Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 17:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeidsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chedarrow

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 15:05    Onderwerp: Arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Daar ik al 2 jaar in de ziektewet heeft gezeten en nu een WIA/WGA uitkering ontvangt heeft mijn werkgever nog steeds geen ontslagvergunning voor mij aangevraagd. Hij weet namelijk dat ik al verweer gaat aantekenen ivm.de ontslagvergoeding die hij mij niet gunt.
Nu is mijn vraag kan dit zomaar en zoja heb ik dan ook de rechten van een in dienst zijnde werknemer.
Hoe zit het dan als ik evt. bij een andere werkgever aan het werk ga ik kan dan toch niet bij 2 werkgevers op de personeelslijst staan ivm. belastingen enz.

Een reactie zie ik graag tegemoet.

m.vr.gr,
Chedarrow
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 18:36    Onderwerp: Re: Arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chedarrow schreef:
Goedemiddag,

Daar ik al 2 jaar in de ziektewet heeft gezeten en nu een WIA/WGA uitkering ontvangt heeft mijn werkgever nog steeds geen ontslagvergunning voor mij aangevraagd. Hij weet namelijk dat ik al verweer gaat aantekenen ivm.de ontslagvergoeding die hij mij niet gunt.

Als dat zo is, dan heeft u met uw werkgever gemeen dat u het systeem niet voldoende kent. Het enige verweer tegen een ontslagvergunning na twee jaar ziekte kan zijn dat de werkgever niet voldaan heeft aan de inspanningsverplichtingen op het gebied van reïntegratie.

Recht op een ontslagvergunning heeft u niet en de ontslagvergunning zal evenmin door rechter van tafel worden geveegd.
Bekijk de homepage
Chedarrow

BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2009 19:25    Onderwerp: Re: Arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Chedarrow schreef:
Goedemiddag,

Als dat zo is, dan heeft u met uw werkgever gemeen dat u het systeem niet voldoende kent. Het enige verweer tegen een ontslagvergunning na twee jaar ziekte kan zijn dat de werkgever niet voldaan heeft aan de inspanningsverplichtingen op het gebied van reïntegratie.

Recht op een ontslagvergunning heeft u niet en de ontslagvergunning zal evenmin door rechter van tafel worden geveegd.

De werkgever heeft helemaal geen inspanningsverplichtingen gepleegd en heeft daarbij ook de deskundige oordelen van het UWV genegeerd. Heeft toen ten onrechte 6 maanden salaris niet uitbetaald het heeft bijna 1 jaar geduurd voor dit werd pas werd recht getrokken.
Nu zit ik dus ook nog steeds te wachten op de afrekening ( dus mijn vakantiegeld/veel vrije dagen die er nog stonden voor mijn ziek zijn periode ). Kan mijn werkgever daar dan nog steeds mee wachten dan met uitbetalen omdat hij geen ontslagvergunning voor mij aanvraagt .

Want ja als ik evt. bij een andere werkgever gaat werken dan zal dit dan toch eerst in orde moeten zijn neem ik aan.

Bij voorbaat alvast dank voor de reacties
ilonka

Leeftijd: 71
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2009 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever zal pas overgaan met de eindafrekening als de datum van ontslag bekend is. Eerder heeft niet zo veel zin.
Chedarrow

BerichtGeplaatst: do 19 feb 2009 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal het proberen anders neer te zetten.

Daar ik al 2 jaar in de ziektewet heeft gezeten en nu sinds enige maanden een WIA/WGA uitkering ontvangt ( van het UWV ) is mijn arbeidsovereenkomst nog steeds niet ontbonden.
Ik heb ook nog steeds niet mijn afrekening gekregen betreffende mijn vele vrije dagen/uren die er nog stonden voor mijn ziek zijn periode,ook is mijn opgebouwd tegoed aan vakantiegeld nog niet uitgekeerd.
Volgens de arbeidsdeskundige van het UWV gebeurt dit wel eens dat een ex-werkgever verzuimt de arbeidsovereenkomst te ontbinden( het is wel heel zeldzaam). Dit alles heeft dan te maken dat een werkgever niet wilt dat zijn werknemer een procedure opstart wegens kennelijk onredelijk ontslag. Dit zijn de woorden van de arbeidsdeskundige.
Daar deze werkgever in het begin van mijn ziek zijn al zeer tegendraads heeft gehandeld terwijl ik 100% in mijn recht stond heeft hij in die hele periode zich niet als een goede werkgever gedragen.
De arbeidsdeskundige geeft ook aan dat het wel problemen gaat opleveren als ik bij een toekomstige werkgever in dienst zou komen omdat er dan nog steeds de oude arbeidsovereenkomst bestaat.

Nu zijn dus mijn vragen hierover :
Zolang de arbeidsovereenkomst nog niet officieel ontbonden is heb ik dan ook nog steeds dan de rechten die hier in zijn vermeld.

Graag weer iets te mogen vernemen

m.vr.gr,
Chedarrow
ilonka

Leeftijd: 71
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: do 19 feb 2009 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever kan pas vakantiedagen e.d. uitbetalen als er een ontslagdatum bekend is.
Het is een beetje afhankelijk wat er in de beschikking van het UWV staat over uw arbeidsongeschiktheid. Als het UWV van mening is dat de werkgever onvoldoende inspanningen heeft verricht om u te reintegreren dan zou de werkgever een sanctie opgelegd hebben gekregen en uw loon langer door hebben moeten betalen. U geeft aan dat u al een WIA-uitkering toegekend heeft gekregen. Daarmee zou de conclusie getrokken kunnen worden dat het UWV van mening is dat de werkgever zich voldoende heeft ingespannen en zou de ontslagaanvrage bij het CWI (tegenwoordig UWV Werkbedrijf) geen problemen hoeven op te leveren.
Heeft u contact opgenomen met de werkgever om te vragen waarom hij u nog geen ontslag heeft verleend?
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 19 feb 2009 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van 7:685 BW kan u ook zelf verzoeken om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Om het beter te onderbouwen is het verstandig een deskundigenoordeel bij het UWV aan te vragen, waarin de reintegratieverplichtingen door de werkgever vastgesteld worden. Belangrijk hierin is om de vraagstelling goed neer te zetten. Kost € 50,- , maar dan heb je wel wat.

Hou ook rekening met een recent arrest van HvJ EU, waaruit blijkt dat u tijdens uw arbeidsongeschiktheid uw minimale wettelijke vakantierechten heeft opgebouwd. Dat zijn dus in twee jaar al 40 dagen.
Chedarrow

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 7:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever kreeg geen sanctie opgelegd door het UWV ondanks dat de werkgever en zeker in het eerste jaar zich niet als een goed werkgever heeft gehandeld.
De werkgever heeft ondanks de 2 deskundige uitslagen en de 5 verschillende bedrijfsartsen niet willen geloven dat ik met een zware Burn-Out /depressie thuis ziek zat,door dat zij mij niet wilde geloven hebben ze ook 6 maanden lang geen salaris uitgekeerd in het eerste jaar.Dit heeft natuurlijk geen goed gedaan voor mijn herstel ik ben daardoor juist verslechterd wegens de nalatigheid van de werkgever.Dit alles heeft toen geleid tot een kort geding/loonvordering heb dat toen ook gewonnen maar de verstandhouding met de werkgever werd eigenlijk nog slechter .
Daardoor is er een zeer zware verstoorde arbeidsrelatie ontstaan,de uitleg en redenering van de arbeidsdeskundige van het UWV was dat

A: een terugkeer in het bedrijf niet meer mogelijk zou zijn
B: mijn genezing/herstel nog meer dan 26 weken zou gaan duren en misschien wel langer de WIA/WGA beschikking was dan ook 100% arbeidsongeschikt
C: er is ook geen functieselectie toegepast gezien de nog steeds zeer zware beperkingen
D: dat het UWV Werkbedrijf inderdaad zonder meer toestemming zou verlenen voor de ontslagaanvraag

Door de zeer zware verstoorde arbeidsrelatie heeft het UWV dit als basis gebruikt om het bedrijf geen sanctie op te leggen.

Je zou dus zeggen dat het geen probleem voor het bedrijf zou moeten zijn om een ontslagaanvraag in te dienen want de toestemming krijgen ze gelijk ervoor.
Maar dat is het hem juist het bedrijf weet al dat ik de "kennelijk onredelijk ontslag procedure "in gang gaat zetten mede door het feit hoe slecht ik ben behandeld en zij zijn bang dat ze dit dan ook gaan verliezen en ze gunnen mij eerlijk waar echt geen enkele cent.
Nu nog steeds na ruim 2 jaar ziekte geloven ze nog steeds niet dat ik met een Burn-Out ben uitgevallen en dat hiervoor het bedrijf aansprakelijk is geweest.

Daarom had de arbeidsdeskundige al verteld ook al gebeurt dit heel zeldzaam dat een werkgever "zogenaamd"vergeet een ontslagvergunning aan te vragen om zo te proberen onder een ontslagvergoeding uit te komen.Als ik het zelf zou aanvragen dan loop ik het risico dat de rechter een 50-50 beleid zou uitspreken zo vertelde hij dat mij het was beter gezien de hele situatie om maar af te wachten wat de werkgever nu gaat doen.

Dus ja dan vraag ik mij dan af er bestaat dan nog steeds een arbeidsovereenkomst heb ik dan ook de rechten nog steeds daarvan bv.opbouw vakantiedagen/uren ,opbouw vakantiegeld want ja ik ben dan lijkt mij nog steeds in dienst van het bedrijf.Heeft dit dan ook nadelige gevolgen voor de belastingen enzo.

Ik hoor graag weer van jullie te mogen horen.
m.vr.gr,
Chedarrow
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 20 feb 2009 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van een 50/50 beleid uitgaan is onzin, want voor kr maakt het in principe geen verschil wie de ao aanvraag voor ontbinding indient. Juist de vermoedelijk genoemde reden is een een goed uitgangspunt om de onntbinding te starten.

Theoretisch bent u in dienst zo lang de ao niet is ontbonden met de daarbij behorende rechten en plichten.

Gezien de historie geef ik u een redelijke tot zeer hoge kans om deze zaak te winnen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds