden.
Betrokkene heeft de plantekening als waarheid beschouwd en heeft geen zienswijze ingediend. Dan is het toch ook nog zo wanneer je geen zienswijze hebt ingediend je ook niet naar de Raad van State kan.

Volgens mij moet je dan toch dit eerder gezien hebben in de plankaart toen het een ontwerp was, maar ik zou het iig proberen.
wils

BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
wils schreef:
arizona schreef:

Volgens mij moet je dan toch dit eerder gezien hebben in de plankaart toen het een ontwerp was, maar ik zou het iig proberen.

Op de plankaart staat het perceel aan gegeven als wonen.
JL. bedankt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds